Tjaffigs i munnen tips??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 514
Sv: Tjaffigs i munnen tips??

Hej på dig! :rofl:
Jag red ett 5 årigt russ för inte så längesedan, vi hade samma problem där. Kastade och kastade med huvudet. Jag funderade på länge vad det kan ha berott på. Först trodde jag vaaargtänder :/. Nej, det var det inte.. Tandläkaren hade nyligen kollat på honom. Och nu har hans ägare (jag var endast medryttare eftersom ägaren inte kunde rida på honom) sett att det var bettet som var för stort. Det var en så uppenbar grej att vi inte såg det. P-i-n-s-a-m-t... :/.

Men vi har inte provat att byta ännu. Han kommer alltså behöva gå på shetlandsbett. Han har så pass liten mun så..

Huu... :S

Kram på dej.

Knasiga fullblod är det bästa ja vet, det e sån arbetsglädje idessaa hästar så det e alltid roligt att rida dem.. dock kan det vara svårt för någon som inte är van..

Nä jag menar inte att han e besvärlig att rida för att han har startat i galoppen utan snarare att han är avlad på att springa riktigt fort:D

Han är jätte trevlig att hantera så länge man inte överfodrar honom med ren havre, och i ridningen händer det att han tänder till vilket är själva tjusningen just med honom.
Han är uppfödd i hemmiljö, rena hästparadiset hos en av sveriges bästa hästmänniskor som både tävlat hoppning på högnivå och har nu galopphästar och är lärare ¨på flyinge. Så kan säga att hästarna hade det så bra. Alla som säger att galopphästar har det så hemskt borde åka dit.. så fridfullt och mýsigt.:bow:

Många gånger eller oftast när det är riktiga problem med flb är det att de hamnat hos folk som inte riktigt vet vad det innebär med ett flb. De är trots allt avlade för att vara snabba. Nu pratar jag främst om de avdankade galoppörerna.

Hej! Jag rider min häst (ett fullblod) på Bitlless Bridle. Fungerar jättebra. Han trivs med det. Han gillar inte bett. Går fint att hålla honom, och han är lugn. :smirk:

Jag tycker det låter som en av mina inackorderingar, hennes matte rider nästan helt utan stöd och hästen är orolig och går bakom hand. Jag bytte till ett rakt oledat bett och istället för aachengrimma satte jag på en remontgrimma. Med hennes vanliga ryttare var resultatet i stort sett ingen förändring men när jag provred blev hon mycket stadigare och började söka sig framåt nedåt. Kontentan av det hela var att hon behövde ett fast stöd som inte fladdrade med hennes eget fladder. Sedan orkar hon inte jobba med ryggen många meter då hon i stort sett inte gjort det förut, 5 år och inriden som 4 åring. :smirk:

När jag red mammas unghäst som var tjaffsig i munnen så provade jag ett hackamore på honom å det blev mycket bättre då. Han var kollad överalt å hade inte ont. men han tjaffsade med bettet hela tiden så det var bettet han inte tyckte om. han funkade mycket bättre med hackamoret.

jag skulle rekomendera att prova hackamore/sidepull. å bara göra sådant som ponnyn tycker är kul ett tag å bygga upp lite muskler utomhus. Går att göra mycket när man skogsrider än att bara skogsmulla.

:bow: Pessoabettet ska i papperskorgen bums, en häst med tjafsig mun ska inte behandlas med skarpare bett. Då är motsatsen att föredra!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 676
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 972
Utrustning Har en 3årig valack som nu har ett tredelat eggbett från hööks (den billiga varianten som kostar ca 229:-) men jag tror inte att han...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II