Tjoande ryttare!

Det är ju bara bra att hon gac uppmuntrande ord till hästen istället för att se så förbannad ut som många ungar gör på sina ponnyer...
Själv så låter jag lite tyst för mig och hästen. Mn är det tyst inne på hoppbanan så hörs det ju. Det mest använda ordet för mig är nog Luuuuuuuuuuugnnnnnnnnnnnnn! :smirk: Det blir gärna full fart för oss :banana: :banana:

/Maria
 
Jag ser säkerligen förbannad ut när jag är inne på tävlingsbanan rätt ofta.
Det kallas rejäl koncentration i mitt fall... :smirk:
 
Jag tjoar nog oftare än de flesta! :smirk: Jag tycker inte det är fel. Ofta om jag klantar till det och rider en konstig väg/hoppar ett mycket lustigt språng så kan jag börja skratta. Men om jag gör samma misstag igen efter nått hinder kan jag bli skit arg på mig själv men då kommer ilskan efteråt. Oftast surar jag efter ritten. Tycker det är viktigt att kunna skratta åt de fel hästen och ryttaren gör. Många berömmer inte ens när hästen hoppar efter att den har vägrat :(. Det ända de gör är att slå den när den inte hoppar :mad:. Och en del verkar tycka att man bara ska berömma efter ritten. Men varför inte både och? :) :confused:
 
Fast man ska vara lugn inne på banan. Man ska inte tjoa och man ska absolut inte slå. Det är oerhört störande för en häst att ha en tjoande ryttare på ryggen. Tycker det var rätt av domaren...
 
Det handlar val om vad ponnyn eller hasten ar van vid???

Ingen av mina hastar tycker att jag ar storande nar jag pratar eller tjoar till dem. Utan de flesta lyssnar pa mej, och det ar egentligen valdigt sallan jag behover sparka pa eller ta ett redigt tygeltag for att det ska bli ratt pa hinder. De lyssnar pa mej, kanske de inte forstar vad ordet betyder, men de hor pa min rost vad som ska handa. De forbereder sej och tanker battre nar jag pratar med dem.

Hur kan man rida en hast och vara helt knapptyst?? :confused:
Man rider ju en personlighet, inte en maskin!
 
Håller med dig jag pratar alltid med mina hästar. De lyssnar på tonläget vad som ska hända och om man är arg m.m.

MEN sen har man hört vissa inne på banan som är mycket högljudda. Och det måste nästa störa mer än hjälpa.
 
det behöver inte vara störande för en häst att ha en rytare som pratar eller tjoar. Snarare lugnande.
Men som sagt är hästen van vid att man sitter knäpptyst, men hästar som är för ljudkänsliga kanske inte ska vara tävlingshästar, det är ju inte direkt tyst på en tävlingsplats?!
 
håller med... tycker att en glad unge som uppmuntrar hästen är bättre än nån som piskar å slår å skriker...
Det är skillnad på att tjoa och tjoa...
sist jag tävlade så uppmuntrade jag min kuse hela tiden... känns bättre för mig då iaf :smirk:
 
Jag sitter inte knäpptyst. Jag kan både smacka och "hoa" lite för att lugna ner hästen. Ingen av mina hästar är ljudkänslg på något vis. Nu vet jag inte vad det är för klasser ni hoppar men de jag hoppar kräver koncentration av både mig och mina hästar. Att sitta och tjoa på hästen anser iaf jag vara ganska amatörmässigt... Hästen ska reagera på ditt minsta tygeltag eller på ett lätt tryck av skänkeln.
 
Det stämmer, när jag tävlade med en unghäst för en väldans massa år sedan. Var det någon som lämnade in en protest för att jag hade pratat för mycket med hästen inne på banan. Jag försökte stärka hästens självförtroende, men en medtävlande blev mycket upprörd över mina uppmuntrande "Åhh hopp".
Varför protesten lämnades in fattade jag inte, vi hade trots allt 12 fel när vi red ut ifrån banan. Det blev inte heller något av det....

Fast jag har inte kollat upp om det fortfarande gäller. Har inte heller tävlat på flera, flera år.
Finns det någon som tjuvhåller på TR?

Apo som numera bara hojtar när hennes pålla agerar katapult
:devil: :devil: :devil:
 
Blev varm av att läsa detta,superbra av den tjejen att vara så talande med sin häst,jag har av gammal vana att prata mycket när jag rider,sitter som en papegoja.Min dåvarande häst lyssnade redan mycket på rösten innan jag fick henne så det blev så självklart och det sitter i fortfarande :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 821
Senast: Happimess
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 750
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 287
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp