Tjockistråden 3

Min läkare har skrivit ut Saxenda till mig, har ni hört talas om det? Han ville inte börja mixtra med min medicinering mot depression eftersom det har funkat relativt bra (vill ju inte dö nu i alla fall). Var jättepepp på detta men dels får man betala hela kostnaden själv, och dels är jag rädd för om jag verkligen kommer att kunna ändra mitt beteende, som är det faktiska problemet. Saxendan ska verka som sådan att mättnadskänslan inträder tidigare och minska sötsuget (tror jag på det senare). Vet ju inte förrän jag börjat, men någonstans så är jag inte motiverad att ändra ätbeteendet just nu. Det vore förstås bra om jag kunde få in en mättnadskänsla lite tidigare, just nu känner jag ju mig bottenlös typ.
Jag skulle börja med läkemedel mot min fetma för ett år sedan, men minns nu inte riktigt vilket av dem som det var tänkt, tror det var Saxenda som var slutvalet.

I slutändan valde jag att inte påbörja behandling med läkemedel, jag har epilepsi och flera av de tänkta påverkar på ett eller annat vis epilepsimedicinerna så vc-läkaren ville dels inte skriva ut en av dem och den andra hade så pass lite effekt till kostnaden så den risken ville jag inte ta, och så var det någon, tror det kan vara Saxenda som var så in i bombens dyr så jag hade inte råd, trots allt. Förstår inte alls varför man inte kan få det subventionerat, det tjänar alla på i slutändan!
 
Jag skulle börja med läkemedel mot min fetma för ett år sedan, men minns nu inte riktigt vilket av dem som det var tänkt, tror det var Saxenda som var slutvalet.

I slutändan valde jag att inte påbörja behandling med läkemedel, jag har epilepsi och flera av de tänkta påverkar på ett eller annat vis epilepsimedicinerna så vc-läkaren ville dels inte skriva ut en av dem och den andra hade så pass lite effekt till kostnaden så den risken ville jag inte ta, och så var det någon, tror det kan vara Saxenda som var så in i bombens dyr så jag hade inte råd, trots allt. Förstår inte alls varför man inte kan få det subventionerat, det tjänar alla på i slutändan!

Min läkare sa att det troligtvis kommer att godkännas inom kort då det är en effektiv behandling mot fetma. Som jag förstår det så är det samma verksamma ämne som i victoza
Jag skulle börja med läkemedel mot min fetma för ett år sedan, men minns nu inte riktigt vilket av dem som det var tänkt, tror det var Saxenda som var slutvalet.

I slutändan valde jag att inte påbörja behandling med läkemedel, jag har epilepsi och flera av de tänkta påverkar på ett eller annat vis epilepsimedicinerna så vc-läkaren ville dels inte skriva ut en av dem och den andra hade så pass lite effekt till kostnaden så den risken ville jag inte ta, och så var det någon, tror det kan vara Saxenda som var så in i bombens dyr så jag hade inte råd, trots allt. Förstår inte alls varför man inte kan få det subventionerat, det tjänar alla på i slutändan!

Min läkare sa att det troligtvis kommer att godkännas inom kort då det är en effektiv behandling mot fetma. Som jag förstår det så är det samma verksamma ämne som i victoza, insulin för diabetiker. Den är med förmån. Jag har inte börjat ännu, men ska till distriktssköterskan i morgon och börjar väl då. Är lite nervös, jag vet ju också att jag måste lägga manken till och ändra mina vanor. Tänk om det inte går liksom? Men ska be sköterskan att vara tyst om min vikt, för det klarar jag nog inte av att höra. Ska be morsan att ta mina mått och försöka se förändring den vägen i stället!
 
Min läkare sa att det troligtvis kommer att godkännas inom kort då det är en effektiv behandling mot fetma. Som jag förstår det så är det samma verksamma ämne som i victoza


Min läkare sa att det troligtvis kommer att godkännas inom kort då det är en effektiv behandling mot fetma. Som jag förstår det så är det samma verksamma ämne som i victoza, insulin för diabetiker. Den är med förmån. Jag har inte börjat ännu, men ska till distriktssköterskan i morgon och börjar väl då. Är lite nervös, jag vet ju också att jag måste lägga manken till och ändra mina vanor. Tänk om det inte går liksom? Men ska be sköterskan att vara tyst om min vikt, för det klarar jag nog inte av att höra. Ska be morsan att ta mina mått och försöka se förändring den vägen i stället!
Men vad bra att den kommer att godkännas! håller tummarna för det, det kommer att vara ett steg i positiv riktning för överviktiga!

Hoppas att det fungerar för dig!
Jag ändrade mina vanor, började i januari förra året, men det tog alltså lång tid. Gjorde gastric sleeveoperation i november förra året och då satt vanorna ordentligt, så 10 månaders kamp. Nu tror jag vi har olika vanor, tycker jag mig ha läst, men oavsett vanor så tar det tid att bygga upp en förändring. Jag tror också man ska göra det lite i taget, steg för steg. Det var så jag gjorde nu och den här gången fungerade det för första gången i mitt liv.

Jag hoppas det går bra för dig också! :) Berätta gärna hur besöket går i morgon! :)
 
Men vad bra att den kommer att godkännas! håller tummarna för det, det kommer att vara ett steg i positiv riktning för överviktiga!

Hoppas att det fungerar för dig!
Jag ändrade mina vanor, började i januari förra året, men det tog alltså lång tid. Gjorde gastric sleeveoperation i november förra året och då satt vanorna ordentligt, så 10 månaders kamp. Nu tror jag vi har olika vanor, tycker jag mig ha läst, men oavsett vanor så tar det tid att bygga upp en förändring. Jag tror också man ska göra det lite i taget, steg för steg. Det var så jag gjorde nu och den här gången fungerade det för första gången i mitt liv.

Jag hoppas det går bra för dig också! :) Berätta gärna hur besöket går i morgon! :)

Små förändringar fungerade för mig den gången jag tappade 25 kg. Jag måste bara hitta viljan, och den känns som bortblåst. Berättar om besöket när jag varit där!
 
Det blev inget besök för mig hos distriktssköterskan, fick kalla fötter och fick nästan panik över tanken. Idag gråter jag dock, mitt knä gör så ont att jag vill dö. Det är för att jag är överviktig, helt otränad och står upp nästan 9 timmar i sträck på jobbet om man bortser från toapauserna. Jag låg precis och tänkte på att jag borde göra en viktoperation, men att börja med saxendan först för att se hur det går är ju en bra idé. Vet inte varför jag känner mig så stressad för det? 😔
 
Det blev inget besök för mig hos distriktssköterskan, fick kalla fötter och fick nästan panik över tanken. Idag gråter jag dock, mitt knä gör så ont att jag vill dö. Det är för att jag är överviktig, helt otränad och står upp nästan 9 timmar i sträck på jobbet om man bortser från toapauserna. Jag låg precis och tänkte på att jag borde göra en viktoperation, men att börja med saxendan först för att se hur det går är ju en bra idé. Vet inte varför jag känner mig så stressad för det? 😔
Kan kanske bättre skor hjälpa lite? Jag tänker skor från en riktig expert? Då kanske det blir lite lättare?
 
Kan kanske bättre skor hjälpa lite? Jag tänker skor från en riktig expert? Då kanske det blir lite lättare?

Ja, jag ska erkänna att jag bara har haft mina vanliga sneakers nu, jag har tofflor från jojoba eller vad det heter, men minns inte riktigt vart de är nu. Tack för tipset annars!
 
Tog mod till mig och ställde mig på vågen igår morse, mycket riktigt så har jag gått upp mycket i vikt. Ca 15 kg på ett år, totalt 20-22 kg sedan 2019. Det tär på min kropp alltså. Blev ombokad från sköterskan för hjälp med den här saxendan jag fått utskrivet så inte kommit igång med det. Jag har egentligen inte panik att gå ned i vikt så, men det är smärtan som ställer till det förstås. Har tänkt börja cykla nu under sommaren, bättre än noll motion och det finns mycket att ta sig ann i trädgården. Jag som aldrig skulle upp i den här vikten igen, men den här depressionen har satt sig hårt alltså.
 
Hej på er alla! Tänkte bara tipsa om en Kbt behandling som man gör på internet enbart. Jag har bekostat den själv och den ligger på ca 600kr. Den heter kost och motion. Men fokuserar mycket på ens tankegångar och hur man med flera verktyg kan ändra på tankebanorna. Vet inte om man får skriva ut namnet på företaget här men skriver så här liv**da. Moderator får ta bort det annars. Eftersom det sitter hos mig i tankarna och känslorna så är positiv till metoden motviktminskning! Jag har just påbörjat behandlingen och hittills har det inte märks nåt på vågen, motionerar inget. Men hoppas det hjälper mot tröstätande.
 
Notering till mig, ligger just nu på 100 kg ca. Gått upp från 98kg ca. Ingen motion och mycket tröstätande glass och godis. Blir trött på mig själv. Äter gröt till lunch och proteinbars under dagen. Riktig mat på kvällen som mamma lagar. Dock sås till köttet ej bra! Sedan kommer tröstätande på kvällen i form av glass o godis om det finns hemma. börjat Med kbt, hoppas det kan hjälps mig.
 
Tog mod till mig och ställde mig på vågen igår morse, mycket riktigt så har jag gått upp mycket i vikt. Ca 15 kg på ett år, totalt 20-22 kg sedan 2019. Det tär på min kropp alltså. Blev ombokad från sköterskan för hjälp med den här saxendan jag fått utskrivet så inte kommit igång med det. Jag har egentligen inte panik att gå ned i vikt så, men det är smärtan som ställer till det förstås. Har tänkt börja cykla nu under sommaren, bättre än noll motion och det finns mycket att ta sig ann i trädgården. Jag som aldrig skulle upp i den här vikten igen, men den här depressionen har satt sig hårt alltså.
Det var bra gjort av dig o våga väga dig! Kom ihåg att du är bra som du är oavsett vilken vikt du står på! Sedan förstår jag att det bra för din kropp att gå Ner pga. Smärta.

hur fungerar denna medicin? Får man spruta?
 
Det var bra gjort av dig o våga väga dig! Kom ihåg att du är bra som du är oavsett vilken vikt du står på! Sedan förstår jag att det bra för din kropp att gå Ner pga. Smärta.

hur fungerar denna medicin? Får man spruta?

Tack! 💞 Det är typ en insulinspruta! Jag accepterar mig själv bättre nu än tidigare trots allt. Men det är just smärtan, och svårigheter att ”röra” på mig. I duschen, in och ut ur bilen och så vidare. Det suger verkligen.
 
Kramar till er alla♥️
Det är en lång process!
Det tar år att få till hållbara vanor.
Jag har bytt ut allt socker mot sockerfria substitut om det inte går att stå emot.

Senaste banan jag infört är hembakat surdegsbröd.
Då får jag stilla mitt mjukbrödsbegär.

Från 108-80

Nu ska jag försöka ge mig på fem till tills i höst.
 

Bifogade filer

  • 536DE962-8383-40A3-AACD-F9697C800C74.jpeg
    536DE962-8383-40A3-AACD-F9697C800C74.jpeg
    137,4 KB · Visningar: 116
Jag vägde in mig på 108,4 kg :angel:, 4 hekto ned från veckan innan men med härliga 38,9 i BMI. Smäller av. Nu har jag i alla fall påbörjat detta med Saxenda, tagit i fyra dagar och idag är första dagen som jag tror att jag märker av lite effekt. Hungrig, men inte vrålhungrig, äter mindre portioner och känner mig nöjd. Är inte så strikt nu i början, var en pers att börja med skiten överhuvudtaget.
 
Är det värt att kontakta VC för hjälp vid stor övervikt?

Har pga olika orsaker gått upp massor i vikt (20-25kg, BMI 41,3) de senaste två åren. Självklart får jag skylla mig själv och min dåliga självkontroll men finns det hjälp att få?
Jag hatar mig själv just nu men istället för att banta, äter jag mer och väntar på hjärtattack typ.
Kroppen är kass, humöret piss, kan inte rida och inga kläder passar, men ändå orkar jag inte ta tag i det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 929
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp