Tjockistråden 3

Jag har sagt upp mig, men pratat med två arbetsgivare inom annat yrke. Båda intresserade, men ska försöka satsa på studierna främst.

Angående min psykiska hälsa. Min läkare har skickat en remiss för utredning för någon form av NPF. Känner igen mig i mycket, på i princip alla punkter för ADHD, men upplever inte att jag hade sådana problem som barn. Snarare tvärtom. Kan det framträda senare? Har en konstaterad förvärvad hjärnskada, vilket jag har uppgett till läkaren. Kognitiva svårigheter har kommit med det, men ja jag vet inte riktigt?

Jag upplever helt enkelt inte att jag skulle kunna få den diagnosen, så då känns det ju som bortkastad tid, framförallt för den hårt pressade psykiatrin…
 
Efter att ha suttit på arslet framför datorn och pluggat större delen av det senaste året märker jag nu skillnad på något så litet som att ha ett jobb där jag står och går hela tiden. Det blir inga långa promenader, stegräknaren (samsung health) brukar hamna mellan ca 3500-7000 steg. Men det är den lilla skillnaden som faktiskt gör skillnad.
Precis som jag nämnt i tidigare trådar, så balanserar jag ganska mycket på gränsen mellan kaloriöverskott och -underskott. Så bara jag gör en liten förändring märker jag skillnad.
Nu är mina jeggings i större storlek för stora igen, det är lite jobbigt när de glider ner på jobbet... 😂

(fast jag skulle vilja anställa en kock som ordnar matlådor till mig, inte bara till jobbet utan även hemma. För jag är alldeles för lat för att laga bra mat varje dag...)
 
Viktplatå. Det händer nix nada med vikten. Tänker ta mig till gymmet idag också pga ångesten. Provade en ny träningströja som köptes på rea. Den var för liten när paketet kom. Den passar nu så kroppsmåttet krymper tydligen även om vågen står still. Är lite osäker på om jag verkligen vågar ta den nya tröjan. Min gamla tröja är mörkblå men den nya är orange. Känns lite för kaxigt med en sån färg just nu pga ångesten.
 
Får veta på tisdag om läkaren kommer skriva ut levaxin. Verkade som att hen vill avvakta kanske pga övrigt strul med hälsan. Jag har kastat allt onyttigt som finns hemma. Dock har jag inte så stort sug efter ngt just nu får ngn slags konstig mättnadskänsla av medicinen jag äter nu. Alltid nåt men jag vet inte om det ger resultat nu att bara äta mindre/dra ner på kalorierna. Känns ganska hopplöst helt ärligt. Börjar fundera på om mina problem med fötterna kan bero på viktuppgång
 
En på mitt jobb jobbar extra på gymmet. Han öppnar (06.00) och stänger (00.00) VARJE dag. För detta slit får han 450€. Men det är skattefritt och han behöver verkligen pengarna. Jag har märkt att städningen har blivit sämre så jag frågade honom om det var någon ny på det jobbet. Men han visste inte. Han blev nästan lite stött när jag frågade: "Jag städar INTE". Jo. Jag vet. Jag är inte så gnällig så att jag börjar klaga direkt till gymmet om städningen. Det är ett så otacksamt jobb i villet fall så där vill jag inte klaga om det inte är riktigt uselt.
 
En på mitt jobb jobbar extra på gymmet. Han öppnar (06.00) och stänger (00.00) VARJE dag. För detta slit får han 450€. Men det är skattefritt och han behöver verkligen pengarna. Jag har märkt att städningen har blivit sämre så jag frågade honom om det var någon ny på det jobbet. Men han visste inte. Han blev nästan lite stött när jag frågade: "Jag städar INTE". Jo. Jag vet. Jag är inte så gnällig så att jag börjar klaga direkt till gymmet om städningen. Det är ett så otacksamt jobb i villet fall så där vill jag inte klaga om det inte är riktigt uselt.

Fel tråd?
 
Nej. Det handlar om ett gym. Finns i så fall ett annat inlägg som är mer felplacerat.

Väldigt onödig kommentar.

Nu tappade jag verkligen lusten att skriva. Hpppades att den här tråden skulle få vara vår tjockistråd men jag hade fel. Ledsen.

IGNORE

Men oj? Du skrev om jobb och dåligt städat gym, det relaterar inte jag till specifikt viktnedgång? :confused: Jag trodde på riktigt att du var inne i fel tråd, det var givetvis inget jag skrev för att vara dryg eller otrevlig. Känns otroligt överdrivet att du ska bli otrevlig och sätta mig på ignore för att jag trodde att du skrivit i fel tråd.
 
C20ED507-AD97-4277-A3D0-69222E434784.jpeg
Jag försöker just nu att sikta in mig på att sluta äta på kvällarna efter 20.00. Framför allt sådana mängder choklad och annat skräp. Jag VET ju sedan tidigare att jag måste göra små förändringar över en längre tid för att det ska resultera i en större förändring. Ändå har jag försökt hela hösten med att jag ska börja dricka nutrilett under dagen. Det har inte gått, alls. Nu har jag två mål, äta en frukost med äggröra, tomat, gurka, några oliver och en bit ost. Det andra handlar om att inte köpa och äta glass/godis/choklad/chips på kvällen. Jag VET att jag klarar det, men utmaningen blir att inte köpa hem när jag är och handlar, för då äter jag.

Problemet är väl ändå det här med motivationen, jag mår rätt kasst psykiskt och det är svårt att tänka att jag ska avstå något som jag njuter av (tillfälligt) när det känns som att jag antingen kommer dö av valfri sjukdom när som helst eller av ett skott i pannan för att jag inte orkar återuppleva all skit som jag utsatt mig för eller utsatts av genom åren. Jag tänker extremt mycket på döden, hur rädd jag är för den men hur jag ändå börjar förstå att människor tar livet av sig.

Däremot så vet jag någonstans att min psykiska hälsa kommer att underlättas med motion och bättre kost och därmed viktnedgång. The circle of life typ. Har en ingång till psykiatrin snart, och jag hoppas att jag kommer att få den hjälp jag behöver snart. I helgen har jag varit och gått runt en del av Forsaleden i Jämtlands län. Tänk vilket steg ändå, från att inte vilja gå i 10 minuter eller helst kliva utanför dörren, till att åka bort en helg med min syster och hennes hundar och gå i flera timmar. (Hade tänkt ha bilden nedanför men ja, fick tydligen inte till det).
 
Den förra tråden var saligt avsomnad sedan April och jag ville berätta för mina kompisar att jag har varit viktstabil hela sommaren!

Hur går det för er?
Höstens mål är att dra ner på kolhydraterna. Jag älskar vitt bröd men fick en spark i baken då mitt blodsocker var för högt trots att jag hade tagit en promenad innan frukost med lite joggning.
Jogga med löptik är för övrigt en sport i sig.
Heja oss alla.

önskar bort 15 kg till.
Hur har det gått för dig?

Har gått ner många kg själv med att ändra kost o få till rörelse.
Har bett om att få dietist hjälp i 3 år på min läkarmottagning. Tipps från min totalt värdelösa astma ssk att jag skulle äta o leva på falurågrut. Fick pratat med annan ssk och Remiss skrevs för 1 år sedan. Remissen kom till baks för ett år sedan. Men jag fick inget veta. Astma ssk undlät att meddela det. Ficj reda på förra veckan när jag pratade med annan ssk om vart de sänt remissen det först förra veckan.

Dietist tar bara i mot om min ”påstådda” mjölkprotein överkänslighet är bevisbar i blodprov. Har jag överkänslighet som finns utan IgE (tror bokstäverna kom i rätt ordning) får jag inte komma trotts att jag har övervikt. Även står i vilkoren för att de ska ta i mot remissen.

Men jag sökte dietist för jag stått still nästan o gått upp lite.
Vill tappa de 20-25 kg som behövs.
Har änna tappat sugen på vandring, träning.
När jag sökt få hjälp med förändring men motarbetas.

Vill ha hjälp med att vet vad jag ska ersätta ex keso, kvar osv m.fl. med
 
Hallå, nu hoppar jag in!

Gjorde ett race för 10 år sedan med ett annat nick i en annan tråd men gick upp allt och lite till när jag träffade en kille.
Det tog slut för ett par år sedan och vikten fortsatte uppåt. Åt galet mycket socker och vägde in mig som mest på ca 115 kg, 173 cm lång i augusti.
Fick en käftsmäll av mig själv och valde att göra något åt det. Så jag har skurit ner betydligt på maten, tänker på vad jag äter, när jag äter och innehåll. Jag äter fortfarande hamburgare ibland och godis men jag har valt andra ingredienser och äter mer vegetariskt och mindre portioner. Jag har börjat träna och tycker nu är det KUL att träna! Har fått träningschema av syster och kör varannan dag. Bara träning hemma då jag är ensamstående med en 5-åring. När hen när med sin pappa så är jag mycket ute och går och har även börjat jogga så smått (vilket är riktigt kul!) En målbild är att jag ska kunna jogga och barnet cykla med :heart
Vägde in mig häromveckan på 99 kg, (jag startade i början av augusti). Jag minns när jag vägde runt 75 kg, hur lätt jag kände mig i kroppen, hur roligt det var att orka springa milen och att det var kul att prova kläder och att de faktiskt satt bra!
Så jag vill gå ner mer så kroppen orkar mer och jag vill förvandla fettet till muskler :) Jag hoppas att detta är något jag kan hålla livet ut.
 
Hallå, nu hoppar jag in!

Gjorde ett race för 10 år sedan med ett annat nick i en annan tråd men gick upp allt och lite till när jag träffade en kille.
Det tog slut för ett par år sedan och vikten fortsatte uppåt. Åt galet mycket socker och vägde in mig som mest på ca 115 kg, 173 cm lång i augusti.
Fick en käftsmäll av mig själv och valde att göra något åt det. Så jag har skurit ner betydligt på maten, tänker på vad jag äter, när jag äter och innehåll. Jag äter fortfarande hamburgare ibland och godis men jag har valt andra ingredienser och äter mer vegetariskt och mindre portioner. Jag har börjat träna och tycker nu är det KUL att träna! Har fått träningschema av syster och kör varannan dag. Bara träning hemma då jag är ensamstående med en 5-åring. När hen när med sin pappa så är jag mycket ute och går och har även börjat jogga så smått (vilket är riktigt kul!) En målbild är att jag ska kunna jogga och barnet cykla med :heart
Vägde in mig häromveckan på 99 kg, (jag startade i början av augusti). Jag minns när jag vägde runt 75 kg, hur lätt jag kände mig i kroppen, hur roligt det var att orka springa milen och att det var kul att prova kläder och att de faktiskt satt bra!
Så jag vill gå ner mer så kroppen orkar mer och jag vill förvandla fettet till muskler :) Jag hoppas att detta är något jag kan hålla livet ut.

Bra jobbat!
 
Hur har det gått för dig?

Har gått ner många kg själv med att ändra kost o få till rörelse.
Har bett om att få dietist hjälp i 3 år på min läkarmottagning. Tipps från min totalt värdelösa astma ssk att jag skulle äta o leva på falurågrut. Fick pratat med annan ssk och Remiss skrevs för 1 år sedan. Remissen kom till baks för ett år sedan. Men jag fick inget veta. Astma ssk undlät att meddela det. Ficj reda på förra veckan när jag pratade med annan ssk om vart de sänt remissen det först förra veckan.

Dietist tar bara i mot om min ”påstådda” mjölkprotein överkänslighet är bevisbar i blodprov. Har jag överkänslighet som finns utan IgE (tror bokstäverna kom i rätt ordning) får jag inte komma trotts att jag har övervikt. Även står i vilkoren för att de ska ta i mot remissen.

Men jag sökte dietist för jag stått still nästan o gått upp lite.
Vill tappa de 20-25 kg som behövs.
Har änna tappat sugen på vandring, träning.
När jag sökt få hjälp med förändring men motarbetas.

Vill ha hjälp med att vet vad jag ska ersätta ex keso, kvar osv m.fl. med
Jag kämpar på med viktstabilitet. Försöker dra ner på kolhydraterna men det är svårt. Har ökat från ca 4000 steg om dagen till 8500 eller mer.

Vi kämpar vidare
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 694
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 822
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 228
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 079
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp