Tjockistråden 3

Är det värt att kontakta VC för hjälp vid stor övervikt?

Har pga olika orsaker gått upp massor i vikt (20-25kg, BMI 41,3) de senaste två åren. Självklart får jag skylla mig själv och min dåliga självkontroll men finns det hjälp att få?
Jag hatar mig själv just nu men istället för att banta, äter jag mer och väntar på hjärtattack typ.
Kroppen är kass, humöret piss, kan inte rida och inga kläder passar, men ändå orkar jag inte ta tag i det.

Jag förstår dig till fullo. Jag fick Saxenda utskrivet av läkaren, har nästan 39 i BMI, men får bekosta det själv och det är dyrt. Har använt i två veckor och jag äter definitivt mindre. Annars är det väl dietist. Finns också något som heter Mysimba, samma verksamma ämne som i Voxra + något annat.
 
Gud, kämpar verkligen för mitt mående. Har som bekant börjat jobba efter ett halvårs ”studier”, som faktiskt skulle ha varit ett halvårs sjukskrivning. Men jag vill inte jobba, och det har tidigare alltid varit min motivation. Jag har börjat att gå ned i vikt, men jag är faktiskt inte pepp på att göra något speciellt åt det. Jag får verkligen kämpa med att tycka att livet är bra, men det är inte det. Om jag ska lägga till någonting positivt så är det att mina smärtor i princip obefintliga. Överraskar mig ibland.
 
100 kg visade vågen igår. Åt helt fel håll med andra ord! :( Så nu ska jag skärpa till mig ordentligt. Igen.

Men å den ljusa sidan så har jag äntligen kommit upp på min älskade MTB igen! Skadade mig under en vild skogsrunda för ca 2,5 år sen och haft diverse smärtsamma efterföljder av det där, ordentlig muskelbristning i låret, knä som gjort skitont, inflammerade hälsenor, bursit, etc.. etc.. Och med tanke på att jag gick upp runt 20 kg på 3 månader efter att jag skadat mig så lär cyklandet hjälpa med viktnedgången på lång sikt.

Även om vissa av smärtorna fortfarande är kvar och inflammationerna med så är det ändå såpass bra att det går att cykla lite igen. Och jag har faktiskt varit duktig - tar det lugnt och försiktigt och lyssnar på kroppen och backar om något känns fel eller blir värre. Så jag är försiktigt hoppfull!
 
Otroligt frustrerande, märker att jag går ner i vikt och mår allmänt bättre av att ha dragit ner på snabba kolhydrater, men jag måste äta ur min frys och där är det mesta hög fetthalt och/eller äts med snabba kolhydrater av något slag.

Dessutom diffar vågen hos läkaren och hemma på drygt 3 kg - den hos läkaren har den högre vikten så det är den jag går efter. Jag vet att jag måste komma igång och träna - och då menar jag inte deffa på något gym utan ta en stavpromenad och liknande.

Har ibland övervägt att driva upp bs så jag förlorar vikt av den anledning - det går om man ligger tillräckligt högt så rasar det kilon. Men tja, kanske inte världens bästa idé.

Jag bara måste ner i vikt.
 
Det är otroligt hur övermäktigt det kan kännas att dra ner på matintaget :wtf: Har varit ordentligt överviktig (125+ kg) i lite drygt 7 år, uppförsbacken är inte nådig!
Kört måltidsersättning (ca. 900 kcal/dygn) i en vecka. Förra veckan kände jag mig till och med piggare (förutom huvudvärk) men nu första dagen på andra veckan så tryter energin.
Hade verkligen behövt bli av med flera kilon för att minimera ryggvärk och diabetesbehandling men det psykiska måendet sätter käppar i hjulet hela tiden :down: Försöker mig på att vara restriktiv med kcal-intag när jag nu har näsan över vattenytan och kan tänka lite framåt för en gångs skull. Har som mål att gå ner tillräckligt i vikt för att komma under viktgränsen för turridning på ett ställe med jättefina kallblod :love:
 
Mina kilon har gått åt lite fel håll under semestern, ingen katastrof men ändå inte kul. Ska försöka ta tag i att ta hjälp till hösten, jag körde ju Viktväktarna under våren men tyckte nog inte riktigt det passade mig. Vill inte heller hoppa på något som är alltför strikt för jag behöver äta för att orka träna också.
 
Det är otroligt hur övermäktigt det kan kännas att dra ner på matintaget :wtf: Har varit ordentligt överviktig (125+ kg) i lite drygt 7 år, uppförsbacken är inte nådig!
Kört måltidsersättning (ca. 900 kcal/dygn) i en vecka. Förra veckan kände jag mig till och med piggare (förutom huvudvärk) men nu första dagen på andra veckan så tryter energin.
Hade verkligen behövt bli av med flera kilon för att minimera ryggvärk och diabetesbehandling men det psykiska måendet sätter käppar i hjulet hela tiden :down: Försöker mig på att vara restriktiv med kcal-intag när jag nu har näsan över vattenytan och kan tänka lite framåt för en gångs skull. Har som mål att gå ner tillräckligt i vikt för att komma under viktgränsen för turridning på ett ställe med jättefina kallblod :love:
Jag har alltid tyckt pulverdieter är onaturliga och otillfredställande. Rätt ok för att ersätta en måltid om dan men inte mer. Å andra sidan har jag aldrig vägt över 100 kg. För den som inte är veggis måste väl typisk bantningsmat som rent kött eller fisk med grönsaker, keso med litegrann frukt och en finnkrisp, linssoppa etc vara bättre.
 
Jag har alltid tyckt pulverdieter är onaturliga och otillfredställande. Rätt ok för att ersätta en måltid om dan men inte mer. Å andra sidan har jag aldrig vägt över 100 kg. För den som inte är veggis måste väl typisk bantningsmat som rent kött eller fisk med grönsaker, keso med litegrann frukt och en finnkrisp, linssoppa etc vara bättre.

Ja, en varierad kost med fokus på grönsaker men i en mängd som gör att man hamnar på kaloriunderskott är nog det mest hälsosamma sättet.

För mig med hetsätningsstörning har det känts tryggt att mängden mat redan är förbestämd åt mig och att maten är portionsförpackad. Slipper också att gå i matbutiker/beställa på nätet ofta när jag köper måltidsersättning för en längre period och kan förvara i rumstemperatur.
Framförallt känns det nog lite mindre hemskt när många shakes och bars är söta i smaken men ändå "okej" för mig att äta i överenskommen mängd, då det ofta varit helfabrikat med mycket socker som jag hetsätit/hetsäter.
Jag är nog en allt eller inget person, troligtvis därför jag sitter i den här sitsen nu 😅
 
Kämpa på!
Idag 80,6 på vågen det är stort!

Här kommer min diabeteskost dag som påminnelse för mig själv.

Frukost egenbakad surdegsmacka.

Frukt, nötter eller dyl

Lunch matlåda mycket grönsaker

Frukt, nötter eller dyl

Middag lagad middag 1 portion med mycket grönsaker.

Knäckemacka

Heja oss alla och kom ihåg att det får ta tid!

Började på 108 kg 2014.
 
Jag har gått upp lite över sommaren. Det var tufft att vara i en ny stad, helt utan vänner eller nåt. Det blev lite tröstätande. Samtidigt så tröttnade jag på att det tar sån otrolig tid för mig att gå ner. Så jag köpte en app, Simple heter den. Man kan ställa in den på olika perioder på fastande.

Just nu så har jag en period på ca 5 timmar som jag äter, och 19 timmar som jag fastar. Det fungerar hyffsat än så länge. Får se hur det går när jag börjar skolan igen. Nu äter jag mellan 12-17. Men jag tror att jag kommer landa i att äta mellan 08:30-14:00 sedan. Så hoppas jag att den utökade fastan ska ge snabbare resultat än 0,75 kilo/månad.

På helger kommer jag fortsätta fuska där det passar. Man måste få leva lite också.
 
Ge sig i kast med den gamla butiksguiden från VV då. Kanske ska dra lite nytta av den när ändå kosta mig drygt 300 spänn 😆. Behöver försöka ha bättre tålamod!!! (och äta långsammare så man hinner känna vad det man äter smakar 😏 ..) Kilona har inte kommit över en natt och kommer heller inte försvinna lika fort!! 17 dagarsmetoden är lite tuffare och effektiv- det vet jag men jag tror inte på "förbud", man måste ju samtidigt få leva; "man kan äta allt men inte jämt". Vet ju att även denna är effektiv (men tappade tålamodet. Tålamod!!). Sen är det ju lite roligare att räkna än hålla på och registrera i app- mindre skärmtid är ju positivt 👍.
 
Mitt problem, ja när jag inte medvetet försöker drive upp bs, vilket gör att jag verkligen inte mår bra, är att när jag väl börjar äta så kan jag inte sluta. Att fasta fungerar tills det blir lite kraschar här och där, men äta för mycket har alltid varit mitt problem. Fasiken också om man bara kunde slopa mat helt, som med alkohol.
 
Mitt problem, ja när jag inte medvetet försöker drive upp bs, vilket gör att jag verkligen inte mår bra, är att när jag väl börjar äta så kan jag inte sluta. Att fasta fungerar tills det blir lite kraschar här och där, men äta för mycket har alltid varit mitt problem. Fasiken också om man bara kunde slopa mat helt, som med alkohol.
Det är lite samma för mig. Någon lösning hittar jag inte. Så jag gissar att det blir att fasta till och från resten av livet
 
Det är lite samma för mig. Någon lösning hittar jag inte. Så jag gissar att det blir att fasta till och från resten av livet

Jag kan tyvärr inte fasta, det krävs att jag äter regelbundet, egentligen fler mål mat än jag gör idag. Men jag känner tyvärr av det så fort jag hoppar för mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 878
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 157
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp