Tjänstledighet

Emiro

Trådstartare
Kan arbetsgivaren kräva närvaro vid möten och utbildningar trots att den anställde är tjänstledig?
 
Det tror jag inte. Om en anställd är tjänstledig på 100% utan lön så bör inte arbetsgivaren kunna kräva närvaro på arbetsplatsen eller vid möten, då detta sker på betald arbetstid och den anställde får ju inte betalt och behöver därför inte närvara.
Nej, det känns ju lite märkligt. Jag är tjänstledig 100% utan lön för studier och kan ju inte närvara på två platser samtidigt. Men jag skulle behöva hitta detta i text och hänvisa min arbetsgivare dit.
 
Kan arbetsgivaren kräva närvaro vid möten och utbildningar trots att den anställde är tjänstledig?

Beror på. Vanliga arbetsmöten eller utbildningar som handlar om sånt som man hade gjort om man jobbat verkar normalt nej, kan inte krävas. Däremot brukar det i tjänstledighetsöverenskommelser ingå att man ska hålla rimlig kontakt med chef och arbetsplats under tiden för tjänstledighet, så att man behöver träffa sin chef då och då är ganska normalt. Men för att det ska fungera måste båda parter givetvis vara lite flexibla med val av tillfälle, inte "kräva närvaro" för specifik tid.
 
Beror på. Vanliga arbetsmöten eller utbildningar som handlar om sånt som man hade gjort om man jobbat verkar normalt nej, kan inte krävas. Däremot brukar det i tjänstledighetsöverenskommelser ingå att man ska hålla rimlig kontakt med chef och arbetsplats under tiden för tjänstledighet, så att man behöver träffa sin chef då och då är ganska normalt. Men för att det ska fungera måste båda parter givetvis vara lite flexibla med val av tillfälle, inte "kräva närvaro" för specifik tid.
Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?
 
Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?
Det känns inte rimligt att de kan ställa krav på att du ska gå en kurs. Du är ju ledig utan lön från ditt arbete. Men jag hade slagit en signal till facket för att dubbelkolla.
 
Ok, så om det gäller en kurs (som det gör i detta fall) så kan de kräva det? Men om det gäller vanliga Arbetsplatsträffar, som rör det löpande dagliga arbetet så kan de inte kräva det?

Jag tänker att inget av det är rimligt, om det inte är något väldigt speciellt. Tänker om det exempelvis är en ny lagstadgad utbildning som bara går att ordna just nu inom rimlig framtid och att den krävs för att du ska kunna återinträda i tjänst när tjl är slut. Väldigt speciella omständigheter med andra ord, så kanske.

Vanliga arbetsplatsträffar om det dagliga arbetet verkar ganska onödigt, så det kan man inte kräva. Däremot kan det såklart vara en lösning på "rimlig kontakt med arbetsplatsen" om det är "sällan" men då är vi där igen; då måste flexibilitet finnas för båda parter så att det går att lösa ihop med studierna (digitalt kanske är en lösning?)
 

Liknande trådar

Tjatter En arbetsgivare hade medarbetarsamtal med en anställd. De pratade om prestation och om vad den anställde ansåg sig vilja ha i lön...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
18 362
Senast: Ingela_S
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 279
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 105
Tjatter Tänkte att det måste finnas massor av roliga historier om vad arbetsgivare gett sina anställda i julklapp 😁 Låt höra! Det...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp