Bukefalos 28 år!

tjock i benen på morgonen

P

pialotta

hej. Min foderhäst, 14 år holländskt halvblod, var tjock i alla 4 i morse, från hoven och upp en bit på skenan.

Vad kan det bero på?

Hon har varit sån även förut. Det värms ur under dagen i hagen och hon är normal vid intag.
Hon rids ordentligt tre-fyra ggr i veckan, en dag bara i hage, resten ut mest långa skrittpass.
Kan väl knappast vara överträning? Något jag kan göra åt detta? Tar tacksamt emot tips, jag törs nog inte rida idag.
 
Sv: tjock i benen på morgonen

Det låter som om din häst har problem med dålig blodcirkulation i benen. För att återflödet av blod ska fungera optimalt från de nedre extremiteterna så krävs eg att hästen rör sig. Då fungerar den sk blodpumpen i hoven och blodet får en extra skjuts uppåt mot hjärtat. När hästen står still under natten kan benen stasas och då ses den här svullnaden på morgonen.

Rörelse skulle hjälpa din häst. Om den står i spilta kan du prova att byta till box. Lösdrift skulle förmodligen lösa problemet helt och hållet. Att linda benen nattetid kan också fungera. Prova Back on Track-paddar, de tycker jag fungerar suveränt.

Ibland kan benen svullna som du beskriver i samband med en infektion, t ex någon luftvägsviros. Det sker då bara tillfälligt under någon-några dagar och ofta ser man andra symptom samtidigt, om inte annat är hästen lite tröttare än normalt vid arbete. Kolla tempen om du är osäker.
 
Sv: tjock i benen på morgonen

hej hej tant Ester tack jättemycket för svar! Har också tänkt att det kan vara pga av dålig blodcirkulation eftersom benen "skärper sig" efter bara lite rörelse.
(Undrar om det kan vara när det är nytorvat och djup mjuk bädd i boxen som hon reagerar så här, det skall jag vara uppmärksam på, kanske det är så enkelt)
Bra att du säger att jag kan ha lindat nattetid, jag har inte BoT men liknande paddar så det skall jag göra. Å så skall jag tempa. Å rida!

tack igen!
P
 
Sv: tjock i benen på morgonen

Min 14 åriga KWPN häst ser lika dan ut i benen varje morgon.
Vet inte hur din holländare ser ut men min är låg och stor. Det är mycket kropp att hålla igång cirkulationen i.

Cirkulationen försämras även juh äldre hästen blir precis som med människor.

Hon stasar i benen bara eftersom hon står still. Min är bara fin när han går på sommarbetet dygnetrunt.

Låna B o T skydd först innan du köper för det funkar inte ett jota på min.
 
Sv: tjock i benen på morgonen

å, det kanske är ett KWPN-signum! Min har också ganska mycket kropp att hålla reda på, lite kort o burkig o mycket muskler.

det är ju inte så kul att se de där laggarna på morronen, man känner sig som en syndare... Den andra hästen jag har rids inte lika mycket och är torr o fin i bena.
 
Sv: tjock i benen på morgonen

Min är likadan.
Rörelse är det enda som hjälper, även kyla hjälper bra på min häst.

Har provat att linda, men såg bara ytterst futtiga resultat av det.

Kyla vet jag gör skillnad (kalla regniga/snöiga höstdagar har han som torrast och finast ben!)
Så kyllera/kylgelé kanske hjälper? (Har själv inte hittat nån sort som gett effekt än, kanske isbalsam?)

Min ET antydde annars, att det var nåt man fick leva med (spec om man inte har möjlighet att ha lösdrift tex). Han dör ju inte av det, även om det ser ganska tråkigt ut..
 
Sv: tjock i benen på morgonen

Min ET antydde annars, att det var nåt man fick leva med (spec om man inte har möjlighet att ha lösdrift tex). Han dör ju inte av det, även om det ser ganska tråkigt ut..

mm
imorse var hon nästan lika tjock som igår men jag har varit ute o cantrat på vallen och guuu så fin hon var - så inte är hon besvärad.
 
Sv: tjock i benen på morgonen

Om svullnaden går bort när hon rör på sig är det ofraligt. Stora tunga hästar har lätt för att svullna i benen om de står stilla länge.

Linda INTE om hon har dålig blodcirkulation.
Jag orsakade en senskada genom att linda i samma situation.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 016
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 358
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 437
Senast: Krystalline
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 362
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp