Sv: Tjaffigs i munnen tips??
teammalmgren skrev:
Ponnyn har inte direkt särskilt stora krav på sig och det är inte kraven som e problemet, Efter att själv ha ridit ponnyn i dag e det nog snarare brist på rätt inridning som tyvärr är boven i dramat och tidigare tandproblem.. Vilket tyvärr är väldigt vanligt är "buskis" folk får för sig att köpa sig en unghäst de ska rida in och utbilda.
---------------------------------
Visst kan man börja om från början igen, vilket vi även kommer att få göra nu lite smått, men jag tror mera på att hon kommer att få anpassa sin ridning efter hästen vilket hon inte riktigt har just nu.
-------------------------------------
Tillägg: Det är inte min ponny på någotvis utan jag är tränare till denna tjej och frågar eftersom hon fått så konstig respons på sin ridning som jag lär ut.. Uppenbarligen tycker många att det är bättre att rida sin lite hetare och krångligare häst men ett bett den absolut inte trivs på el har svårt att acceptera och tvinga ihop hästen.
-----------------------------------------------------
Har själv haft två flb som varit ungefär lika den ena är i dag fortfarande lika tjaffsig men går med remontnossgrimma och vanligt bett han kan man rida bakifrån och fram med en lätt och STABIL, hand.
Det andra fick du inte ha ngt stöd alls i munnen på det var nästan som att rida med öppen hand. Mkt ben och säte, svår att ha coh göra med då han gått på galoppen innan och därför behövde skolas om ett riktigt krutpacket. Efter 6 måndaers tillridning kunde man betsla ner och han gick som en klocka.
Jag ser att när du red den själv så fick du en annan bild så det var ju det jag menade att det kanske hanldar om ridningen i alla fall. (Blir ju inte kritik mot dej, eftersom du inte rider den) Kan ju vara svårt att se exakt hur en ryttare inverkar från marken.
Men jag håller verkligen med om "buskhästar", det blir det ofta alla möjliga problem av som den stackars hästen får dras med hela livet, och kanske få dåligt rykte av t o m.
Ang bett så menade jag så snällt bett som möjligt pga att något är problem i munnen, men sen är det ju så att vissa hästar tycker ett tjockt tränsbett är bra andra vill inte ha så mycket i munnen utan föredrar tunnare. Men ni har kanske provat olika varianter? Med snällt menar jag ju ett som just den hästen tycker är snällt. MEn jag tror vi menar samma där egnetligen.
(Sen bara en sak som gäller fullblod (jag är ju alltid tvungen att "försvara" dem :smirk: ) så bara ett
litet klargörande:
Det som många tror (och som man kan tolka det du skrev om ditt ena fullblod) är att bara för att de gått på galoppbanan så är det problem, det hållaer jag inte alls med om. Kanske menar du inte alls så, men jag skriver ändå det här för andra som tror att det är så.
Problemen tycker jag snarare handlar om ifall de har stått uppstallade tex på Täby eller liknande eller mer ute i "normal" hästmiljö. Jag har ridit flera som gått i träning och startat samtidigt (inte egna) och haft ett par som kommit diretk från banan och blivit ridhästar.
De som samtidigt satartade bodde "hemma" hos ägaren och levde vanligt hässtliv. De var aldirg annorlunda att rida trots att de kördes till Täby för att träna och tävla ibland. En av dem som kom från
banan var heller aldrig annorlunda än vilken häst som helst men han had eett spyke av stål och inget i världen rubbade honom. Ju mer liv och rörelse, desto bättre. Den adnra var mycket nervös och stissig men hon hade heller aldrig trivts i galoppmiljön. Jag har träffat flera som har mått mycket dåligt av den miljön och blivit annorlunda när de flyttat till vanligt stall.
Antar att det är samma för travhästar.
Det är en miljö utan hagar, i stort sett, där ridningen många gånger sker på banan, träning som tävling. Vissa mår dåligt av det och det tar ca ett halvår eller mer, som du skriver att varva ner. Så var det för den ena av mina.
Men jag tror inte att de thanldar om det faktum att de tävlat utan om annat. Bara ett ltiet klargörande som hamnar helt utanför ämnet, ursäkta!)
Ang ponnyn så funderar jag också på om den kanske behöver mer att tänka på, även när man inte använder bommar mm, dvs mycket omväxlande rörelser, så att den inte hinner tycka att det är ointressant? Vissa tycker ju att det är trist med dressyren, särskilt när det tar emot lite, och man kan behöva avleda (som med barn)vilket ju bomarbetet blir.
Min unghäst tjurar ibland från start särkilt om jag ridit dressyr även dagen innan. Tar man fram bommar (räcker med en enda

)
så kommer öronen fram igen och arbetet blir stimulerande. HOn är en ganska het, otålig typ av häst, som man hela tiden arbetar lugnande och
med, (och inte emot, då får man problem).
BLev en lång utläggning, hoppas det inte blev alltför svamligt.