Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev lite oregelbundet gällande maten och direkt känner jag mig mer hungrig på kvällen. Drack inte heller tillräckligt med vatten, vilket också påverkar negativt har jag märkt.
Laddat pillerlådan med lite tillskott så jag kanske kan få i mig dom mer regelbundet
Viktigast är väl d-vitaminet och omega-3, samt magnesium till natten.
Varit duktig tagit järntabletterna efter jag var och lämnade blod iallafall, kudos till mig.

Idag blir det Hockey efter jobbet, så får bli en Propud innan. Matutbudet på Hovet är ju inte strålande direkt :cool::p
Ja det där med vattnet gör massor! Drack uppenbarligen för lite igår, och började dagen med kaffe och svaret blev ökad vilopuls,....suck!

Simmade igår enligt plan samt promenader förstås, även om jag inte gick så mycket som jag tänkt.

Idag långdag på jobbet, men gått ett par promenader mellan lektionerna. Skönt för både kropp och hjärna. Lunchen idag kommer dock göra att jag är vrålhungrig till kvällen, skönt då att ha matlådor klara hemma!

Simmade igår enligt plan samt promenader förstås, även om jag inte gick så mycket som jag tänkt.

Idag långdag på jobbet, men gått ett par promenader mellan lektionerna. Skönt för både kropp och hjärna. Lunchen idag kommer dock göra att jag är vrålhungrig till kvällen, skönt då att ha matlådor klara hemma!
Läste "svimmade igår enligt plan" hahaha 😂

Ok, Nu måste jag ta tag i mig själv igen. Med start imorgon för idag passade jag på att fika med kollegor OCH att äta upp sista chokladbitarna jag inhandlat för ett tag sedan som låg kvar i bilen.

Vågen har visat på en stadig men liten viktuppgång så nu måste jag ha lite koll.

Så eh ja.. heja mig typ :D

Ätit 2 äpplen och en satsumas, vilket jag räknat ut är 162 kcal. Dvs nästan en fjärdedel av kalorierna jag ska ha i mig (800) för att gå ner ett kg i veckan. Vad fasiken.

Ska man nu vara så korkad och försöka leva på så lite så välj en bit stekt laxfilé för samma kalorier istället för frukt
Kaloriunderskott är smart när man vill gå ner i vikt men man får vara lite smartare i sina val av livsmedel för att inte krascha kroppen fullständigt

Enligt tre olika mätningar är mitt basalkaloriintag, dvs det jag ska äta för att bibehålla min vikt ca 1400 kcal. Vilket jag inte håller idag. För att gå ner ett kg, dvs 7700 kcal måste jag ner iaf 400 kcal/dag. Som det ser ut just nu i mitt liv kan/kommer jag inte att kunna träna för att bränna kalorier, tyvärr. Så allt som återstår är maten.

Enligt tre olika mätningar är mitt basalkaloriintag, dvs det jag ska äta för att bibehålla min vikt ca 1400 kcal. Vilket jag inte håller idag. För att gå ner ett kg, dvs 7700 kcal måste jag ner iaf 400 kcal/dag. Som det ser ut just nu i mitt liv kan/kommer jag inte att kunna träna för att bränna kalorier, tyvärr. Så allt som återstår är maten.
Eller så provar man tex ozempic men misstänker att så tjock är du inte.

Måste du gå ner det så snabbt? 100 kcal underskott om dagen är ju också underskott, det tar bara längre tid. Jag förstår att det är svårt att äta så lite

Eller så provar man tex ozempic men misstänker att så tjock är du inte.

Är diabetes 1, så ingen ozempic för mig. Frågade faktiskt dietisten förra gången jag var där men han sa att nej, dels är inte mitt bmi på den nivån (man ska väl vara 30 eller över?) och sedan som sagt 1. Diabetesläkarna är inte glada eftersom ozempic ffa används av 2 och nu råder det brist pga att så många andra har fått det utskrivet mot fetma. Själv tycker jag att 2 borde ha förtur.

Edit: covid är definitivt en effektivt viktminskning men inte att rekommendera. Samma sak med sepsis och att ligga och kravla på golvet och kräkas av andra orsaker.

På samma tema vad gäller ozempic, som jag förstått det måste man fortsätta ta sprutor annars kommer aptiten (vikten) tillbaka igen? Jag som diabetiker känner att det måste vara jobbigt att ta det permanent. Men det behövs kanske inte så ofta?

På samma tema vad gäller ozempic, som jag förstått det måste man fortsätta ta sprutor annars kommer aptiten (vikten) tillbaka igen? Jag som diabetiker känner att det måste vara jobbigt att ta det permanent. Men det behövs kanske inte så ofta?
En gång I veckan brukar man ta sprutan. Sen ja... Många av oss kommer nog behöva ta det under lång tid eller hela livet. Det är klart att jsg hellre skulle låta bli pga det kostar ca 3000 i månaden. Men jag känner att jag inte har något val. Inget annat har fått stopp på mina ätstörningar och hetsätningar.

Jag minns att det var brist på ozempic för ca ett år sen. Och det var därför jag valde mounjaro. Men sen kom ju Wegovy som ska vara samma som ozempic men som ska skrivas ut till viktnedgång.

Är diabetes 1, så ingen ozempic för mig. Frågade faktiskt dietisten förra gången jag var där men han sa att nej, dels är inte mitt bmi på den nivån (man ska väl vara 30 eller över?) och sedan som sagt 1. Diabetesläkarna är inte glada eftersom ozempic ffa används av 2 och nu råder det brist pga att så många andra har fått det utskrivet mot fetma. Själv tycker jag att 2 borde ha förtur.

Edit: covid är definitivt en effektivt viktminskning men inte att rekommendera. Samma sak med sepsis och att ligga och kravla på golvet och kräkas av andra orsaker.
finns ingen brist på ozempic idag absolut inget svårt få tag på. Kollade precis på Apotea

Man skriver dessutom idag ut Wegovy mot viktnedgång inte ozempic så diabetesläkaren bör uppdatera sig

tycker inte en gång i veckan är speciellt jobbigt och många går ner och microdoserar när de väl är i mål.
Några kan sluta efter trappat ner men det beror nog på problematiken man har i botten.

Mitt matbrus och tankar kommer ju inte försvinna magiskt för att jag nått min målvikt så, ja jag är beredd medicinera på ett eller annat sätt resten av livet så länge jag önskar slippa gå upp i vikt.

Ozempic och Wegovy är samma innehåll(GLP-1 eller Semaglutid) men med olika tillverkare, och det senare är inte godkänt i Sverige skriva ut med högkostnadskydd till skillnad mot ozempic.
Wegovy ligger dessutom högre i pris ca 500 kr / penna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar