Tittig/skvättig ponny?

S

SannasMichelle

Hej! Jag har en foderhäst genom ridskolan som jag sköter om rider en dag i veckan.. Hon är en maxad D-ponny & väldigt grov.. Mörkbrun skäck ...

Hon är väldigt tittig & fjantig av sig & kan få för sig saker , i dressyren som vi framförallt inte satsar på men hon behöver jobba på är att hon är väldigt stel, vill gå inåt titta på alla saker i hörnen som det vore jätte läskigt.. Hon har börjat slappna av i dressyren när jag använder gummisnodd & vi tränar mycket på volt .. men det är i galoppen om vi inte galopperar på volt så kan hon få för sig & sticka.. hon är väldigt stark också & rids nu på två delat.. Har inga jätte stora problem med henne utan hon lbir bara bättre & mjukare för varje gång & börjar fatta att jag är ledaren men jag undrar vad ni tykcer jag ska träna på ? Ska jag använda gummisnodd eller ha utan? Har provat en gång utan gummisnodd dock bara 10 minuter kanske men då var hon så tittig & kunde inte arbeta alls & gick som en kratta.. Ska jag arbeta så mycket som möjlit & verkligen få henne & jobbau tan gummisnodd eller ska jag få henne mjukare & perfekt med gummisnodd & sedan gå över till utan ?? Kom med alla sorters förslag & vad vi ska träna på :idea: ...

Sen är det här med hoppningen också .. Hon är väldigt fin ´& hoppar mycket fint.. Kan bara bli lite stark men inget som jag inte klarar av men det är det här att hon är så skvätten & tittig på allt, vill gärna titta utåt så hon inte ibland hinner se hindrena men de tror jag mest innebär att hon är så stel för det händer alltid bara i ett varv.. Det jag mest tycker är jobbigt att hon kan få för sej & vägra, de har nu gått med & driva men får hon för sig att något är farligt på tävling kan kanske bli sådan & de inte ens hjälper.. Har tänk på om jag ska köpa in en huva & se om hon blir bättre med det även när jag rider ut då hon får för sig allt möjligt är farligt & kan få för sig & sticka hem fast har som tur kunnat behärska det men det är ju lite jobbigt att hon ska va så.. Men en nackdel är om hon tycker det är irriterande istället då hon är känslig om sina öron, får knappt ta där .. Tycker ni jag ska prova(först o främst i ridhus på en vanlig dressyrlektion) eller låta det bara vara? Kom med förslag?

Sen undrar jag kan man ha orange/röd brunt ljusare nyans träns till mörkbrun sadel? blir det för stor skillnad skulle ni tro?.. Har tänkt köpa ett nytt pullarträns som jag hittat.. det hon har nu är inget snyggt & jag gillar inte det speciellt mycket.. Undrar även vad hon kan ha för färger, har ett vit schbrak som vi kanske kommer ha någon tävling, hon är mestadels mörkbrun än vit.. Har även ihttat lila/rosa schabrak & lila benskydd, tror ni hon passar i det? Kom med förslag :idea:

Bilder kan visas om ni är intresserade , säg bara till då :idea:...
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp