Tjock häst behöver träningstips

_moa_

Trådstartare
Nu behöver jag ha lite hjälp med träningen av min islandshäst. Hans största bekymmer är att hän är fet. Han stod i tre veckor på grund av en sträckning och på tre veckor har han hunnit bli en tunna. Han går på bete nu och jag har ingen möjlighet att ställa honom i en hage utan gräs. Det finns ingen :cry: Min tanke är att ha en greenguard på honom och träna mycket. Det finns en paddock, men han skulle spränga stacketet om han fick gå där. Större matvrak får man leta efter.

Jag vet inte om jag vågar rida honom men jag hade tänkt att lägga upp träningen genom markarbete 5 dagar i veckan och promenader 5 dagar i veckan. Alltså att han vissa dagar kommer röra sig 2 gånger om dagen. Är det mycket dumt?

Vad kan man träna på i tömkörningen? Hans mage är väldigt konstig, allt hänger liksom bakåt. Det gör det även om han väger 50 kg mindre. Vilka övningar kan man göra för att jobba bort magen och flytta den framåt lite? Alltså så han blir mer jämn...

Lägger in lite bilder.
tjockis.jpg

Kjarnisnygg_redigerad-2.jpg

Kjarnitjock.jpg

Jag vill ha tips på hur man kan träna bort magen.
Galopparbete går inte och jag kan inte rida ut.

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få och tips på övningar och träningsupplägg :)

Sv: Tjock häst behöver träningstips

Man får gratulera.
När ska han ha?:D

Munkorg eller göra småhagar i hagen är det enda som jag kan hitta på.

Att få en fet häst smal är inte lätt, du har tur eftersom din häst bara har mage och inte som ett "späcklager" över hela kroppen.
För mig och min ponny tog det ca 1 år att få bort allt, dom måste ju även om dom är feta få mat.
Varför går det inte att ha honom på något annat vis än på bete? För det kan skada mer än nödvändigt.
Det bästa vore om du kunde ha honom i vanliga hage = grässnål och han kom in på nätterna.
Sen är det bara motion, motion, motion. Att han rör på sig ibland två ggr/dag är bara bra.
Min ponny fick akut kolik p.g.a. tidigare fetma och synen när ponnyn vaknade upp med en slang i magen och ett stort, blodigt ihopsytt "sår" i magen vill jag inte att någon annan ska behöva se, det var det värsta jag varit med om. Dessutom tappade han minst 100kg över ett dygn = bara skinn och ben kvar och när han blev sjuk var han jättefin i kroppen, hur mycket muskler som helst och helt deffad.
Försök hitta en lösning utan bete och motionera honom ordentligt, långa skogspass och promenader är jättebra.

Att få en fet häst smal är inte lätt, du har tur eftersom din häst bara har mage och inte som ett "späcklager" över hela kroppen.
För mig och min ponny tog det ca 1 år att få bort allt, dom måste ju även om dom är feta få mat.

Jo, det är kanske tur. Jag vte inte, tycker det känns lika hopplöst ändå:p

Varför går det inte att ha honom på något annat vis än på bete? För det kan skada mer än nödvändigt.
Det bästa vore om du kunde ha honom i vanliga hage = grässnål och han kom in på nätterna.

Det finns ingen hage där han kan gå helt enkelt. Då måste jag leta ny stallplats. Men jag kanske kunde fråga markägaren om jag kan bygga en fålla i hagen, men det lär inte funka det heller. Han spränger alltså stacketet om det inte passar han. Han vill ha gräs på sommaren.

Sen är det bara motion, motion, motion. Att han rör på sig ibland två ggr/dag är bara bra.
Ja, nu ska här morioneras!

Min ponny fick akut kolik p.g.a. tidigare fetma och synen när ponnyn vaknade upp med en slang i magen och ett stort, blodigt ihopsytt "sår" i magen vill jag inte att någon annan ska behöva se, det var det värsta jag varit med om. Dessutom tappade han minst 100kg över ett dygn = bara skinn och ben kvar och när han blev sjuk var han jättefin i kroppen, hur mycket muskler som helst och helt deffad.
Vad hemskt:(

Försök hitta en lösning utan bete och motionera honom ordentligt, långa skogspass och promenader är jättebra.
Greenguard är inget bra alternativ? Dygnet runt kan han ju ha den i så fall.

Greenguard är helt klart ett alternativ om du inte kan lösa det på annat vis. Kan du inte snickra staket i den hagen dom andra går? Iofs finns väl risken att han hoppar, som mitt fetto gjorde men det kanske är lite mer hållbart.
Finns det ingen annan som vill ha sin häst på light-bete? För bete + fetma = katastrof i stort sett.
Ut och klättra i backar, galoppintervaller, inga långa viloperioder o.s.v.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 623
Senast: TantAgda
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka