Tjaffigs i munnen tips??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 514
T

teammalmgren

Damen i fråga är en 5 årig korsnings ponny mamma irländare och e: flyinge artist.

Hon är en väldigt tjaffigs i munnen och svår att ge stöd på bettet.
Springer och tuggar, verkligen tuggar frenetiskt på bettet och slänger fram neråt med huvudet och bockar.

Även lite knölig att fatta galopp på protesterar med att kicka och ser inte direkt ser ut att trivas.

Vill gärna ha problemlösande förslag på vad man ska kolla upp och vad man kan göra åt det.

Hon vill gärna byta bett, hon rider just nu på ett pessoa och ett tredelat bett dock fungerar det inte riktigt som vi skulle vilja.

Munnen är kollad och raspad. Även vet besiktad och genom kollad av massör och sadelprovare och allt möjligt..

Någon som haft erfarenet av hästar som slänger och tuggar med huvet, hur red ni dem och blev det nånsin bättre?

Sv: Tjaffigs i munnen tips??

rider ibland ett sto som inte trivdes med bett i munnen så vi rider numer mest på sidepull (är under inridning). Ska sakta övergå till bett igen sen men då vi inte vet om det hänt ngt otäckt i samband med bettet innan så tog vi bort det ett tag

rakt bett kanske??
pessoa och tredelat är kanske hästens favoriter :rofl:

handen som håller bettet är ju oxå viktig...

Jo tjejen som har henne rider med mkt mjuk och fin hand med istort sett nada stöd då går hon rätt ok (= inte drar ner huvet dock e tuggandet kvar).

Takt gummibewtt har jag funderat på, ett sånt där med äppelsmak så hon kankse suger sig på det istället för att tugga dock vet jag inte riktigt hur bra el dåliga dessa är då jag i stortsett bara hört dåliga grejer om det.

jag skulle iaf ta bort pessoabettet genast och rida på någon form av tränsbett. kanske oledat skulle passa bra
sen beror det ju på om hästen orkar, men är de tjafsiga i munnen behövs det i de allra flesta fall en mkt stadig hand som inte släpper för minsta lilla (utan ger efter först när hästen kommer fram till handen) och MASSOR av skänkel så att hästen går fram till handen, men är det en unghäst kanske den inte orkar bära sig där ännu och är tjafsig för den sakens skull

rider hon på ett vanlig tränsbett ledat eller vanligt så funkar det helt enkelt inte. Vi ska testa med hack.. dock vet jag inte om jag riktigt gilalr att sätta det på henne då jag tror hon e lite känslig och kommer slå över.

Vilket vi märkte ganska tydligt igår när hon provade, ett ledat tränsbett.. så nu kan vi stryka det med.

Det går inte att ge henne ngt stöd över huvud taget eftersom då sitter du inte kvar i sadeln.. Det spelar ingen roll hur man brukar rida in unghästar eftersom det vanliga knepen inte hjälper på henne.

Som sagt att det som lugnar henne är när man rider mkt med sitsen och en mkt lätt hand. men tuggandet försvinner inte helt..

förutom vid bomövningar märkte vi igår. då är hon som vilken annan häst som verkligen var lugn och nästan harmonisk dock när hon inte kom på hinder utan mellanvarv i galopp tjaffsade hon med munnen igen.

PrinceFair skrev:
jag skulle iaf ta bort pessoabettet genast och rida på någon form av tränsbett. kanske oledat skulle passa bra
sen beror det ju på om hästen orkar, men är de tjafsiga i munnen behövs det i de allra flesta fall en mkt stadig hand som inte släpper för minsta lilla (utan ger efter först när hästen kommer fram till handen) och MASSOR av skänkel så att hästen går fram till handen, men är det en unghäst kanske den inte orkar bära sig där ännu och är tjafsig för den sakens skull

Håller med, trots att du säger att tränsbett inte fuingerar. Något irriterar den. Så snällt bett det bara går och stöd hela tiden. Blir lätt en ond cirkel, hästen rycker, = obekvämt, hästen rycker mer.
Inte tappa kontakten med munnen så det blir ryckigt och mycket ridning bakifrån. Och tålamod att mala på tills hästen känner att det är mer ok. Bättre hängande tyglar och bara rida bakifrån än tyglar som glappar av tjafsandet.
Vad har du för nosgrimma? Kan den irritera? Fullbloden reager lätt för alla obekvämligheter även med nosgrimman och börjar tjafsa. Rider jag med ny/annorlunda/stelare osv nosgrimma kan ajg ge mej på att hästen åtminstone i början går och tjafsar med huvudet och undrar vad det är för nytt och konsgit.

Senast ändrad av en moderator:

Ett vanligt tränsbett är uppenbarligen inte snällare om hon går som en rodeo häst med det? och hon rycker inte på pessoat hon tuggar det är INTE själva ryckandet som e problemet utan det e tuggandet.

Anöledningen till atthon går som hon gör är att den förra ägaren låtit henne gå med oraspade tänder.. (är vad jag tror) eftersom hon började bete sig i samband med det (när man spårar orsak osv)

Vi har testat att rida med stöd och att hon får komma bakifrån med det funkar inte. Du kan inte ge henne stöd utan det e halv lång tygel och väldigt mjuk hand som gäller. Än så länge.

Jag vet mkt väl hur ett flb fungerar.. och det här är inga fullblods fasoner.

Det jag tycker är valdigt konstigt och det gäller igentligen alla diskutioner är för att man frågar nått så e det nästan så man behandlas som mindre vetande. Anledningen till att jag undrar är för vi har verkligen provat allt och erfarenhet och kunnande är det inget fel på.

teammalmgren skrev:
Ett vanligt tränsbett är uppenbarligen inte snällare om hon går som en rodeo häst med det? och hon rycker inte på pessoat hon tuggar det är INTE själva ryckandet som e problemet utan det e tuggandet.

Anöledningen till atthon går som hon gör är att den förra ägaren låtit henne gå med oraspade tänder.. (är vad jag tror) eftersom hon började bete sig i samband med det (när man spårar orsak osv)

Vi har testat att rida med stöd och att hon får komma bakifrån med det funkar inte. Du kan inte ge henne stöd utan det e halv lång tygel och väldigt mjuk hand som gäller. Än så länge.

Det jag tycker är valdigt konstigt och det gäller igentligen alla diskutioner är för att man frågar nått så e det nästan så man behandlas som mindre vetande. Anledningen till att jag undrar är för vi har verkligen provat allt och erfarenhet och kunnande är det inget fel på.

Kallar inte fullblods känslighet för "fasoner", det är en lite underlig inställning tycker jag att skriva så. Man kan ju använda ord olika men fasoner är för mej olater och det handlar det verkligen inte om. Tvärtom tycker jag det är en fördel eftersom de direkt talar om när något är fel.

Och uppenbarligen är något fel för hästen du frågar om. Jag vet inte vem du är och vad du kan så ursäkta om du känner dej kränkt av svaren du får.
Jag tycker nog att man ska leta efter orsaken innan man hittar metoderna att få bort ett beteende, vilket mitt svar gick ut på, men ok, det ville du inte ha.
Vet du varför kan du komma tillrätta lättare. Jag vet inte om tänderna har med saken att göra, det kan ju bara du svara på, men min erfarenhet är att när tandproblem väl avhjälpts så känner hästen så småningom att allt är ok coh kan sluta jobba mot bettet.
Det kan sitta i en överkänslighet och rädsla för smärta länge, men då har du det igen, handen måste anpassa sig till det och till hästens känslighet. Det finns inga genvägar, du måste hitta orsaken så att du vet hur du ska komma tillrätta med det, och mitt svar handlade om det. Nosgrimma, bett, händer, säte mm mm.

Ja men det var ju precis det jag skrev....

Hon går hur bra som helst när Tjejen rider henne i skogen.. Jag pratar inte om att man inte ska leta reda på orsakerna det e det vi gör MEN går hon bra när hon hoppar och rids i skogen och tjejen rider henne lika är det ju nått som e galet utöver själva Ridningen.

Det jag protesterat mot är just det här jag vet bäst mentaliteten som finns nu menade jag kanske inte just dig och jag känner mig inte kränkt men man ska kanske tänka på vad som faktist skrivs att man testat osv. Och att man skriver att det som funkar igentligen är väldigt dåligt osv. Isånnafall hade hästen inte accepterat.

Angående flb fasoner så menar jag absolut inte att det är en olat, hade jag menat det hade jag skrivit så. Det är klart att flb visar sitt missnöje tydligare än andra vilket jag också tycker är bra och man ser stor skillnad från när hon säger ifrån och när det gäller beteendet nu under ridningen.

Att hitta orsaken är det svåraste eftersom det igentligen inte finns någon ännu hittad logisk förklaring till beteendet varken ridmässigt el smärta.

Ja det tror jag med.. men frågan är om jag vågar låta henne rida på det..

Jag själv har dåliga erfarenhetar av just ett flb som inte accepterade hacket och ställde sig och det e ju kanske inte så kul för en 14 åring att få hästen över sig... (om det går illa)

har funderat på sidepull, men vet inte riktigt..

om ponnyn bara är fem år så kanske den inte är mogen för det ni vill göra med den. dom utvecklas ju rätt sent.. fungerar det bra med skogsridning kanske det är bäst att starta där ist för galopp på böjt spår på volten. hur fungerar hästen när ni tömkör den? min unghäst tömkörde jag mycket med löst sittande snodd, det gjorde honom följsam och mera konsentrerad. har du nosgrimma på den så kan du prova utan ett tag. lycka till!

Nu har jag snabbläst tråden och det verkar ju ändå som att du har börjat hitta några lösningar

a) Rida mjukt och fint utan direkt stöd i handen
b) Rida över bommar
c) Rida ute i skog och mark

Har hon börjat tjafsa i munnen för att hon har haft problem med tänderna kan det nog ta ett bra tag innan hon vänjer sig av med det tror jag. När jag läste det du skrev om att hon var som en annan häst vid bomövningarna så kändes det som att hästen då fick tillräckligt mycket att tänka på att det bröt hennes destruktiva beteende. Den vägen kanske är rätt att gå? Att låta hästen få den tid den behöver att få tilltro till bettet i munnen genom att rida henne utan direkt stöd och sedan aktivera henne med övningar som stimulerar hennes intelligens. Är hon snäll ute också tyder ju det på att det är stimulansen som hjälper henne att bryta sitt beteende eftersom uteridning erbjuder så mycket nya intryck. Sedan kan man leta stöd vartefter tiden går och hästen slappnar av och blir redo för det.

En annan sak som jag tänkte på var att variera ridningen med tömkörning. Tömkörning är jättebra för att få hästen att söka stöd och där kan man, om man tror att hästen är redo för det, provocera dem lite utan att riskera att få hästen över sig om den ställer sig. Men jag förespråkar alltid att leta lösningar som inte innefattar direkt konfrontation om det går att undvika.

Tömkör man kan man också byta till ett snällare bett. Jag tycker att pessoa låter som ett skarpt bett att ha på en så ung ponny. Även om jag förstått att det är en säkerhetsfråga.

Till allt detta skulle jag vilja tillägga att ge hästen gott om tid att återhämta sig i hjärnan med regelbunden vila. Jag vet inte hur länge ni har haft ponnyn, men är den ganska ny hos er är det mycket den har att anpassa sig till. Och det tar på huvudet hos dem. Varannandagsträning under en period kanske är att föredra?

Lycka till! Har jag missuppfattat något får du gärna korrigera mig.

kasta bort pessoabettet, försök rida på ett så "snällt" bett som möjligt, vanligt tränsbett eller 3 delat, kanske hackamore? testa att rid hästen med så lite hand som möjligt, så det slipepr bli en kamp varje gång, låt hästen va i lite friare form,. det går att jobba den i form endå och svänga, handen samt tygeln ska annvändas så lite som möjligt när man rider, för många ryttare rider med handen och det är helt fel. :smirk:

teammalmgren skrev:

det där angånde fullbod, du kan Gemföra Artist med ett fullblod, Artist är som ett fullblod i huvudet, så jag tycker absolut du ska testa...det är väl värt ett försök? Så, Artist är omtalad att ha lite (fullblods huvud)

oj..
det är tråkigt att man ställer så höga kvar på hästar.
att rida in vid tre är väldigt tidigt - sen ser man ju hur länge hästarna håller idag.

alla hästar är olika - vissa mognar (mentalt) tidigare än andra och vissa senare.
jobbade på ett ställe där ena hästen inte blev riden förrän vid sex års ålder just för att hon varit mentalt omogen.

men iaf. är något fel - om hästen inte beter sig som önskat tycker jag att man skall gå tre steg bakåt för att sen kanske ta ett steg fram. skynda långsamt.

skapra bett är en varningssignal - har man en bra kommunikation med hästen så behövs det inte - lära känna hästen är bra.
åter till bettet - många har föreslatig sidepull - bra på många sätt!
sen så när man tar ett ildare bett kan man ju börja från början ("tre steg bak") skritt-stop och alltid sluta när det går minsta bra
så att hästen kopplar ihop en bra prestation med eftergift - avslutat pass.

när jag red in min egen unghäst händ det att ett pass varade i en minut just för att hon gjorde så bra ifrån sig!

sen så kan det vara så att hon inte trivs i ridhuset och gå runt runt - eftersom hon är super i skogen..?

Min ringa erfarenhet av hästar som är oroliga i munnen är att de oftast inte har någon ärlig framåtbjudning.
Även om hästen springer fort framåt behöver den ju inte egentligen bjuda framåt.
Är inte motorn igång bak blir det hackigt och ryckigt fram också.

Så det jag skulle vilja jobba med på en sådan häst är att få hästen att svara för skänkeln, både för båda skänklarna dvs. framåt och för ena skänkeln dvs. sidförande. Förhållningar gör man i möjligaste mån med sätet och rösten tills dess att häst och ryttare kan hålla en mjuk kontakt genom bett och tygel.

Vad hästen har i munnen spelar oftast mindre roll, personligen skulle jag dock inte vilja rida en unghäst på något med skänklar utan skulle försöka med antingen någon form av tränsbett alternativt sidepull.

Jo det med bommarna tror jag är rätt väg att hon tänker på nått annat, och så bryter sitt beteende.

På nästa träning ska jag be henne ha hacket så får vi se om det är bettet som ställer till det. Hon rids som vilken annan unghäst som helst alldeles lagom för att få en så posetiv intsällning som helst.. efter vad jag har sett är det en ponny som igentligen borde ha tillgång till skrittmaskin eftersom hon har stort rörelsebehov.

Tömkörning är väl påbörjad, de har haft problem med att hon bara springer på rakt fram oavsett om hon bara ska skritta osv. Men det får man ta i den mån det går. Hästen har kanske blivit det tre ggr sammanlaggt så man ska inte förvänta sig nått.

Panikie: Hästen går i en väldigt fin unghäst form stundtals och det uppstår aldrig kamp eftersom hon inte tillåts hålla emot utan slappnar av och samlar ihop när hästen gett med sig. Bara på de senaste dagarna har det gett resultat.

Artist vet jag inte så mkt om det är väldigt mkt flb på mammans sida därav ref till flb.

Ponnyn har inte direkt särskilt stora krav på sig och det är inte kraven som e problemet, Efter att själv ha ridit ponnyn i dag e det nog snarare brist på rätt inridning som tyvärr är boven i dramat och tidigare tandproblem.. Vilket tyvärr är väldigt vanligt är "buskis" folk får för sig att köpa sig en unghäst de ska rida in och utbilda.

Angående att den är inriden vid treårs ålder tycker jag inte är fel om hästen ifråga är mogen för det. Vissa raser mognar fortare än andra.
Min egna 4 åring blev inriden 2 års ålder och satt i träning vid 2,5 ca.
Och han e mkt fin att rida just för att man byggt upp honom succesivt. Det är som med barn, för att de ska växa upp och bli starka och friska vuxna kräver de bra mat, frisk luft och motion. Du kan ju ha en väldigt väl utbildad 4 åring även om dne kanske bara rids varannan dag i 30 -40 min. Det e ju din egen förmåga som ryttare som avgör.

Visst kan man börja om från början igen, vilket vi även kommer att få göra nu lite smått, men jag tror mera på att hon kommer att få anpassa sin ridning efter hästen vilket hon inte riktigt har just nu.

Som sagt pessoat är en säkerhets grej just nu och eftersom det funkar bra och vi vill ge henne en bra relation till bettet kommer det att varvas med ett annat bett som hack el ev ett sk happymouth bett av nått slag.

nässla: Bjudningen är det absolut inget fel på och lyssnar otroligt väl på skänklarna, hon går riktigt bra just nu när man bara rider med säte och ben, dock e hon väldigt framåt så man lär ju kunna få igenom en halvhalt och styra för att hon ska fungera att rida.

Tillägg: Det är inte min ponny på någotvis utan jag är tränare till denna tjej och frågar eftersom hon fått så konstig respons på sin ridning som jag lär ut.. Uppenbarligen tycker många att det är bättre att rida sin lite hetare och krångligare häst men ett bett den absolut inte trivs på el har svårt att acceptera och tvinga ihop hästen.

Har själv haft två flb som varit ungefär lika den ena är i dag fortfarande lika tjaffsig men går med remontnossgrimma och vanligt bett han kan man rida bakifrån och fram med en lätt och STABIL, hand.

Det andra fick du inte ha ngt stöd alls i munnen på det var nästan som att rida med öppen hand. Mkt ben och säte, svår att ha coh göra med då han gått på galoppen innan och därför behövde skolas om ett riktigt krutpacket. Efter 6 måndaers tillridning kunde man betsla ner och han gick som en klocka.

teammalmgren skrev:
Ponnyn har inte direkt särskilt stora krav på sig och det är inte kraven som e problemet, Efter att själv ha ridit ponnyn i dag e det nog snarare brist på rätt inridning som tyvärr är boven i dramat och tidigare tandproblem.. Vilket tyvärr är väldigt vanligt är "buskis" folk får för sig att köpa sig en unghäst de ska rida in och utbilda.
---------------------------------

Visst kan man börja om från början igen, vilket vi även kommer att få göra nu lite smått, men jag tror mera på att hon kommer att få anpassa sin ridning efter hästen vilket hon inte riktigt har just nu.

-------------------------------------

Tillägg: Det är inte min ponny på någotvis utan jag är tränare till denna tjej och frågar eftersom hon fått så konstig respons på sin ridning som jag lär ut.. Uppenbarligen tycker många att det är bättre att rida sin lite hetare och krångligare häst men ett bett den absolut inte trivs på el har svårt att acceptera och tvinga ihop hästen.
-----------------------------------------------------

Har själv haft två flb som varit ungefär lika den ena är i dag fortfarande lika tjaffsig men går med remontnossgrimma och vanligt bett han kan man rida bakifrån och fram med en lätt och STABIL, hand.

Det andra fick du inte ha ngt stöd alls i munnen på det var nästan som att rida med öppen hand. Mkt ben och säte, svår att ha coh göra med då han gått på galoppen innan och därför behövde skolas om ett riktigt krutpacket. Efter 6 måndaers tillridning kunde man betsla ner och han gick som en klocka.

Jag ser att när du red den själv så fick du en annan bild så det var ju det jag menade att det kanske hanldar om ridningen i alla fall. (Blir ju inte kritik mot dej, eftersom du inte rider den) Kan ju vara svårt att se exakt hur en ryttare inverkar från marken.

Men jag håller verkligen med om "buskhästar", det blir det ofta alla möjliga problem av som den stackars hästen får dras med hela livet, och kanske få dåligt rykte av t o m.

Ang bett så menade jag så snällt bett som möjligt pga att något är problem i munnen, men sen är det ju så att vissa hästar tycker ett tjockt tränsbett är bra andra vill inte ha så mycket i munnen utan föredrar tunnare. Men ni har kanske provat olika varianter? Med snällt menar jag ju ett som just den hästen tycker är snällt. MEn jag tror vi menar samma där egnetligen.

(Sen bara en sak som gäller fullblod (jag är ju alltid tvungen att "försvara" dem :smirk: ) så bara ett litet klargörande:
Det som många tror (och som man kan tolka det du skrev om ditt ena fullblod) är att bara för att de gått på galoppbanan så är det problem, det hållaer jag inte alls med om. Kanske menar du inte alls så, men jag skriver ändå det här för andra som tror att det är så.
Problemen tycker jag snarare handlar om ifall de har stått uppstallade tex på Täby eller liknande eller mer ute i "normal" hästmiljö. Jag har ridit flera som gått i träning och startat samtidigt (inte egna) och haft ett par som kommit diretk från banan och blivit ridhästar.
De som samtidigt satartade bodde "hemma" hos ägaren och levde vanligt hässtliv. De var aldirg annorlunda att rida trots att de kördes till Täby för att träna och tävla ibland. En av dem som kom från
banan var heller aldrig annorlunda än vilken häst som helst men han had eett spyke av stål och inget i världen rubbade honom. Ju mer liv och rörelse, desto bättre. Den adnra var mycket nervös och stissig men hon hade heller aldrig trivts i galoppmiljön. Jag har träffat flera som har mått mycket dåligt av den miljön och blivit annorlunda när de flyttat till vanligt stall.
Antar att det är samma för travhästar.
Det är en miljö utan hagar, i stort sett, där ridningen många gånger sker på banan, träning som tävling. Vissa mår dåligt av det och det tar ca ett halvår eller mer, som du skriver att varva ner. Så var det för den ena av mina.
Men jag tror inte att de thanldar om det faktum att de tävlat utan om annat. Bara ett ltiet klargörande som hamnar helt utanför ämnet, ursäkta!)

Ang ponnyn så funderar jag också på om den kanske behöver mer att tänka på, även när man inte använder bommar mm, dvs mycket omväxlande rörelser, så att den inte hinner tycka att det är ointressant? Vissa tycker ju att det är trist med dressyren, särskilt när det tar emot lite, och man kan behöva avleda (som med barn)vilket ju bomarbetet blir.

Min unghäst tjurar ibland från start särkilt om jag ridit dressyr även dagen innan. Tar man fram bommar (räcker med en enda:angel: )
så kommer öronen fram igen och arbetet blir stimulerande. HOn är en ganska het, otålig typ av häst, som man hela tiden arbetar lugnande och med, (och inte emot, då får man problem).

BLev en lång utläggning, hoppas det inte blev alltför svamligt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 676
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 972
Utrustning Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka