Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar varför man (jag) blir hungrig av att äta.
Jag kan bli det av magkatarr, och om jag inte ätit på en heldag så kan jag bli jättejättehungrig när jag väl äter och ha svårt att sluta.

Mycket av mitt överätande har löst sig genom att se till att jag inte blir SÅ hungrig och att jag faktiskt äter något lite till frukost, även de dagar jag egentligen inte vill det.

Funderar varför man (jag) blir hungrig av att äta.
Det är samma för mig. Om jag gått på diet en tid.

Jag lyssnar på en del poddar som tar upp det här med övervikt och intervjuar olika forskare/läkare mm.

Vad jag har förstått det som så är det hormoner i tarmen som ropar efter mat även om magen är full. I vissa fall 😊.

Jag lyssnar på tex En tyngre podd, och på Ett viktigt samtal.
Tycker jag lärt mig en hel del- och det är intressant att lyssna på. Man förstår lite mer hur kroppen fungerar.

Var lika trött förra veckan, tyvärr. Och det är svårare att inte snacksa när jag inte tränat helt enligt plan. Vill helst gymma 3 gånger och simma 1-2 gånger per vecka och förra veckan blev det enbart 2 gympass. Men idag känner jag mig faktiskt piggare och var på gymmet i morse så hoppas detta håller i sig ☺️

Gud vad jag är trött på mina hormonsvängningar, för 17 gubbar jag är i menopausen sen över 2 år sluta bråka FFS.
Förra veckan hade jag låg effekt av medicinen, hunger, sug, matbrus och viktuppgång.
I lördags satt den som en spark i magen, och när jag vägde mig i morse visade vågen -1,4 kg sen vägningen i fredags.
Nackdelen är ju att ju mer effekt dessto mer biverkningar, men jag tar det.
Det är så uppenbart vätskevikt jag går upp min klimakteriePMS-veckor. Känner ju också att träningen är tyngre och tuffare dessa veckor.
Tack o lov är de inte lika regelbunda som tidigare. Man får vara glad för det lilla

Jag var bara på gymmet en gång och gick inte alls till konditionsträningen förra veckan. Fysioterapeutens råd. Jäkla diskbråck som förstör 😔 Ska boka en gymtid och ett gruppass denna veckan och se hur det går.

Vikten eller maten är inget att prata om 😅 Men förra veckan upptäckte jag att jag glömt bort godis i skåpet i flera dagar. Sånt brukar jag inte glömma 🤣

Jag har gått ner 4 kg på 6 veckor. Känns jättefint. Jag har inte varit stenhård och det känns som att jag har en hållbar plan - jag kan hålla på såhär länge.

Problemet det sista har varit helgerna. När vi reser bort, blir bjudna på mat, är på resande fot. Äter jag en grej som egentligen är ”för mycket” har jag en tendens till att falla dit och låta hela dagen balla ur istället för att låta det stanna vid en enda måltid utanför ramarna. Det är som att mitt huvud tycker att har jag ätit detta kan jag lika gärna fortsätta.

Planen är att planera bättre och försöka se det som bra eller sämre måltider, inte bra eller sämre dagar. Så kanske jag kan styra upp det bättre.

Vidare springer jag nu stadigt 5 km två dagar i veckan, rider en. Svårt att hinna med mer uppstyrd aktivitet nu. Försöker istället få in fler steg i vardagen.

Din diabetes. Ofta blir man hungrig när blodsockret stiger, om än bara lite (vilket det ju alltid gör så fort man stoppar nåt i munnen).
Kontraproduktiv reaktion av kroppen.

Har svårt att få ner bs just nu, det låg så jäkla bara och stadigt länge och nu, speciellt efter sepsisen, är det skyhögt hur mycket insulin jag än tar.

Jag har fått i uppdrag av dietisten att ta kort på allt jag äter och dricker. ALLT. I fyra dagar.

Alltså jag fattar varför. Men det är så sjukt triggande! Vilket jag sagt, men får till svar att jag måste genomföra alla moment.. Det känns dessutom lite krångligt (bilderna ska laddas upp i appen med kommentarer) så jag kommer dra mig för att äta och dricka.. Det är ju inte heller bra. Blir ingen rättvis bild.

Ska börja imorgon och köra till fredag.
Wish me luck..

Jag har fått i uppdrag av dietisten att ta kort på allt jag äter och dricker. ALLT. I fyra dagar.

Alltså jag fattar varför. Men det är så sjukt triggande! Vilket jag sagt, men får till svar att jag måste genomföra alla moment.. Det känns dessutom lite krångligt (bilderna ska laddas upp i appen med kommentarer) så jag kommer dra mig för att äta och dricka.. Det är ju inte heller bra. Blir ingen rättvis bild.

Wish me luck..
Förstår att det triggar, jag tycker det kan vara triggande för mig när jag skriver upp allt jag äter, även de dagar jag har mer än jag tänkt.
Men förhoppningsvis så får du input som hjälper dig, så försök äta som vanligt även om det kommer vara svårt. 🫤

Förstår att det triggar, jag tycker det kan vara triggande för mig när jag skriver upp allt jag äter, även de dagar jag har mer än jag tänkt.
Men förhoppningsvis så får du input som hjälper dig, så försök äta som vanligt även om det kommer vara svårt. 🫤
Ja jag vet ju att jag ska äta som vanligt. Men just att varenda kaffekopp ska fotograferas.. Försöker tänka att det bara är fyra dagar.

Här går det upp och ner, försöker tänka långsiktigt och inte gå ner mig om jag har svårt att motstå godis eller mat. Portionerna är fortsatt mindre så är nöjd med det. Jag gör en del matlådor för att underlätta för mig själv så det är enkelt att ta en lagom portion och inte hinna bli sådär jättehungrig.

Jag har satt som mål att gymma 4 dagar i veckan resten av året. Förhoppningen är att jag ska bli grymt stark innan året är slut. 💪💪💪

Wish me luck..
Och jag ser genast en risk för fusk, äta pomes o bea o fota 4 morötter,en gurka,2 tomater o några ärtor :o

Och jag ser genast en risk för fusk, äta pomes o bea o fota 4 morötter,en gurka,2 tomater o några ärtor :o
Fast så är det väl med all typ av hjälp/terapi/vadsomhelst. Ska det funka måste man vara ärlig. Att skriva upp Allt man äter är väl ett jättevanligt verktyg inom viktminskning/viktrådgivning. Att ta kort gör det bara lite närmare verkligheten om man gör det som man ska.

Veckans plan håller hittills, var på gymmet för andra gången imorse och hållit mig till planen med mat och utan snacksande. Den senaste månaden har varit mentalt jobbig men vikten har ändå hållit sig stabil så är väldigt tacksam för det. Provade en jeanskjol imorse som jag inte haft på flera år. Den satt lite för tight för att jag ska börja ha på mig den till vardags ännu men jag trodde inte att jag skulle få på mig den alls så är ändå glad ☺️

Det har flytit på bra med maten fram tills igår och jag har tränat 17 pass på gymmet totalt förra månaden så nästan dubblat upp träningen.

Igår var jag såå sugen på allt + jättetrött på grund av alldeles för lite sömn mellan nattjobb. Bestämde mig för att ta en friare dag, blev lite naturgodis efter jobbet, jag och maken delade på en pizza till middag innan kurs och så blev det lite fika på kursen. På natten blev det sallad istället när jag väl kände mig hungrig.

Idag har jag inte varit så hungrig så har mest blivit nån frukt och shake fram till middagen. Var ambitiös och gjorde hemmalagade köttbullar med "gräddsås " (milda 4%), pressgurka och rårörda lingon 😁. Jag är bortskämd med en make som står för matlagningen så han höll på ramla baklänges av förvåning när han kom hem från jobbet och jag lagade mat 😂. Det blev till och med rätt gott och jag lyckades låta bli att bränna vid nåt 😆.

När jag vägde mig förra veckan hade jag gått ner ytterligare 0,5 kg. Nu när jag jobbat natt är det inte så stor vits att väga sig, det kan diffa väldigt mycket både uppåt och neråt så få se vad vågen säger när jag sovit nån natt.

Igår blev lite oregelbundet gällande maten och direkt känner jag mig mer hungrig på kvällen. Drack inte heller tillräckligt med vatten, vilket också påverkar negativt har jag märkt.
Laddat pillerlådan med lite tillskott så jag kanske kan få i mig dom mer regelbundet
Viktigast är väl d-vitaminet och omega-3, samt magnesium till natten.
Varit duktig tagit järntabletterna efter jag var och lämnade blod iallafall, kudos till mig.

Idag blir det Hockey efter jobbet, så får bli en Propud innan. Matutbudet på Hovet är ju inte strålande direkt :cool::p

Nä nu har jag ältat fram och tillbaka och äntligen bestämt mig! Spännande att signa upp för ett halvår med onlinecoaching och ganska dyrt, men det blir en investering för mig själv och min hälsa! Så jäkla taggad och spännande och tryggt med stöttning! 💪💥
Vad kul! Vad är det för coachning?

Jag och min syster har i perioder pratat om att gå till en pt ihop (hon har gått till en tjej tidigare som flyttade) både för att utvecklas och ha någon som håller en på banan.

Vad kul! Vad är det för coachning?

Jag och min syster har i perioder pratat om att gå till en pt ihop (hon har gått till en tjej tidigare som flyttade) både för att utvecklas och ha någon som håller en på banan.
En tjej på instagram och givetvis sin hemsida med app där man har kontakt med henne kontinuerligt. Jag har följt henne några år nu sen hon gjorde sin egen viktresa och tar sedan en tid sig an klienter i sin coaching, fått mycket fina resultat och stålande recensioner så nu efter att ha velat fram och tillbaka ska jag ge det och mig själv en rejäl chans :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur