Tjockistråden 3

Enda anledningen till att jag skriver om det är för att jag hoppas att det kan vara konstruktivt. Jag vill inte peka ut "någon" för att det är ett generellt mönster, något jag själv har varit bidragit till ibland.

Jag tycker det ibland är jobbigt med hur saker beskrivs här i tråden med tex dålig mat (som jag vill kunna äta utan dåligt samvete) eller hur lite man kan äta under en dag (vilket för mig är sjukt triggande).

Men jag väljer ju själv att hänga här och vet att jag får äga att jag tycker det är jobbigt och är det extra jobbigt någon dag så får jag hoppa att läsa och att skriva.
Det handlar inte om att inte få misslyckas eller att jag dömer, men ibland står man så nära att man inte ser träden för skogen.

Sen är ju detta en tråd som mer kan likna en dagbokstråd, väldigt lite diskussion utan man skriver av sig och får pepp vilket är nog så viktigt.

Jag hade mer tänkt att inlägget jag skrev skulle bli en blip i en annars lång tråd, där man själv valde om man kände sig träffad eller bara scrollade sig förbi.

Edit: helt ärligt så handlade det om att jag tycker man ska vara snällare mot sig själv.
Jag blev rätt sårad av ditt inlägg men det har du nog redan förstått. Jag gick upp i vikt pga klimakteriet och en medicinbiverkning. SSRI kan ha den biverkningen. Inte nog med att jag hade en depression utan jag ökade kraftigt I vikt samtidigt.
 
Jag blev rätt sårad av ditt inlägg men det har du nog redan förstått. Jag gick upp i vikt pga klimakteriet och en medicinbiverkning. SSRI kan ha den biverkningen. Inte nog med att jag hade en depression utan jag ökade kraftigt I vikt samtidigt.
+1 på att bli sårad, tyvärr.

Låter tufft, hoppas du mår bättre nu!
 
Jag blev rätt sårad av ditt inlägg men det har du nog redan förstått. Jag gick upp i vikt pga klimakteriet och en medicinbiverkning. SSRI kan ha den biverkningen. Inte nog med att jag hade en depression utan jag ökade kraftigt I vikt samtidigt.
Jag äter själv medicin mot måendet och gick upp mycket i samband med depression, det är skittufft. Inte nog med att man är deprimerad, man blir tjock också. :(
Jag tycker också att medicinen påverkar min mättnadskänsla och hungerskänsla vilket är den vanligaste biverkningen.
Det blir en tråkig (men naturlig) följd av att röra sig mindre iochmed depressionen och att man äter mer när ens naturliga ätmönster störs med den typen av medicin.
 
Personligen så är jag upptagen av min resa och det inte så att jag noterar specifika användare särskilt. Sen kan jag tycka att vissa går väldigt hårt ut jämfört med mig men man är olika och man måste hitta sin egen väg som fungerar för en själv
Jag har misslyckats massor av gånger, om det vore lätt att gå ner I vikt och hålla vikten så skulle ju ingen vara tjock 🤷‍♀️. Kanske väntar ett misslyckande runt hörnet, vem vet hur det ser ut om ett år eller fem? Statistiskt sett så är risken hög att jag gått upp igen..
Trillar man dit igen så kommer man vara deppig nog över det faktum att man åter igen misslyckats så då behöver man inte nån som påpekar vad man gjort fel ovanpå det, jag tror nämligen att man är mycket väl medveten om det.
Jag tröståt mycket när min hund gick bort, det är inte ett beteende som magiskt försvinner utan det lär ju dyka upp igen framöver. Hur jag ska hantera den problematiken när man är i avgrundsdjup sorg vet jag inte.. Det spelar ingen roll vilka strategier man tänker ut innan för väl där så bryr man sig inte.

Jag hoppas på att få förståelse och pepp snarare än pekpinnar om jag hamnar där igen.
 
Bara 0,6 ner denna vecka. Hade det lite på känn. Jag har svävat iväg och legat runt 1 300 kcal men jag tror att största problemet är vätskebalans osv.

Ju längre du kommer i kortisonnedtrappningen, desto lättare går det.
Själv har jag bara 5 månader kvar innan mitt är helt utfasat och räknar kallt med att då är också så gott som allt kortisonfläsk borta.

Jag gör dock inget aktivt för att gå ner den vikten eftersom viktuppgången av hödoskortison under lång tid inte är något man äter sig till, så jag äter och lever som vanligt.

Sen kan jag förstå att du vill speeda upp processen eftersom du fick mer av den vikten än jag, men du har ju andra krämpor också så var snäll mot kroppen 🤗
 
Ju längre du kommer i kortisonnedtrappningen, desto lättare går det.
Själv har jag bara 5 månader kvar innan mitt är helt utfasat och räknar kallt med att då är också så gott som allt kortisonfläsk borta.

Jag gör dock inget aktivt för att gå ner den vikten eftersom viktuppgången av hödoskortison under lång tid inte är något man äter sig till, så jag äter och lever som vanligt.

Sen kan jag förstå att du vill speeda upp processen eftersom du fick mer av den vikten än jag, men du har ju andra krämpor också så var snäll mot kroppen 🤗

Ja jag ligger ju fortfarande rätt högt i kortison. Dock misstänker jag att min sköldkörtel/hormoniella oblanans sätter mer käppar i hjulet än kortisonet just nu. Dock tänker jag att det är ingen större idé att skylla ifrån sig utan jag får helt enkelt korrigera min diet efter nuvarande förutsättningar. Som ngn var inne på tidigare så är ju tex klimakteriet också ngt som kan göra att man helt enkelt måste anpassa intaget.
Alla har ju olika förutsättningar helt enkelt! Man får jobba med de man har!
 
Sjukhusvistelse är inte så dumt när det gäller maten iaf 😅 Får mat regelbundet på fasta tider, måltiderna är kaloriberäknade, jag kan inte ta mer än den portion jag får, det är varierad kost och jag är för sjuk för att gå och handla något extra. Hade gärna tagit lite mer grönsaker dock.

Men härlig känsla ändå att få äta en portion kräm med mjölk till kvällsmat utan att någon ser det som förskräckligt. Kändes skönt att få äta vad jag var sugen på och att det blev i en helt rimlig mängd 😀
 
Min helg var lite sådär mat och rörelsemässigt :angel: Men jag var också helt sjukt trött och sov 18 (!!!) h fre-lör. Aldrig varit med om tidigare 😅

Pms har gjort mig hungrig också så jag har låtit det vara lite. Ätit "bra" mat men även tillåtit mig att äta lite annat.

Idag så har det dock varit en väldigt bra dag. Hyfsat många steg på jobbet och sen 5 km jogg på elljusbanan som är väldigt kuperad. Kändes bra! Sammanlagt ca 24 500 steg och har ätit för strax under 1700 kcal och även klämt in lite efterrätt i dom 😁
 
Det var tydligen inte så bra kost. Har gått ner drygt ett kilo sedan förra veckan (om jag kan lita på min våg) så (faktiskt!) på väg ner alla kilona jag gick upp.

Har ju tagit bort nästan alla kolhydrater och det ska tydligen inte göras som diabetiker. Jäklar också varför ska det vara så svårt?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det var tydligen inte så bra kost. Har gått ner drygt ett kilo sedan förra veckan (om jag kan lita på min våg) så (faktiskt!) på väg ner alla kilona jag gick upp.

Har ju tagit bort nästan alla kolhydrater och det ska tydligen inte göras som diabetiker. Jäklar också varför ska det vara så svårt?

Skaffa måttband och håll koll på midjemåttet om du är osäker på vågen. 😊
 
Jag har haft en svacka, varit trött och deppig. Trodde jag skulle slippa vår-deppen i år då den brukar komma tidigare men icke. Sen kan det ha att göra med att det närmar sig två års dagen sen jag kom hem från jobbet och hittade min älskade hund död 😭.

Nu är jag iallafall ledig till nästa vecka, att komma ikapp med sömnen kan ju hjälpa också. Firade första lediga dagen med sovmorgon och att äta "pannkaka" till frukost 😊. Gjord på fiberhavregryn och äggvita men så gott ändå!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp