Tjock mage?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare arna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 476

arna

Trådstartare
Jag tycker att mitt Haflingersto har blivit så himla rund om magen.
Tycker att det är svårt att veta om det är mat eller fölmage ,hon ska föla i början av juni.
Har ej haft ett dräktigt sto förut. Kan hästar vara som människor-vissa får stor mage fort och andra syns det knappt på alls?
Hon är av den grova typen, får ganska mycket stråfoder men nästan inget kraftfoder.
Ska väl börja fodra på med kraft efter jul om man ska gå efter generella riktlinjer men det känns lite fel att fodra på om hon nu är tjock pga mat och ej av föl.
Lite tips och hjälp tack:bow: Lisa

Sv: Tjock mage?

Precis som med människor vissa blir stora fort och andra är tveksamt att se det på ända fram till fölningen.
Mina ston som ska föla i maj - juni har börjat att få "fölmage". Det stoet som ska föla i april är duktigt stor om magen redan.

Så min gissning är att det är både ock på din häst just nu.

Det jag tycker att jag ser på mina (ena mitten av april = rejält stor om magen) den andra början på juli. Är att de har en kantigare mage som mer är tjock utåt på sidorna jämfört med fetknopp mage som ju gärna mer syns neråt och man ser också om man granskar dem att de inte är så feta förövrigt (sadelgjordsläget/bog). Känn över revbenen är där en massa fett ovanpå dem så är hon fet.

Jag har en bild som är ngn vecka gammal, på mitt arabsto, som ska föla i början av april. Ngn som kan lägga in bilder, så ska ni få se på dräktig...:-)

Har en själv i stallet som är MKT dräktig. Kommentar från mkt avelsvan männsika härom dagen, oj vad tidigt föl du skall ha, för den är väl dags i jan-feb ... Mitt svar - NÄ i mitten/slutet av April... Direkt kom kommentaren har ni ultraljudat flera gånger så ni är säkra på att där bara är en ? Svar JA. Nu är stoet ifråga extremt kort i kroppen så jag gissar att det är det som gör att hon har fått en så enorm mage (är inte fet för övrigt) skall ta kort någon dag när jag kommer ihåg det.

min pålla ska föla i april, det syns tydligt att honär dräktig redan nu.
hon har en tjock rund fin mage, men övriga kroppen är muskulös och fin som vanligt. tack vara det ser man att hon är dräktig och inte bara tjock...
kolla på hästens hals, bog, bringa och bak. är den tjock där med?

Min fröken är liiten, endast 140 cm. Oxå kort, men har bredd & djup.
Hingsten är 146 cm. Sen är hon bara tre år.

Hon har ju nu aldrig varit den magra varianten men jag kan inte se att hon har mer fett än vanligt, utan det är mest mage som står ut från sidorna om ni förstår vad jag menar.
Syns väldigt väl framifrån men inte så mycket mage från sidan.
Vet inte hur man lägger in bilder men jag får väl lära mig:o
Vore kul att se bilder av dräktiga ston så jag får något att jämföra med:idea: Tack för svar:bow: Lisa

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: Murray
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 240
Senast: Rie
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat... 2
Svar
22
· Visningar
4 684
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka