Tjejer! hur gör ni med erat hår???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MammaMima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 5 009
Sv: Tjejer! hur gör ni med erat hår???

Har du testat med silicondroppar?
Det gör håret glansigt...kanske hjälper mot värsta trasslet..

jag har en knut nedanför hjälmen... inte alltid så bekvämt men det går :)

Har antingen mitt i en knut, flätat eller i en vanlig hästsvans.
Har långt och tjockt hår, det funkar bra.

testa att ha en snusnäsduk / scarfs om skallen under hjälmen.:)

Jag brukar göra en knut, innan när jag hade ner till midjan fick det bli en i tre lager.
Nu menar jag inget bullknut som gamla tanter har:angel: utan en sån när man tar håret och drar bara halva genom tofsen så att det blir som en ögla.
Nu har jag kortare så det räcker att dra genom en gång, men innan fick jag ha tredubbelt.
Det tycker jag funkar bäst, mitt hår är så bångstyrigt så om jag har fläta så åker allt hår löst, och har jag tofs så blir det också trassligt och trillar loss massa. Men har jag en knut så sitter det bättre.

(innan hade jag inbakad fläta också och det funkade bra, men det är så krångligt att göra, en knut går på 2 röda.)

Just det , den hänger såklart nedanför hjälmen, det funkar jättebra, inte det minsta knöligt.

Fläta oftast. Ibland hästsvans med gummibandet "under hjälmkanten".

jag skulle satsa på en låg knut, det har alltid jag. har också ett långt bångstyrigt hår =)

Om man har hår som lätt trasslar ihop sig brukar det tyvärr vara slitet så det hade nog inte skadat att klippa av ett par decimeter. Du kan ju testa med att ha i någon sort produkt som gör håret lätt att reda ut och som ska sitta kvar. Jag har också långt hår och brukar ha inbakad fläta.

Jag hade samma problem som du, tils jag upptäckte - pälsglans!:)
Numera har jag aldrig trassel!

Jag har relativt långt hår, lockigt. Men det är inga problem.

Jag har håret som det kommer. Ibland fläta, ibland knut i nacken. Sätter upp håret när jag tagit på mig hjälmen om jag ska ha knut och så bara drar jag ihop den bakom hjälmen, i nacken.

Om det blir trassel kanske det har att göra med hårets kvalite? Kan du sova med utsläppt hår utan att det trasslar? Jag har haft perioder då jag klippt upp tovor och som det är nu så har jag inte ägt en hårborste på 3 år - mao inte bortat/kammat håret mer än kanske 1-2 ggr/år de senaste 3 åren. :o

Rätt schampo/balsam kan göra stor skillnad. Och en klippning om året, så att man blir av med de kluvna topparna.

Jag har väldigt mjukt hår, svårt att få hårsnoddar sitta kvar.
Men i allafall, jag har mitt hår hopsatt i en tofs nedanför hjälmen i nacken, drar snodden 2 ggr "hela vägen" sedan tar jag 3:e varvet bara till hälften, lite som man viker flätor på hästen när man flätar manen. Då både sitter håret kvar och är inte trassligt.

Jag har en elev som har hår som räcker långt nedanför rumpan. Hon gör en fläta, sedan lindar hon upp det i en knut som hon fäster med stor hårsnodd i nacken nedanför hjälmen i nacken.

KL

För mig funkar det bara om jag gör två tighta "pippi-flätor", dvs en vid varje öra. Så har jag när jag rider hemma, på tävling gör jag en fläta i bak som jag snurrar ihop till en knut och sätter ett hårnät utanpå.

Jag brukar ha "knut" (dvs ihopsnurrad hårtofs...) under hjälmen. Alltså så att den sticker ut precis i underkant av hjälmen. Funkar jättebra!

samma problem , blir till och med knutar! särskilt om det blir fuktigt/blött! :crazy:
skitjobbigt.
jag har väldigt tjockt hår och tunna tunna hårstrån(!) med självfall.
gode gud va ja e arg ibland! :angel:

brukar ha en toffs mitt på huvudet (fått kommentarer om amy winehouse lookalike) haha vet inte om jag ska ta det som en komplimang ;)

när jag ska ut o rida brukar ja bara ha det i en låg toffs. *lat* :bump:

Har samma problem, har klippt mej nu, så att det bara går ner på halva ryggen, men det trasslar iallafall, dock ej lika mycket. Försöker fläta, eller har hästsvans...

skulle också tipsa om pippi flätör

Funkar det inte med en hård fläta och stoppa innanför tröjan/jackan? Annars tycker jag du absolut ska ha hårnät om det funkade, det ser bara proffsigt ut ;)

Jag har midjelångt tjockt ogräs som jag har exprementerat med...med pippiflätor blir jag halvt ihjälslagen...hänger och slänger som två långa puckobananer:banana:...jag har en superpigg unghäst som orskar min hårtornado. Stoppa in innanför tröja/jacka så blir mitt synfält begränsat, det går inte att vrida på huvudet...OCH snacka om ett utmärkt sätt att tova hår på:eek:.
En knut blir en fotboll i nacken...isch. Det enda som funkar är en hård fläta med flera snoddar i, man blir lite bankad på ryggen men det går och borsta håret i allafall.
He he...svandskydd kanske.:idea:

Nja... det e ju inte det som e problemet. Att ja ska catwalka för hästarna. Har ju dessutom eget stall så ingen som ser mej.
Men Det är ju trasslet i sej jag vill slippa! Det gör ju ONT nör man ska ha upp det. Och i vissa fall går det helt enkelt inte om jag inte har typ ½ liter balsam i. Utseendemessigt skiter jag fullständigt i hur skitig å ful ja e i stallet ;).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: incognito
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 620
Senast: Tinuri
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka