Tjocka unghästar

Bukefalos 30 år!

Okej så när du skakar av kyla så känner du inte obehag. Du måste tillhöra en minoritet av varmblodiga varelser.
Är inte det här ett väldigt bra exempel på gränsen mellan vetenskapligt belagt och allmänt vett? För att påstå att det är vetenskapligt belagt skulle man antagligen behöva studera hur skakning pga kyla hör ihop med hormoner som vanligtvis utsöndras vid obehag, eller andra tecken. Högst sannolikt finns ett sådant samband, men det kanske inte är forskat på. Allmänt vett säger de flesta att någon som skakar av kyla upplever obehag, men är i sig inte ett vetenskapligt bevis.

Är inte det här ett väldigt bra exempel på gränsen mellan vetenskapligt belagt och allmänt vett? För att påstå att det är vetenskapligt belagt skulle man antagligen behöva studera hur skakning pga kyla hör ihop med hormoner som vanligtvis utsöndras vid obehag, eller andra tecken. Högst sannolikt finns ett sådant samband, men det kanske inte är forskat på. Allmänt vett säger de flesta att någon som skakar av kyla upplever obehag, men är i sig inte ett vetenskapligt bevis.
Definitivt!
Att dra upp avsaknaden av vetenskapliga studier för att påstå att en annan att inte känner obehag av att vara nerkyld tyder mest på att man vill frånsäga sig att ta ansvar och tänka själv.

Okej så när du skakar av kyla så känner du inte obehag. Du måste tillhöra en minoritet av varmblodiga varelser
Det var väl inte det jag skrev?

Klart att djur skakar för att de fryser, det är ju ett sätt att reglera kroppstemperaturen för att förhindra att frysa. Däremot inte belagt (vad jag minns) att skaka alltid innebär ett obehag.

Enligt en liten undersökning som tidningen ridsport refererade till så räcker det med 2 % övervikt på en d-ponny, för att påverka hästen.

Jag argumenterade emot men det villes inget höra på det jag sa. Så jag har slutat bry mig om andras hästar. Tänker att som man bäddar får man ligga. 🫠

Klart att djur skakar för att de fryser, det är ju ett sätt att reglera kroppstemperaturen för att förhindra att frysa. Däremot inte belagt (vad jag minns) att skaka alltid innebär ett obehag.
Jo det är exakt det du skrev eller anser du att du är speciell så der inte gäller dig. Tidigare trodde man ju inte att spädbarn kände smärta.
Innan annat är bevisat så för vi nog ta för givet att eftersom vi känner obehag när vi fryser så gör alla andra varmblodiga djur samma sak eftersom vi är byggda på exakt samma sätt.
Varför anser du att människans frysande är unikt?

Jag håller med dig men undrar hur många som anser att "skymta revbenen" är rätt? De flesta har mycket mer hull än så och anses vara i rätt hull.
Skymta i rörelse ska det väl isf vara?
Kännas men inte synas stillastående och skymtas i rörelse?

Skymta i rörelse ska det väl isf vara?
Kännas men inte synas stillastående och skymtas i rörelse?
Har också lärt mig att man ska kunna skymta revbenen och det är såklart lättare i rörelse men har aldrig hört uttalat att det ska vara i rörelse.
Men det beror nog på fler saker och sammantaget när man gör en korrekt hullbedömning.

Kom ihop mig med en bekant som hävdar att unghästar gärna får vara tjocka eftersom de växer. Jag anser att det är onödigt slitage på kroppen att gå med övervikt 24/7. Kan dock inget om avel och unghästar, så jag kanske är helt ute och cyklar :confused:
Förlåt fråga men vad är åldern på hästen? Ibland kan jag tycka att unghäst kan vara lite varierande i definition.

Fast är inte att frysa ett sorts obehag? Känner ingen som tycker det är skönt att frysa. Varför skulle det vara annorlunda hos djur?

Alva blir spänd, hetsig, arg som ett första steg INNAN hon blir såpass kall att hon skakar (och fortsattså under tiden tills hon blir varm o slutar skaka), Både Zarre och Axel blev spända/stressade strax innan o under tiden de skakade.
Varje gång jobbhästarna blivit så kalla att det skakar blir de hetsiga, spända och stressade. (Och hemska att leda 🙈)

Behöver någon verkligen göra en forsknings studie för att vi rimligen ska kunna anta om skakar = fryser, så är skakar pga fryser = obehag?

Fast är inte att frysa ett sorts obehag? Känner ingen som tycker det är skönt att frysa. Varför skulle det vara annorlunda hos djur?

Alva blir spänd, hetsig, arg som ett första steg INNAN hon blir såpass kall att hon skakar (och fortsattså under tiden tills hon blir varm o slutar skaka), Både Zarre och Axel blev spända/stressade strax innan o under tiden de skakade.
Varje gång jobbhästarna blivit så kalla att det skakar blir de hetsiga, spända och stressade. (Och hemska att leda 🙈)

Behöver någon verkligen göra en forsknings studie för att vi rimligen ska kunna anta om skakar = fryser, så är skakar pga fryser = obehag?
Klart det är obehagligt att frysa (eller skaka av för låg kroppstemeratur). En art som inte känner obehag av det överlever inte eftersom för låg kroppstemperatur är livsfarligt. Det hela kommer sig ju av att kroppens naturliga tillstånd förändras i en farlig riktning i det här fallet då för låg temperatur vilket startar processen att musklerna rör sig (huttrandet) för att öka temperaturen till en mer naturlig nivå. Att vi finner det obehagligt gör att vi letar efter skydd där vi kan få upp värmen för att komma ifrån det livsfarliga tillståndet nedkylning. Att påstå att vi inte kan ta för givet att en häst har samma reaktion på detta som vi är enligt mig bara korkat. Det man i så fall ska bevisa är om hästen inte känner obehag av situationen. DET hade varit en vetenskaplig sensation.

Ja, eftersom vi ändå båda är däggdjur så känns det mer rimligt att gissa att känslan är liknande snarare än helt olika. Fram tills dess man vet.

(Så slipper man göra misstag som att gissa att fiskar (foster eller spädbarn) inte kan känna smärta tex och då orsaka onödigt lidande.)

Det är väl alltid bra att någon forskar!

, men fram tills dess man vet måste man ju anta att de känner som vi tycker jag. Iom som sagt att vi är byggda liknande och det borde finnas en biologisk fördel i att undvika att frysa om man kan? och att undvikande av att frysa funktionen rimligen enklast är att ge en signal av obehag som ger undvikandebeteende.

Det är alltid svårt att hänvisa till allmänt vett. Det är ju inte jättelänge sedan som det var allmän kunskap att personer med färgad hud hade tjockare hud och behövde inte lika mycket smärtlindring. Tur att någon ifrågasatte kunskapen och undersökte det vetenskapligt.

Det är alltid svårt att hänvisa till allmänt vett. Det är ju inte jättelänge sedan som det var allmän kunskap att personer med färgad hud hade tjockare hud och behövde inte lika mycket smärtlindring. Tur att någon ifrågasatte kunskapen och undersökte det vetenskapligt.
Sant, och det är ju det som är så bra med vetenskap :)

I den här frågan tycker jag att svaret är ganska uppenbart. Men det går ju faktiskt att bevisa vetenskapligt också, även om det kanske inte är gjort ännu. Det går inte att bevisa allmänt vett bara sådär. Jag tänker utgå från att hästar som skakar pga köld upplever obehag, även om det inte är bevisat vetenskapligt, dock är det kanske något att forska på om många tror att så inte är fallet och därmed låter sina hästar frysa. Vetenskap är inte alltid sensationell, den kan vara användbar ändå.

Jo det är exakt det du skrev eller anser du att du är speciell så der inte gäller dig. Tidigare trodde man ju inte att spädbarn kände smärta.
Innan annat är bevisat så för vi nog ta för givet att eftersom vi känner obehag när vi fryser så gör alla andra varmblodiga djur samma sak eftersom vi är byggda på exakt samma sätt.
Varför anser du att människans frysande är unikt?
Nu läser du väl ändå in något som inte alls står.

De är 1-6 år.
Oj , kallar du en 6-åring unghäst och diskuterar unghäst fetma. Ofta brukar väl unghäst vara 2-3 år möjligen 4 år , i min värld iallafall.

Iallafall metabolismen är väl ganska olika hos de olika åldersstadierna och därmed måste väl diskussionen bli olika för de olika åldersstadierna. Det går ju inte att likna fetma hos en 3-åring med fetma hos en 6-åring.

En fet 2-3 åring är väl ovanligt medan en fet 6-åring är väl till på köpet vanligt. En fölunge är de feta någonsin. De växer ju så det knakar.

Jag funderade på om din frågeställning var oklar och det tycker jag verkligen, jag tror du måste bryta ned frågeställningen i olika åldrar. En 6-åring är en ridhäst. En fölunge är en fölunge. En ettåring är nog unghäst eller fölunge?

Vilken ålder vill diskutera? Hennekes skala fungerar den på alla åldrar?

Oj , kallar du en 6-åring unghäst och diskuterar unghäst fetma. Ofta brukar väl unghäst vara 2-3 år möjligen 4 år , i min värld iallafall.

Iallafall metabolismen är väl ganska olika hos de olika åldersstadierna och därmed måste väl diskussionen bli olika för de olika åldersstadierna. Det går ju inte att likna fetma hos en 3-åring med fetma hos en 6-åring.

En fet 2-3 åring är väl ovanligt medan en fet 6-åring är väl till på köpet vanligt. En fölunge är de feta någonsin. De växer ju så det knakar.

Jag funderade på om din frågeställning var oklar och det tycker jag verkligen, jag tror du måste bryta ned frågeställningen i olika åldrar. En 6-åring är en ridhäst. En fölunge är en fölunge. En ettåring är nog unghäst eller fölunge?

Vilken ålder vill diskutera? Hennekes skala fungerar den på alla åldrar?
Personen jag kom ihop mig med anser att dens hästar får vara feta i den åldern eftersom de är unghästar.

Försiktighetsprincipen fungerar ju dock i båda fallen.

Liknande trådar

• Köp med bibehållen avelsrätt
  • Hjälp att tänka om grovfoder
  • Värdet av en mobiltelefon?
  • Livet och förändring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat