Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag åt Carbonara alldeles för många gånger under sonens uppväxt, men nu känner jag att jag ändå blir lite nyfiken. Hur gör ni era goda varianter?

Anna, hur gjorde du din jättegoda?

Jättegod är viktigare än renlärig, om man måste välja. :)

Om jag känner dig rätt från mattrådarna här så tror jag kanske inte att du skulle gilla min variant, för mycket fett och för lite grönsaker, även om det så att säga kanske ingår i carbonarakonceptet. Men såhär gjorde jag: Stekte bacon (Scans deli) och därefter lök, vitlök och broccoli. I en bunke blandade jag grädde, parmesan och två äggulor. Jag blandade allt med varm pasta (radiatore från Zeta) och kryddade med svartpeppar.

Lilla hjärtegrynet spottade och fräste, fy så äckligt det var.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag som avskyr äggsmak gör sällan eller aldrig riktig carbonara, jag äter ju lika sällan pasta då. I så fall utan ägg, och med bacon och parmesansmör och generöst med nyrostad krossad svartpeppar. Men jag vet inte om det ens räknas som carbonara utan äggulorna.

När jag fortfarande lagade pasta så gjorde jag carbonaran utan grädde, godast så. Men är man ute efter riktig comfort food - då ska grädden vara med. Den här var en sådan, jag åt den i Grekland i höstas efter två dygn i sängen med våldsamt migränanfall, magen var helt tömd efter alla kräkningar. Den innehöll fläsk, inte bacon, tror där var champinjoner också, grädde, ägg, svartpeppar och ost. Just då var den det godaste jag någonsin ätit.

Jag åt Carbonara alldeles för många gånger under sonens uppväxt, men nu känner jag att jag ändå blir lite nyfiken. Hur gör ni era goda varianter?

Anna, hur gjorde du din jättegoda?

Jättegod är viktigare än renlärig, om man måste välja. :)

Jag fungerade mest som coach och vissa moment gjordes i förväg - som baconstekningen. Två paket riktigt knaperstekt som fick rinna av på papper under eftermiddagen. Blandade ihop 2 hela ägg och 1 gula med 40 g riven Parmesan, en vitlöksklyfta och en skvätt grädde (som inte hade varit nödvändig egentligen). Ganska rejält med svartpeppar.

Sedan bara en energisk hoprörning av spaghettin med baconet och äggsmeten över lite värme. Mer svartpeppar och Parmesan till den som önskade.

Grönsaksfattigt så det står härliga till, men jag tycker att det är gott med en tomatsallad till, alternativt något med lite tuggmotstånd, vit- och rödkålssallad till exempel är gott.

En gammal italiensk kurskamrat har gett mig basreceptet (som jag återger exakt här för det är så sött) så jag plockade fram det ur gömmorna :)

400 grams of spaghetti
200 grams of pancettas or bacons
2 hole eggs and 1 yellow
80 grams of Parmigiano or Pecorino

Men då har du ju fattat fel, det ska vara ägghål :D

Det som fick mig att fråga var att det lät som risk för äggstanning om man rör i hela ägg över värme. Traditionellt serverar man väl gulan på tallriken? Jag brukade aldrig ha i äggulan med kastrullen på värme, jag ville bara att den skulle göra spaghettin glatt - och smaka ägg.

(delvis kl)

Att det inte är grönsaker i rätten är jag på det klara med. Det finns tillfällen då fiberfri comfort food är precis vad jag längtar efter. :)

Jag tycker att det är svårt/omöjligt att få det hela så där härligt krämigt som det är på bild i kokböcker. Kan det vara att ta hela ägget och röra över värme som är hemligheten? Då gäller det att klura ut perfekta proportioner, så att det inte blir äggstanning med pastabitar i av alltsammans.

Grädde är väl inte standard i italienska recept, tror jag, utan mer ett uttryck för det obligatoriska tillägget av grädde i allting i norra Europa? Men om grädde kan bidra till rätta sortens krämighet, är jag inte den som är den. Det handlar ju inte om större mängder.

Har du sett en bild med rätt krämighet där receptet inte har grädde då? Jag tror att grädden är det krämiga. Utan grädde, med gula, blir det ju glatt snarare än krämigt.

Det finns studier som antyder att gluten kan trigga migrän, visste du det? Så pasta kanske inte är så bra för dig just i anslutning till ett sånt, även om den där tallriken såg mer än lovligt gottig ut. :d

Googlade på italienska, de tre första träffarna innehöll inte grädde.

Men titta på bilderna i det här receptet. Undrar om hemligheten är man rör ihop osten och äggulorna först? Fast den ser å andra sidan inte så krämig ut.

Edit: det innehåller 4 gulor + ett helt ägg, ser jag.

Senast ändrad:

Det finns studier som antyder att gluten kan trigga migrän, visste du det? Så pasta kanske inte är så bra för dig just i anslutning till ett sånt, även om den där tallriken såg mer än lovligt gottig ut. :d

Just efter ett anfall brukar risken för ett nytt inte vara så stor ... Och jag har ätit helt glutenfritt i perioder men haft lika mycket migrän ändå. Min migrän triggas av ALLT :banghead:

Tack. Där var en trigger som jag inte hört talas om - sex. Men problemet är inte att jag har för mycket sex i mitt liv ;)

Det där med triggers är svårt. Precis som artikeln påpekar så kan forskarna mest gå på patienters berättelser, snarare än testa dem för vad som triggar. Och det man själv upplever som trigger kanske i själva verket är ett försymtom - choklad anses av många vara an trigger, medan forskarna säger att chokladsug troligen är ett tidigt tecken på ett anfall. När anfallet kommer så tror man att det var chokladens fel.

Sex-kopplingen kan ju vara mycket väl korrekt om man tänker i hormonkopplingsvägar. Vilket även viss mat är!

Då tror jag att jag ska börja leva efter den enda studie som artikeln också nämner som visar att sex lindrar migrän :)

Gjör't! :D Tur att vi inte har en Tittar in i ditt sovrum-tråd. Det skulle kanske bli väl mycket 50 nyanser av huvudvärk där...:D

Men fan vilken rolig tråd det skulle vara! Efter fyra inlägg skulle den ha 7 miljoner visningar :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 339
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 128
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025