Bukefalos 28 år!

Tussilago

Trådstartare
Brukar tjära min hästs strålar ibland då hon lätt får röta/blir mjuk o uppluckrad. Det bästa är väl att tjära på helt torra hovar, men nu när hon går på bete utan tillgång på stall kan det vara svårt.

Frågan är alltså om det är mer skadligt än bra för hästen att man tjärar på fuktiga hovar? Stänger man in fukten då?
 
Sv: Tjära..

jag brukar tvätta hoven med jodopax, torkat ur med en handuk och sedan tjärat. har funkat bra även på betet.
 
Sv: Tjära..

Smart! tack för det! Har aldrig fallit mig in att torka hovar med handduk, men det klart att det funkar!
 
Sv: Tjära..

jodopaxen hjälper hoven "att torka" bli hårdare. jag har gjort så på en av mina som lätt blir lite mjuk i hoven, på min hovslagares inrådan.
 
Sv: Tjära..

jag joddar också.. det rådet har jag också fått från min hovis.
 
Sv: Tjära..

Då ska jag testa jodopax då! Kan man ha en lite starkare lösning än man har till sår?
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 667
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp