Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag är en hamster. Gör samma sak med tvättmedel, hygienprodukter, disktrasor, värmeljus etc. Det är bara med mat som det är ett problem. Att jag har sex flaskor schampo och sex flaskor balsam hemma är inte ett problem. Eller soppåsar i mängder. Och trots det köper nya soppåsar när de är på just extrapris.
Jag tycker att det är ett problem vad det än är. Att ha ett litet lager är bra, så man inte alltid behöver springa till affären stup i kvarten, att hamstra på sig en massa saker (som man kanske sedan inte ens hittar när man behöver dem) är inte speciellt bra. Det tar ju upp en massa plats, om inte annat, och gör det svårare att hitta det man behöver.

Men då är det ju 17,5 kilo nektariner, om jag inte räknar fel, du ska äta för att komma upp i de 7000 kcal som motsvarar ett kilo kroppsfett.

Men jag äter inte enbart nektariner. Utan det är i tillägg till allt annat jag äter. Skulle jag enbart äta nektariner så skulle det vara en annan sak. Plus att jag vill gå ner i vikt. Jag brukade äta massa glass/sorbet vilket definitivt inte var bra för mig på något sätt och vis. Jag dämpade suget genom att ersätta det med nyttigare alternativ. Men det har inte blivit bra det heller.

Stannade till på gymmet på vägen hem.
Inte deh bästa hade behövt äta lite bättre inna . Orken fanns inte riktigt där. Körde ändå ett ok pass och tagit en ordentlig promenad med hundarna.
Funderar på att äta ngt gottigt ikväll har en del kalorier "kvar"
Köpte jordgubbar och funderar på vad jag kan hitta på.

Helt ärligt räknat jag inte riktigt sallad, gurka, tomat och frukt i min kaloriräkning så länge jag inte vräker i mig.

Köpte 1 kg blandade cocktailtomater enormt söta och goda som jag snacksar lite på då och då när jag vill ha något att tugga på.

Känns som om jag är på banan. I helgen kommer jag inte räkna men hålla lite koll på intag och måndag så räknar jag igen

Men jag äter inte enbart nektariner. Utan det är i tillägg till allt annat jag äter. Skulle jag enbart äta nektariner så skulle det vara en annan sak. Plus att jag vill gå ner i vikt. Jag brukade äta massa glass/sorbet vilket definitivt inte var bra för mig på något sätt och vis. Jag dämpade suget genom att ersätta det med nyttigare alternativ. Men det har inte blivit bra det heller.

Eftersom du äter stora mängder nektariner, jordgubbar, tomater utöver att du också äter annat mat, så är det väl inte så konstigt att du går upp/inte går ner i vikt? Sen om man säger att det är pga frukten eller övrigt som ger kaloriöverskottet är väl en hyrklyverifråga, så jag förstår inte riktigt inlägget om att du "svär på att du är en av få går upp i vikt" av frukten. Det är ju den totala kalorisumman som gör det, och det är samma sak för dig som för andra?

Har någon påstått att just du inte skulle gå upp i vikt av att äta kalorier via extrema mängder frukt utöver annan mat? När man generellt rekommenderar frukt och grönsaker som "bra" så är det ju i normala mängder och istället för sämre alternativ. Det är bättre än mycket annat, men det betyder inte att det inte kan ge ett kaloriöverskott om man äter mycket stora mängder.

Du har ju många gånger fått tips om att det går att söka hjälp för din hamstring eftersom den får så negativa konsekvenser, men varje gång slår du ifrån dig med att du inte har några problem och att vi är elaka som ger den typen av tips. Men jag säger som jag brukar, det tipset ges av välvilja även om du inte tolkar det så ❤️

Gick ned ett kilo efter årsskiftet, men har gått upp till tidigare högsta nivå igen. Trist, hade hoppats att jag lyckats vända trenden tills att sommaren är här men det ser inte ljust ut. Det är som att jag blir mer och mer känslig för kaloriunderskott för varje år som går. Blir trött och matt, ibland t o m darrig av att bara äta lite mindre en enstaka dag. Nu önskar jag att jag hade gjort viktnedgången tidigare...:rofl::meh:

Du äter ju mycket mer av det än de flesta.
Jag tar en nektarin, kanske två. Men du vet ju allt sånt här, jag vidhåller att du borde träffa någon som rotar i ditt ätande, för mig låter det som en ospecificerad ätstörning. Jag ersätter också med nyttigare alternativ, men jag äter en eller två eller tre morötter eller något färre frukter. Inte ett kilo eller två.

Eftersom du äter stora mängder nektariner, jordgubbar, tomater utöver att du också äter annat mat, så är det väl inte så konstigt att du går upp/inte går ner i vikt? Sen om man säger att det är pga frukten eller övrigt som ger kaloriöverskottet är väl en hyrklyverifråga, så jag förstår inte riktigt inlägget om att du "svär på att du är en av få går upp i vikt" av frukten. Det är ju den totala kalorisumman som gör det, och det är samma sak för dig som för andra?

Har någon påstått att just du inte skulle gå upp i vikt av att äta kalorier via extrema mängder frukt utöver annan mat? När man generellt rekommenderar frukt och grönsaker som "bra" så är det ju i normala mängder och istället för sämre alternativ. Det är bättre än mycket annat, men det betyder inte att det inte kan ge ett kaloriöverskott om man äter mycket stora mängder.

Du har ju många gånger fått tips om att det går att söka hjälp för din hamstring eftersom den får så negativa konsekvenser, men varje gång slår du ifrån dig med att du inte har några problem och att vi är elaka som ger den typen av tips. Men jag säger som jag brukar, det tipset ges av välvilja även om du inte tolkar det så ❤️

Det jag inte förstår är att jag bett om att slippa det eviga tjatet om ätstörningar och vården så vore det kanske bra om det inte upprepas hela tiden. Så går vi runt en enbärsbuske.

Jag: Jag äter för mycket frukt
NN: Du har ätstörningar och måste kontakta vården
Jag: Nej jag har inte ätstörningar vilket tidigare konstaterats
NN: Jag (vi) bryr oss bara om dig. Du tolkar min/vår omtanke fel

Den här tråden är till för tips, pepp och uppmuntran. Inte åsikter om mina sk ätstörningar.

Fö upptäckte jag att knäckebrödet jag trodde var kalorisnålt i själva verket har en hel del kalorier. Så jag får nog tyvärr sluta att äta det med gotler.

Det jag inte förstår är att jag bett om att slippa det eviga tjatet om ätstörningar och vården så vore det kanske bra om det inte upprepas hela tiden. Så går vi runt en enbärsbuske.

Jag: Jag äter för mycket frukt
NN: Du har ätstörningar och måste kontakta vården
Jag: Nej jag har inte ätstörningar vilket tidigare konstaterats
NN: Jag (vi) bryr oss bara om dig. Du tolkar min/vår omtanke fel

Den här tråden är till för tips, pepp och uppmuntran. Inte åsikter om mina sk ätstörningar.

Fö upptäckte jag att knäckebrödet jag trodde var kalorisnålt i själva verket har en hel del kalorier. Så jag får nog tyvärr sluta att äta det med gotler.
Till ditt försvar ska jag nu presentera 2 myter om tomater (3 tomaten är en frukt och inte en grönsak :angel: )...

1. Tomater har ett högt innehåll av socker. Fel.
Per 100 g tomat så är det 4 g kolhydrat, 2,5 g socker, 1,5 g fibrer och resten är vitaminer och vatten.

2. Vi bör begränsa intaget av körsbärstomater eftersom dom är söta och kaloririka. Fel.
Körsbärstomater är något vi bör äta mer av, dom bidrar med vitaminer, antioxidanter och fibrer. Dom ger endast 17 kcal per 100 g.

Du kan alltså med gott samvete äta tomater :heart

Till ditt försvar ska jag nu presentera 2 myter om tomater (3 tomaten är en frukt och inte en grönsak :angel: )...

1. Tomater har ett högt innehåll av socker. Fel.
Per 100 g tomat så är det 4 g kolhydrat, 2,5 g socker, 1,5 g fibrer och resten är vitaminer och vatten.

2. Vi bör begränsa intaget av körsbärstomater eftersom dom är söta och kaloririka. Fel.
Körsbärstomater är något vi bör äta mer av, dom bidrar med vitaminer, antioxidanter och fibrer. Dom ger endast 17 kcal per 100 g.

Du kan alltså med gott samvete äta tomater :heart

Jag tror att detta inlägg kan göra mer skada än nytta givet omständigheterna.

För första gången har jag träffat en läkare som inte påpekade att jag måste ner i vikt, utan snarare tyckte det var bra att jag ligger stabilt. Inget skuldbeläggande eller erbjudande om läkemedel eller annat, bara ett konstaterande att det är bra att vikten är stabil. Det kändes bra.

Jag vill fortfarande ner rätt rejält, men nu känner jag att det kan vara ok att ligga kvar ungefär där jag är ändå.

Från det ena till det andra. Jag har två gym inom 200 m avstånd. Jag har sagt i ett antal år nu att jag ska lösa gymkort och gå och träna. Jag har trots det inte kommit mig för att göra det.

Vad gör man för att motivera sig själv? Jag är rädd att om jag går ner i vikt är det muskler som försvinner. Jag har läst att det är vad som händer, särskilt när man är lite äldre.

Hur fasiken motiverar jag mig till att gå och träna? Jag har börjat med sittfys en eller två ggr i veckan på jobbet. Dvs mycket lätt träning även om det är med lite hantlar.

Från det ena till det andra. Jag har två gym inom 200 m avstånd. Jag har sagt i ett antal år nu att jag ska lösa gymkort och gå och träna. Jag har trots det inte kommit mig för att göra det.

Vad gör man för att motivera sig själv? Jag är rädd att om jag går ner i vikt är det muskler som försvinner. Jag har läst att det är vad som händer, särskilt när man är lite äldre.

Hur fasiken motiverar jag mig till att gå och träna? Jag har börjat med sittfys en eller två ggr i veckan på jobbet. Dvs mycket lätt träning även om det är med lite hantlar.
En tråd för dig kanske?
https://www.bukefalos.se/threads/vi-som-vill-trana-men-har-svart-att-fa-till-det.1540982/
;)

Det jag gjorde för att komma igång var att gå med i en träningsgrupp på gymmet. Brukar finnas massa olika upplägg beroende på gym. Det här hette Weighttrainer.
Då lärde jag känna en hel del folk och då var det lättare boka in sig på andra träningspass när det var människor jag kände (igen) på passen.

Man hakar på en kompis som tränar. Jättesvårt att motivera själv och står vikten still när man är på gymmet så är det för att muskler väger mer än fett manmam kommer känna skillnad.

Efter gymmet får man endorfiner som gör att man känner sig glad och nöjd :)

Jagh ar gym precis intill jobbet. i 4 års tid har jag sagt att jag ska ta mig i kragen och gå dit. Har ännu inte hänt. Jo på en dle helger ihop med mina vänner som håller i gympass bara för oss.

Så mitt ips är att hala på någon annan som tycker det är roligt så man får lite draghjälp. Det är enormt tungt att dra iväg själv

Varit en rikigt bra helg både rörelsemässigt och kalorimässigt trots tårta på morsdag :)

Vikt stabil men fortfarande en nedre siffra så senaste tiden har gett resultat.

Ikväll ska jag sätta mig och planera maten för resten av veckan för att underlätta.

Känns bra. Imorgon ska jag till gymmet igen med mamma. Hade tänkt åka i söndags men har väldigt ont i smalbenen samt ena axeln så tog en långsam promenad istället.

Hellre göra lite än inget alls. :)

Känner mig rikigt positiv och tycker jag har bliit grym på att inte plocka med mig onyttigheter.

i fredags köpta jag och sambon 150g lösgodis och delade på. Ni vet en sån där liten påse och blev precis lagom. Några bitar var :D Han tog några stora bitar så helt ärligt tror jag att jag åt typ 50-60 gram och han resten

Jag är fortfarande enorm sötsugen pga kortisonet men tycker det är lite lättare att hålla i schakt när man tillåter sig ibland :)

Jag har inte vägt mig sedan jag började på ozempic, men gjorde det idag. Har gått ned ca 1kg i månaden, alltså inte alls så mycket som man kanske "borde" göra. Jag är dock nöjd eftersom jag vet med mig att jag ätit ganska dåligt (kanske inte onyttigt som så, men överätit/underätit, ätit för fort etc) och framförallt varit ganska mycket stillasittande. Så allt som pekar nedåt ser jag som positivt! Nästa uttag blir dessutom en doshöjning.

Det jag däremot är förbannad över är vad barnmorskan jag träffade idag då jag skulle se över mitt preventivmedel. Sedan jag började med ozempic har mitt blödande ökat dramatiskt, vilket inte är bra då jag får järninjektioner pga anemi. Tydligen är det konstaterat att viktminskningsmedel kan påverka hur preventivmedel verkar (framförallt på hormoner kopplat till mående) och volym man blöder. Barnmorskan sa att de slagit larm om att de får in patienter som helt plötsligt börjat få symptom efter att ha börjat med ozempic, och att de gör sitt bästa för att frågan ska lyftas i samband med insättning. Min läkare ställde noll och inga frågor om preventivmedel eller informerade om hur det kunde påverka, trots att det tydligen varnas om det från Läkemedelsverket (?)... Så till efter sommaren blir det antagligen till att bytta till något annat för att slippa blöda igenom alla tamponger...

Jag har inte vägt mig sedan jag började på ozempic, men gjorde det idag. Har gått ned ca 1kg i månaden, alltså inte alls så mycket som man kanske "borde" göra. Jag är dock nöjd eftersom jag vet med mig att jag ätit ganska dåligt (kanske inte onyttigt som så, men överätit/underätit, ätit för fort etc) och framförallt varit ganska mycket stillasittande. Så allt som pekar nedåt ser jag som positivt! Nästa uttag blir dessutom en doshöjning.

Det jag däremot är förbannad över är vad barnmorskan jag träffade idag då jag skulle se över mitt preventivmedel. Sedan jag började med ozempic har mitt blödande ökat dramatiskt, vilket inte är bra då jag får järninjektioner pga anemi. Tydligen är det konstaterat att viktminskningsmedel kan påverka hur preventivmedel verkar (framförallt på hormoner kopplat till mående) och volym man blöder. Barnmorskan sa att de slagit larm om att de får in patienter som helt plötsligt börjat få symptom efter att ha börjat med ozempic, och att de gör sitt bästa för att frågan ska lyftas i samband med insättning. Min läkare ställde noll och inga frågor om preventivmedel eller informerade om hur det kunde påverka, trots att det tydligen varnas om det från Läkemedelsverket (?)... Så till efter sommaren blir det antagligen till att bytta till något annat för att slippa blöda igenom alla tamponger...
Jag är ju i menopaus men jag märkte ökade känningar av "klimakteripms" när jag började på Ozempic. Tycket att det är bättre på Mounjaron, men om det är att kroppen vant sig eller medicinen är ju väldigt svårt säga

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka