Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Funderat mycket på det här med mat. När jag hade covid tappade jag lukt och smaksinnet och slutade att äta - rasade i vikt. Insåg just hur mycket av aptit och matlust, och tankar på mat är fokuserade på hur det smakar och luktar.

Inte för att jag för allt i världen vill ha covid någonsin igen, men tja, som bantningsverktyg var det mycket effektivt. Jag fick tvinga i mig ett paket snabbnudlar om dagen.

Funderat mycket på det här med mat. När jag hade covid tappade jag lukt och smaksinnet och slutade att äta - rasade i vikt. Insåg just hur mycket av aptit och matlust, och tankar på mat är fokuserade på hur det smakar och luktar.

Inte för att jag för allt i världen vill ha covid någonsin igen, men tja, som bantningsverktyg var det mycket effektivt. Jag fick tvinga i mig ett paket snabbnudlar om dagen.
Nu vet jag inte vad vi har för regler i denna tråd men... Alltså det är verkligen INTE sunt att gå runt att hoppas på att bli sjuk för att sluta äta och därmed gå ned i vikt. Det är farligt och skadligt både för dig själv och andra.

Nu vet jag inte vad vi har för regler i denna tråd men... Alltså det är verkligen INTE sunt att gå runt att hoppas på att bli sjuk för att sluta äta och därmed gå ned i vikt. Det är farligt och skadligt både för dig själv och andra.
Vi har inte dom reglerna du tänker på ,det finns i den andra tråden

Jag sa specifikt att jag för allt te i Kina INTE vill ha covid igen, utan konstaterade bara att jag rasade i vikt när jag hade det eftersom jag tappade smak och lukt och reflekterade över hur mycket matlust är beroende av just smak och lukt.

Jag sa specifikt att jag för allt te i Kina INTE vill ha covid igen, utan konstaterade bara att jag rasade i vikt när jag hade det eftersom jag tappade smak och lukt och reflekterade över hur mycket matlust är beroende av just smak och lukt.
Nä, men du konstaterar att det var en "effektiv bantningsmetod", och att ens tänka på eller referera till sjukdom som ett bantningsmedel är inte bra.

Nä, men du konstaterar att det var en "effektiv bantningsmetod", och att ens tänka på eller referera till sjukdom som ett bantningsmedel är inte bra.

Det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Precis som magsjuka, influensa, lunginflammation, förkylning, whatever som gör att man tappar smak och lukt och därmed aptit och går ner i vikt. Jag uttryckte inte någon önskan att få influensa, bli förkyld, få covid eller liknande för att gå ner i vikt.

Intag är mitt bästa sätt att justera vikten. Men för mig krävs det att jag mår bra i knoppen för att orka för det är en jäkligt jobbig process.

Motionen bättrar ju på måendet.

Jag har semester och försöker hålla mig till frukost lunch och middag. Det är svårt när det bjuds på fika hela tiden. Jag har syndat med det men får då kompensera genom att göra smarta val. Mitt är att ta bort allt onödigt socker.

Jag vet att det inte är en Quickfix. Heja heja alla i tråden.

Märkt att jag klarar mig alldeles ypperligt på kvarg som frukost med lite bär = med lite kalorier och jag är inte vrålhungrig till lunch

Underlättar kaloriräknandet vilket gör att jag kan äta mer ordentligt till middag och lunch :)

Nu är mitt kaloriintag satt på 1300 tycker det är ganska lagom att förhålla sig till ibland går jag över ibland under.

Gymmet igår vart tungt. Kändes inte som om vare sig viljan eller kroppen var med men vi gjorde det.

Bokat fredag igen och på söndag har jag och mamma bokat ett pass för att se om det blir roligare :)

Äter ni något på kvällen? Där är min stora bov. Vill ha något att tugga på sent på kvällen men vet inte vad.

30g popcorn blir ganska mycket och känns vettigt. Vattenmelon och jordgubbar lite färsk frukt men ibland vill jag ha det salat från typ chips..

Ok egentligen vill jga bara tugga på något tror jag. Dricker en pepsi max eller går igenom andra roliga smaker på drickor för att se om det kan vara en bra ersättare att smutta på. Champis Zero är nya goda sommarsmaken för kvällen men det är ju inte rikigt samma.

Har ni några tips? :D

Att man inte ska stirra sig blind på siffror är min kropp ett bra exempel på.
Jag är nu nere på sista hålet i skärpet och det finns nästan utrymme göra ett nytt, senast jag var på det hålet vägde jag nästan 10 kg mindre.
Skillnade mot för fyra år sen är att då rasade jag i vikt. Gick ner mer än jag gjort nu men på en fjärdedel av tiden.
Det var helt klart INTE hälsosamt och det straffade ju sig både fysiskt och mentalt.
Samma sak nu när jag försökt ligga runt 1200-1300 kcal. Jag orkar ju ingeting utöver jobb och träning, livet blir skittrist.
Så jag kommer lägga mig högre nu över sommaren, uteblir viktminskningen så får det vara.
Medicindosen får ligga kvar på 5 mg för jag mår bra på den dosen och foodnoicet är hyfsat tyst i alla fall 5 av 7 dagar i veckan

Det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Precis som magsjuka, influensa, lunginflammation, förkylning, whatever som gör att man tappar smak och lukt och därmed aptit och går ner i vikt. Jag uttryckte inte någon önskan att få influensa, bli förkyld, få covid eller liknande för att gå ner i vikt.
Det är inte ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Du tänker så sjukt ätstört. Uppenbarligen så gick du upp allt igen efter att varit sjuk, så det är inte effektivt alls att tappa vikt av att vara sjuk. Effektiv viktnedgång är att gå ner i vikt genom att byta till sundare vanor och äta "lagom" med mat och därmed bibehålla sin viktnedgång. "Kurer" och svält fungerar för att tappa vikt, men det är inte effektivt i och med att det inte är hållbart.

Märkt att jag klarar mig alldeles ypperligt på kvarg som frukost med lite bär = med lite kalorier och jag är inte vrålhungrig till lunch

Underlättar kaloriräknandet vilket gör att jag kan äta mer ordentligt till middag och lunch :)

Nu är mitt kaloriintag satt på 1300 tycker det är ganska lagom att förhålla sig till ibland går jag över ibland under.

Gymmet igår vart tungt. Kändes inte som om vare sig viljan eller kroppen var med men vi gjorde det.

Bokat fredag igen och på söndag har jag och mamma bokat ett pass för att se om det blir roligare :)

Äter ni något på kvällen? Där är min stora bov. Vill ha något att tugga på sent på kvällen men vet inte vad.

30g popcorn blir ganska mycket och känns vettigt. Vattenmelon och jordgubbar lite färsk frukt men ibland vill jag ha det salat från typ chips..

Ok egentligen vill jga bara tugga på något tror jag. Dricker en pepsi max eller går igenom andra roliga smaker på drickor för att se om det kan vara en bra ersättare att smutta på. Champis Zero är nya goda sommarsmaken för kvällen men det är ju inte rikigt samma.

Krispig curly kale som man gör i ugnen. Det körde jag med sist jag gjorde en ansträngning. Så sjukt gott!

Det är inte ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Du tänker så sjukt ätstört. Uppenbarligen så gick du upp allt igen efter att varit sjuk, så det är inte effektivt alls att tappa vikt av att vara sjuk. Effektiv viktnedgång är att gå ner i vikt genom att byta till sundare vanor och äta "lagom" med mat och därmed bibehålla sin viktnedgång. "Kurer" och svält fungerar för att tappa vikt, men det är inte effektivt i och med att det inte är hållbart.
Håller med fullständigt
Har gjort tre stora viktnedgångar. Alla har gått hyfsat snabbt och ingen har varit hållbar i längden. Istället har jag gått upp allt och lite till efter ett par år.

Har gått viktminskningsprogram på gymmet där man ska äta VLCD och proteinshaker och träna fem dagar i veckan. Min kropp har sparkat bakut varenda gång. En gång fick jag feberattacker som höll i sig 24 h och dök upp var tredje dag tills jag drog ner på träningen och började äta mat igen. Men ner i vikt gick jag inte.

För ngr veckor sen hade jag en ordentlig dipp, kroppen gjorde ont och var trött. Pa gymmet fick jag minska vikterna i flera maskiner, promenaderna kändes tunga. Sen stabiliserades det, jag kunde träna med mina normala vikter igen. Har tränat mina pass men den riktiga viljan/orken har saknats. Men i tisdags kändes det plötsligt bra igen, och idag kunde jag öka vikten i alla maskiner, i vissa tom med 10 kg. Vad hände? Jag har flera kroniska sjukdomar som ställer till det och kanske var det för mkt ett tag och kroppen sa ifran. Nu gäller det att halla i den här känslan men samtidigt bromsa lite för att inte "dippa" igen. Hitta en lagom balans är svar.

Efter träningen skulle jag handla mat, i tva olika affärer. I den första fick jag stort sug efter godis och höll en pase i handen. Men funderade, vad vill min kropp säga mig nu? Den är trött och behöver energi efter träningen. La tillbaka pasen och köpte lite lufttorkad skinka och en banan. Tänkte att om jag efter att jag ätit det och forfarande vill ha godis far jag köpa lite i nästa affär. At min banan, skinkan och drack vatten i bilen och i den andra affären var jag inte alls sugen godis längre.

Jag VET att det inte är hållbart. Jag försöker, uppenbarligen helt misslyckat för andra verkar det som, att hitta lite galghumor i eländet att vara sjuk. Lite, vi hade iallafall tur med vädret stuk. Uppenbarligen går inte den slags humorn hem i skrift.

Tror du ärligt att jag ville ligga hemma en hel jul och äta rostat bröd och tomatsoppa istället för att vara på landet med min familj eftersom jag då gick ner ett, ett och ett halvt kilo? Seriously.

Som när jag skriver, ramlade fick en fraktur i lilltån och måste hoppa på kryckor. Men jag får iaf några tusen från försäkringsbolaget. Galghumor.

Fö har jag gått upp ännu mer och har kommit till någon slags skiljeväg. Antingen lägger jag mig ner och dör och äter allt hemma eller så tar jag några djupa andetag och börjar om från början.

Av olika orsaker som inte har i den här tråden att göra, har jag vissa fysiska begränsningar, gjort det svårare att träna. När jag läser verkar det dessutom som 80% är kost och 20% är träning. Prio är därför att lägga om 80%

Jag VET att det inte är hållbart. Jag försöker, uppenbarligen helt misslyckat för andra verkar det som, att hitta lite galghumor i eländet att vara sjuk. Lite, vi hade iallafall tur med vädret stuk. Uppenbarligen går inte den slags humorn hem i skrift.
Det är ju det PLUS allt annat du också skriver om ditt förhållande ditt mat som gör att det inte blir det minsta roligt.

Varför är det mesta som är nyttigt inte gott? Är det pga grönsaker är bra för dig, förmaningarna från barndomen? Att sött/fett är = gott?

Trots ständiga anklagelser om ätstörningar fortsätter jag att försöka analysera mina ätmönster och se om jag kan ändra dem. Och delar med mig av mina funderingar här. Är det bra eller dåligt att väga mig varje dag. Ska jag mäta mitt midjemått. Jag vill ju ha både bekräftelse att det går åt rätt håll och samtidigt vilja veta snabbt om det går åt fel.

Olika människor verkar göra olika saker vad gäller att hålla koll på vikt upp och nedgång. Jag är en allt eller inget mycket otålig person som vill se resultat NU. Det jag vet, är att mitt ätande har en mycket nära korrelation till mitt övriga mående. När jag mår dåligt så äter jag mer och sämre saker. Sedan får jag ångest över att jag ätit och för att dämpa ångesten äter jag mer i en slags snabb dämpande, långsiktig förstärkning av måendet.

Tänkte inte gå in på det, men eftersom det tjatats om till förbannelse och att för att en gång för alla göra slut på alla anklagelser. Nej, jag har ingen ätstörning eftersom det inte är en orsak utan en symtom i ett annat komplext mönster. Kan jag bryta det beteendet så försvinner automatiskt - vilket det gjort perioder i mitt liv - förhållandet till mat och vikt. Ibland kan det vara ett fokus på måendet eftersom det är enklare att ta tag i andra delar.

Champis Zero har jag druckit nu när du säger det. Det finns numera också tonic water zero, som jag prövade en gång. Eftersom tonic ändå ska vara lite bittert smakade det precis som vanligt. Kanske ska köpa några och bara skiva i lite citron. Synd att de är så dyra bara.

Champis Zero har jag druckit nu när du säger det. Det finns numera också tonic water zero, som jag prövade en gång. Eftersom tonic ändå ska vara lite bittert smakade det precis som vanligt. Kanske ska köpa några och bara skiva i lite citron. Synd att de är så dyra bara.

Kan rekommendera Mino zero speciellt persika/citron Rikigt mumma kall och inte så söt :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka