Tjockistråden 3

Får man vara med här även om man inte har exakt koll på kilon?

Jag har inte stått på en våg på länge men har pga sjukdom gått upp rätt mycket, främst det senaste året. Sett till klädstorlek och hur kroppen ändrat utseende är det säkert 15 kg som ska ner för att komma tillbaka till den vikt jag hade tidigare. Eftersom jag är rädd att bli för fixerad vid vikt(och få ångest) har jag dock valt att inte kolla vad jag faktiskt väger. Nu när jag känner att jag orkar göra ett försök att göra något åt det oönskade fluffet har jag i stället använt ett måttband för att kunna se om det blir någon förändring.
 
Får man vara med här även om man inte har exakt koll på kilon?
det tycker jag att man får
Den här tråden är främst menad för att vi som släpar på stor övervikt ska slippa brottas i samma tråd som de som vill åtgärda enstaka kilon hit och dit, för det är liksom inte riktigt samma sak. Här är det en större förändring som krävs.
 
Här går det bra, fortsätter neråt och har kommit igång med löpning. Pratade med syrran som ska sätta ihop nästa träningspass (kör samma övningar en månad i stöten och sen byts övningarna ut), så det ska bli spännande att se vad det är.

Enligt vågen är det ca -19 kg och när jag kommit till -20 så är det eg bara halvvägs kvar. Galet. Måste köpa ny jacka!

Dock märker jag att dynamiken runt mig börjar ändras. Jag blir mer positiv, orkar ta tag i saker och får bättre självförtroende och det är inte alltid positivt i andras ögon. Men jag tror det beror på att folk är vana vid hur jag är och nu när jag börjar ändra på mig så blir det "fel" i dynamiken. Jag har alltid varit "den feta" och inte alltid blivit tagen på allvar och trist nog så känns det som att ju mer jag gå ner ju mer syns jag.
Men jaja, skitsamma. Gör ju detta för min skull och träningen för att det är kul!
 
det tycker jag att man får
Den här tråden är främst menad för att vi som släpar på stor övervikt ska slippa brottas i samma tråd som de som vill åtgärda enstaka kilon hit och dit, för det är liksom inte riktigt samma sak. Här är det en större förändring som krävs.

Jag har bara känt att jag är så här långt från en vikt jag trivs med en gång tidigare. Då var jag tonåring och drog på mig ätstörningar. Just därför vill jag varken bli för fixerad vid exakt vikt eller räkna kalorier. Målet just nu ska i första hand vara saker som att förbättra den fysiska hälsan med tanke på midje/höftkvot och försöka komma igång med motion igen samtidigt som den mentala hälsan också ska vara i fokus. Jag hoppas på att det blir en positiv spiral i stället för en negativ, som det varit hittills!
 
Målet just nu ska i första hand vara saker som att förbättra den fysiska hälsan med tanke på midje/höftkvot
Alltså, grejen är ju att det inte nödvändigtvis finns ett samband mellan fysisk hälsa och kroppens vikt/mått. Det hela är mer komplext än så. Det är inte alls ovanligt att rejält överviktiga har en bättre hälsa än normalviktiga eller underviktiga. (Alla mina värden - och jag är utredd på längden och tvären - är bra trots att jag släpar på mer än 30 kg övervikt. (äger ingen våg, vill inte veta, går på klädernas passform)
Sen förstår jag absolut om du vill tappa överskottsfluffet på ett klokt sätt, för att nå en vikt/mått du trivs med.
 
Alltså, grejen är ju att det inte nödvändigtvis finns ett samband mellan fysisk hälsa och kroppens vikt/mått. Det hela är mer komplext än så. Det är inte alls ovanligt att rejält överviktiga har en bättre hälsa än normalviktiga eller underviktiga. (Alla mina värden - och jag är utredd på längden och tvären - är bra trots att jag släpar på mer än 30 kg övervikt. (äger ingen våg, vill inte veta, går på klädernas passform)
Sen förstår jag absolut om du vill tappa överskottsfluffet på ett klokt sätt, för att nå en vikt/mått du trivs med.


Nej, på individnivå behöver det förstås inte finnas något samband. Jag resonerar utifrån mig själv och framtida ökade risker med tanke på tillstånd som drabbat släktingar.
 
Min plan är att i ett tag köra på måltidsersättning, förutom middag fredag och lördag. Utan lite god mat och vin som planeras och äts med min man blir det helt enkelt för trist. Om resultat uteblir får jag väl revidera. Annars är tanken att successivt byta tillbaka till vanlig mat(men inte lika mycket skräp) i veckorna.

Eftersom jag inte tänker kriga mot min egen kropp men samtidigt lite gillar känslan av att jag ska övervinna något står nu slagen mot de olika måltidsersättningar jag köpt på mig. De ska minsann gå att göra någorlunda välsmakande! :D
 
Jag skulle egentligen behöva gå till läkaren och få ta lite prover. Jag har tappat så extremt med hår och jag förstår ju att både min fysiska och psykiska hälsa spelar roll. Har säkert B12-brist, min kost har ju i vanlig ordning varit extremt dålig. Hade en period då jag gick ned ganska mycket i vikt när jag tappade mycket hår, men nu har jag gått upp.

Nu är jag äntligen fri mitt jobb, har slutat! Tanken är ju att lägga lite tid på mig själv och studierna, men jag bör börja jobba något framöver. Kommer inte att klara mig på enbart studielån. Längtar bort, hade en plats jag alltid reste till ”förr”, men nu är den platsen bara förknippad med ångest.
 
Ner 1,1 kg sedan förra veckans vägning. Känns bra men vore bättre om jag kunde få till matlådor till lunch på kontoret.

Blir lätt lite slarvig och köper takeaway eller liknande. Vill inte bara ner i vikt utan få bättre ätrutiner och äta sundare mat.

Har köpt kyckling, falukorv och köttfärs så det blir tillverkning av matlådor I helgen. Kycklinggryta, Korv Stroganoff, Köttfärssås, ngn grönsakssoppa och bakade havrefrallor tänkte jag mig. Skulle vilja få till ngn mer vegetarisk rätt också och funderar också på ostochskinkpaj.
 
Ner 1,1 kg sedan förra veckans vägning. Känns bra men vore bättre om jag kunde få till matlådor till lunch på kontoret.

Blir lätt lite slarvig och köper takeaway eller liknande. Vill inte bara ner i vikt utan få bättre ätrutiner och äta sundare mat.

Har köpt kyckling, falukorv och köttfärs så det blir tillverkning av matlådor I helgen. Kycklinggryta, Korv Stroganoff, Köttfärssås, ngn grönsakssoppa och bakade havrefrallor tänkte jag mig. Skulle vilja få till ngn mer vegetarisk rätt också och funderar också på ostochskinkpaj.
Jag har "tur", har ingen restaurang i närheten att gå till. Det kommer dock en vagn varje tisdag oh den brukar jag köpa mat i, pulled beef-sallad. Men annars blir det alltid matlåda för det finns inga andra alternativ, och för mig är det bra. Det går inte att köpa mat utan måste alltid ha med.
 
jag tänker att det inte nödvändigtvis måste vara dåligt med Take-Away-mat. Det beror ju helt på vad som serveras.
Där jag jobbar (i ett köpcentrum) finns inget bra ställe för mig att äta lunch. Fast jag jobbar oftast korta pass (utan lunchrast), så det funkar bra med en Natur-Diet-shake som snabbmellanmål.
 
Idag börjar jag fasta igen.

Jag har varit viktstabil över sommaren och gick tillomed ner i vikt när jag hade grav ångest i några dagar (och varken åt eller sov på 4 dagar). Då gick jag ner 2 kilo, så uppenbarligen så går det ju! Nu har jag dessvärre gått upp dessa två kilon - men det taggade mig ändå att försöka gå ner mer.

En medicin har tagits bort sedan 2 veckor, varken på mitt eller läkarens order utan tyvärr för att tillverkaren inte har skött sitt jobb och inte kunnat leverera medicinen på 3 månader. Det preliminära datumet är 15e januari - men om det stämmer vet vi inte. Det är en medicin som brukar ge viktnedgång som biverkning så vi får se om det blir ännu svårare för mig att gå ner nu (inte för att jag gick ner förra omgången med 5/2 iofs heller men...).

Det som är nytt i livet är att jag rör mer på mig, dels för att skolan är på plats med jämna mellanrum och dels för att jag har köpt mig en häst. Pga mycket otur kring hästen så dröjer det innan jag kommer kunna motionera ordentligt tillsammans med henne, men förhoppningsvis så börjar jag hänga på henne i januari någon gång.
 
Faceslap igen blodsockret(långtid) har stuckit iväg lite har slarvat och inte kunnat säga nej för det är ju så gott.som tur är har vikten varit stabil tack vare att jag promenerar dubbelt så mycket.

Så nu drar jag ner även på det sockerfria substituten.

Kämpa kämpa
Positivt var att jag orkade 60 trappsteg i rullande trappan i morse. Lite andfådd men är den redan slut liksom😍
 
Jag vet inte vad som har hänt riktigt. Jag körde en vecka 5/2 och denna vecka orkade jag inte första fastedagen så idag blir veckans första och enda fastedag.

Och jag har gått ner i vikt? Hur gick det till? Trots att jag alltså inte har fastat som jag ska? Ligger nu på 72,1 och låg väl på 73,5 innan jag började. Jag som har haft så svårt att gå ner i vikt innan? Det är ju inte utan att jag undrar om den där medicinen som ska ha att man går ner i vikt som biverkning i själva verket gör tvärtom på mig...
Vi får se om det bara är vätska eller om detta håller i sig. Jag har liksom tillomed tentapluggat och ätit godis (enda gången jag får äta godis numera) och trots detta gått ner??? Jag klagar inte, jag bara inte förstår?
 
2020 och 2021 har inte varit mina bästa år precis. Mycket kroppsvärk, stress, utmattning och sjukskrivning från jobb i 1,5 år nu. Mina dåliga matvanor började för ca 1 år sedan och jag gick upp 10 kg på ett halvår. Är sjukt less på allt, och har ingen energi att ta tag i mig själv riktigt. Men medan jag kämpar att orka äta rätt försöker jag träna några gånger i veckan. Hos sjukgymnast och på mitt andra gym. Och försöker sova 8h och ha avslappningsövningar däremellan.

Gissar att jag skulle kunna må bättre med lägre vikt, men det är en låång resa dit och jag har inte orken att göra större förändringar i dagsläget.
 
Har ni något tips på mental coach/personlig tränare online? Jag tänker att en sådan person ska ha kunskapen att peppa till motion i den nivån relaterad till ångest och depression, lägga upp mål i små steg och som inte har en beskyllande ton om ”du vet att du mår bättre om du bara kör cardio och styrka. Och du ska äta 1246 kalorier varken mer eller minde.”. Jag behöver ingen som ska köra ned mig i botten ytterligare, utan någon som kan anpassa sig efter min nivå och acceptera att jag aldrig kommer att bli den perfekta klienten som går ned 30 kg och skulptera muskler till wow-iga före och efterbilder. Förmodligen ingen styrketräning alls.

Någon som vet?
 
Vikten har stagnerat här, men jag ska ha mens om 1,5 vecka så det kan vara därför.

Just nu är största problemet att jag är så förbaskat trött på varma koppen. Jag vill ha något att äta, något att tugga på. Något med mycket frön i! Med andra ord, något med mycket kalorier i, så det går inte...

Så jag tar väl en kopp te istället.

Finns det några tips här annars på vad man kan göra för att härda ut lite? Jag funderar på att koka lite potatis och ha i varma koppen. 100 gram kokt potatis är ju faktiskt bara 100 kalorier och det går ju att äta på kvällen om jag håller igen lite under dagen. Kvällen är helt klart det kämpigaste.
 
Vikten har stagnerat här, men jag ska ha mens om 1,5 vecka så det kan vara därför.

Just nu är största problemet att jag är så förbaskat trött på varma koppen. Jag vill ha något att äta, något att tugga på. Något med mycket frön i! Med andra ord, något med mycket kalorier i, så det går inte...

Så jag tar väl en kopp te istället.

Finns det några tips här annars på vad man kan göra för att härda ut lite? Jag funderar på att koka lite potatis och ha i varma koppen. 100 gram kokt potatis är ju faktiskt bara 100 kalorier och det går ju att äta på kvällen om jag håller igen lite under dagen. Kvällen är helt klart det kämpigaste.
Finn crisp? Med kalkon på?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 164
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp