Tjockistråden 3

Petronilla

Trådstartare
Kopierar in förra trådstarten:
En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.
 
Den förra tråden var saligt avsomnad sedan April och jag ville berätta för mina kompisar att jag har varit viktstabil hela sommaren!

Hur går det för er?
Höstens mål är att dra ner på kolhydraterna. Jag älskar vitt bröd men fick en spark i baken då mitt blodsocker var för högt trots att jag hade tagit en promenad innan frukost med lite joggning.
Jogga med löptik är för övrigt en sport i sig.
Heja oss alla.

önskar bort 15 kg till.
 
Jag fick lägga mina viktnedgångsplaner på hyllan för knappt ett år sedan, eftersom jag skulle gå igenom tuff medicinsk behandling. Jag är (i princip) ute på andra sidan nu och är glad för att ha lyckats hålla mig någorlunda "omfångsstabil". (jag äger fortfarande ingen våg, utan går efter hur kläderna sitter)
 
Kopierar in förra trådstarten:
En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.

Jag har nu minst 20 kg jag skulle behöva bli av med, men jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskt så vågen går bara upp. Orkar inte bry mig, samtidigt som jag bara känner av mer fysiska problem med knän, rygg och annat. Någon gång måste det väl vända, men det ser mörkt ut just nu.
 
Kliver rodnande in i tråden efter en längre period med osunda vanor. Senaste läkarkontrollen blev en obehaglig väckarklocka. Mina värden har blivit så mycket sämre sen den senaste kontrollen. Får väl damma av mitt stackars gymkort och släpa mig till träningen. Livet kom liksom emellan och gymkortet dammade ihop.

Tyvärr finns det inte gruppträningar här, typ Friskis & Svettis utan jag får köra urtråkig cirkelträning. Den enda gruppträning jag har hittat är yoga och det är ju inte riktigt detsamma.
 
Hoppar in som ny i den här tråden 🤗 Det senaste året har min vikt skenat iväg, jag har gått upp 10 kg på ett år från en redan hög vikt vilket är en katastrof för både min kropp som har totalhavererat och för mitt mående då jag inte står ut med min otympliga, oanvändbara kropp som inte går att pressa ner i några vettiga kläder längre 😞

Viktuppgången beror nog främst på en medicin jag började med förra sommaren, nu valde jag att avbryta medicineringen just pga viktuppgången, får se om jag klarar mig utan medicinering, hoppas verkligen det!

Men nu måste 15 kg bort! Min morot är att jag ska rida in min unghäst nästa höst, inte så lämpligt med 92 kg i sadeln på en 2,5 åring direkt... På lite drygt ett år ska jag alltså klara av att dels bli av med alla dessa kilon, dels få min kropp i bättre skick!
 
Jag behöver ner 20kg efter sjukdom och ingen motion alls under sommaren. dock ligger blodtryck och alla andra prover perfekt, så det är bra iaf! kommer börja gå till och från jobbet och försöka få in bra matvanor igen, dvs frukost, mellis, lunch, mellis och middag!
 
Och vilken metod har du valt? Jag hittade en app för kaloriräkning och köpte ett abonnemang. Tidigare har jag nog testat alla metoder som finns. Pulver, lchf, viktväktarna, lifesum osv.

Har tränat 6-7 gånger i veckan på F&S , plus raska morgonpromenader samt ridningen. Inte ens då nådde jag målvikten men jag kom en bit på väg.
 
Jag har inte valt metod alls, utan tänker att får jag bort allt fika är det en bra bit på väg, förmiddagsmellanmålet kommer alltid vara frukt, för det får vi på jobbet. Sen ska jag försöka gå och simma en gång i veckan utöver promenader, men ska försöka få till dem först.
 
Min startvikt nu i augusti är alltså 92 kg. Första åtgärden som jag började med nu förra veckan är att ta bort mackor till frukost och mellis. Just smörgåsar är min största last, den underhålls flitigt av att jag tycker att det är så roligt att baka eget, supergott, matbröd, och att jag odlar flera av smörgåspåläggen själv, sallad av olika slag, tomater, gurka, basilika mm, så jag gör verkligen fantastiskt goda smörgåsar 😭. Men nu är det slut på det!
 
Jag lyckades med konstycket att gå upp till 98 kg. Kände nästan att jag lika gärna kunde gå upp till 100 kg då men kroppen skrek nej så jag kör på pulverdiet just nu och har tappat 4 kg denna veckan trots att jag ätit lite andra grejer också.

Det är typ 40 kg som ska av. (Och 10 kg muskler som ska på igen, om/när knä och hälsenor lägger av med att krångla så förbaskat.)
 
Vad för slags pulver går du på?
Diet Shake Less Sugar, i olika smaker så det blir lite variation. Det är under 90 kcal per portion och 17 gram protein. Väldigt söta dock och tyvärr lite väl dyr för mig: 229 kr för 15 portioner.

Så jag ska testa lite andra pulver framöver, har beställt hem the protein works måltidsersättningar, de är lite billigare. :)
 
Det här låter som en tråd för mig! Har många, många kilon som ska bort. Förmodligen behöver jag nästan halvera min nuvarande vikt.

Jag anmälde mig till Viktväktarna för en vecka sedan men har inte riktigt kommit igång. Sitter nu och försöker planera lite inför kommande vecka i alla fall. Har som plan att jag också ska köpa gymkort den kommande veckan. Styrketräning och promenader är tanken att det ska bli till en början.

Försöker dra ned på kolhydrater och få in lite mer vegetariskt i form av bönor och linser.
 
Jag har i alla fall bestämt att det nu får vara nog med choklad, godis och glass ett bra tag framöver. Känner mig rätt peppad, men när mina studier börjar om en vecka så är det bra om det finns något att stoppa i sig mellan varven. Vet inte ens om det finns några alternativ för någon som inte vill laga mat eller knappt ens orkat smöra en smörgås. Blomkål kanske?
 
Ny månad och full av motivation! Kroppen krånglar en del så träning får jag vänta med för tillfället. Men jag ser till att ändra maten i första hand. Jag har läst att det mest handlar om maten vid viknedgång.
Så: ingen snabbmat.
Vit månad
Grönsaker

Väger in på 3 siffrigt tyvärr så första målet blir ju att komma under den gränsen. Det kan ta sin tid.

Har en kollega som gjort en enorm viktresa. Från 210 kg till strax över 100 på ett år. Han lever på potatis och kvarg och tränar dagligen. Fullt så hårt går inte jag ut men han är en förebild.
 
Ny månad och full av motivation! Kroppen krånglar en del så träning får jag vänta med för tillfället. Men jag ser till att ändra maten i första hand. Jag har läst att det mest handlar om maten vid viknedgång.
Så: ingen snabbmat.
Vit månad
Grönsaker

Väger in på 3 siffrigt tyvärr så första målet blir ju att komma under den gränsen. Det kan ta sin tid.

Har en kollega som gjort en enorm viktresa. Från 210 kg till strax över 100 på ett år. Han lever på potatis och kvarg och tränar dagligen. Fullt så hårt går inte jag ut men han är en förebild.

Lever på potatis? Intressant att höra lite mer om hans resa, han kan väl inte bara äta kvarg och potatis?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 928
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp