Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Du har redan tagit första steget, du har identifierat var "problemet" ligger.
Nu gäller det att inte göra allt på en gång. Ändra en vana rörelsemässigt och en vana kostmässigt tills det känns okey.
Hitta din grej :)
Tack, det är en bra och konkret tankebana som jag nog behöver, "en i taget". Jag började i höstas att gå promenader igen (även det föll helt bort när all ledig tid gick till huset). Tre i veckan är mitt mål. Den vanan är ganska etablerad nu så då kan det ju passa bra att lägga till cykelpendlingen igen.

Jag har varit i en svacka.. Inte orkat nåt mer än att ta mig igenom dagarna. Har börjat om med att logga maten och köpt gymkort på nytt gym som ligger bättre till än den gamla.

Varit sjukt trött och sliten men nu när jag kommit ut i solen ett par dagar så känns det bättre. Har också varit jobbigt med opererad hund man behöver ha pejl på som ska ta det lugnt men det verkar som om han också är på banan nu och kan tuffa på som vanligt ❤️.

Har varit borta sedan i onsdags och eftersom syster behöver äta frukost, lunch och middag så har jag iaf ätit lunch och middag. Bävar hur mycket jag gått upp i vikt. Dessutom har det varit en del wraps och färdigrätter. Får se om jag vågar kliva upp på vågen imorgon.

Har varit borta sedan i onsdags och eftersom syster behöver äta frukost, lunch och middag så har jag iaf ätit lunch och middag. Bävar hur mycket jag gått upp i vikt. Dessutom har det varit en del wraps och färdigrätter. Får se om jag vågar kliva upp på vågen imorgon.
Det krävs 7000 kcal i överskott för att gå upp ett kg rent fett, så om vågen visar mer är det till stor säkerhet vätska du lagt på dig.
Vätska däremot kan kroppen lägga till 2-3 kg på ett par dygn.

Inte den nyttigaste helgen med mat men ändå hållt kalorierna och rört på mig.

Känner mig riktigt trött över lag så likte omotiverad nu. I lördags hade jag planer på att åka och träna men kompisgänget ställde in så tog morgon i lugn och ro och gjorde stallet ordentligt sen hem. Skulle köra in sambon till en vän för de skulle umgås och tänkte perfekt då tar jag m,ed träningskläder och tar gymmet på vägen hem. Tyvärr blev det senare för stannade lite och pratade m,ed vännen samt så behövde mamma hjälp med hästintaget så åkte direkt.

När det var gjort så kände jag bara att Nä nu vill jga inte åka nånstans

Söndagen hade jag planer på att gå upp lite tidigare och träna innan kundmöte men vart så jävulusiskt trött att jag inte orkade och tog en lugn morgon.

Idag tänkte jag komma iväg innan jobb för att träna men då har sambon haft kramp inatt i sitt ben och väckt mig så försov mig nästan innan jag kom iväg så ingen träning där heller.

Ok var dag hela helgen passerade jag 22 000 steg men hade gärna lagt in lite gympass på det.

Vågen står fortfarande "still" lite pendling upp och ner tycker den rör sig långsamt nedåt men otålig som jag är vill jag se liitre snabbare resultat men om jag går på hårt så kommer jag sätta upp mig själv för att misslyckas så då är det ingen ide :)

Lagom och stadigt är bäst. Ikväll blir det en tur till staden för att städa/tvätta bil innan den lämnas på service imorgon så ska hoppa in på gymmet en sväng då.

Mysko, jag väger exakt (på grammet) lika mycket som innan Göteborgsresan. Men jag antar att det kommer visas senare den här veckan eller nästa vecka.

Sen ska man inte väga sig morgonen efter ett hårt träningspass. Bara registrera vikten och glömma bort :cool: :rofl:
Har så sjukt mycket vätska i kroppen. Behöver verkligen komma iväg på de där lymfygogapassen men saker kommer hela tiden i vägen på tisdagar. När jag inte var sjuk så var det möten.
Tror jag ska plocka fram mina "massage-stövlar" ikväll.

Intressant, jag var ju besatt av sorbet ett tag, köpte och åt massor. Plötsligt tröttnade jag totalt och nu ligger den bara i frysen. Det enda jag egentligen inte tröttnar på är äpplen och clementiner. Saker som marinerade revbensspjäll, även om jag tröttnar på den totalt mellan rundorna men äter det oftare ändå. Nu har jag köpt en lammfiol samt en lammstek även om jag inte kommer äta den på ett tag, efter att jag åt det i fem-sex dagar.

Vågen står fortfarande (på gramet) lika mycket som de senaste två dagarna. Mysko.

Intressant, jag var ju besatt av sorbet ett tag, köpte och åt massor. Plötsligt tröttnade jag totalt och nu ligger den bara i frysen. Det enda jag egentligen inte tröttnar på är äpplen och clementiner. Saker som marinerade revbensspjäll, även om jag tröttnar på den totalt mellan rundorna men äter det oftare ändå. Nu har jag köpt en lammfiol samt en lammstek även om jag inte kommer äta den på ett tag, efter att jag åt det i fem-sex dagar.

Vågen står fortfarande (på gramet) lika mycket som de senaste två dagarna. Mysko.
Det här med vikt tycker jag är konstigt. Jag pendlade mellan 87,någonting och 88,någonting i flera dagar och nu ligger jag på prick 89. Jag äter inte något annorlunda än annars så vad det är vet jag inte, men vantrivs gör jag. Typ... NER?! Bara liksom, NER?!

Jag hjälpte en väninna häromdagen när hon fick ett anfall. Det var svårt, onödigt svårt p.g.a. min övervikt. Det blev som ett wake-up call. Jag har sedan dess uteslutit socker förutom sådant min dietist godkänt, som t.ex. mörk choklad. Men inget mer fikande på bullar på vardagen, ingen glass, inget... vad jag nu brukar stoppa i mig. Istället äter jag mängder med frukt. Smoothies/proteinshakes. Baked oats introducerade jag nyligen med, det smakade typ kaka.

Rörelse är svårare. Rent teoretiskt har jag ett schema, men jag behöver komma igång i praktiken också.

Köpt våffelmix, grädde som håller längre (2.5 dl och 30% fetthalt). Samt frysta jordgubbar. Förhoppningsvis vispar den ändå bra.

Jag hjälpte en väninna häromdagen när hon fick ett anfall. Det var svårt, onödigt svårt p.g.a. min övervikt. Det blev som ett wake-up call. Jag har sedan dess uteslutit socker förutom sådant min dietist godkänt, som t.ex. mörk choklad. Men inget mer fikande på bullar på vardagen, ingen glass, inget... vad jag nu brukar stoppa i mig. Istället äter jag mängder med frukt. Smoothies/proteinshakes. Baked oats introducerade jag nyligen med, det smakade typ kaka.

Rörelse är svårare. Rent teoretiskt har jag ett schema, men jag behöver komma igång i praktiken också.
Usch vad obehagligt!

Jag gick första hjälpen kurs där vi skulle ge bröskompressioner i 3 minuter på docka. Jag hade redan börjat gymma så jag orkade även om det var jävligt tufft, men med tanke på att det ofta dröjer betydligt längre än så innan ambulansen är på plats är det inte bra nog.
Tack för påminnelsen!
Det är definitivt en sådan anledning som gör att jag tar mig till gymmet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka