Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag är diabetes 1, min läkare vägrar att skriva ut det eftersom det inte gjorts några studier på hur det påverkar, långsiktigt. Jag tror @tanten hade en kompis som också är 1 som lyckades övertyga sin läkare att få det eller liknande utskrivet. Men då var det lite speciella omständigheter.
Inte Ozempic, Orlistat som ursprungligen såldes under handelsnamnet Xenical. Finns ingen kontraindikation mot typ-1 diabetes och läkemedlet har funnits i Sverige i snart 30 år.

Inte Ozempic, Orlistat som ursprungligen såldes under handelsnamnet Xenical. Finns ingen kontraindikation mot typ-1 diabetes och läkemedlet har funnits i Sverige i snart 30 år.

Hmm, har aldrig hört talas om det, och tvivlar på att min läkare har det heller. Får kanske kontakta henne och prata. Men jag tvivlar eftersom alla min värden är så bra/normala att hon skriver ut det. För en diabetesläkare är det ju hälsan i övrigt som är det enda viktiga.

Ett annat skäl, som jag faktiskt tog upp är risken för benskörhet. Jag tar ju divisun (vitamin D) och det är meningen att jag ska kalcipol (stavning?) men som jag glömmer ta hela tiden. Men motion och bra kondition har ju visat sig motverka benskörhet. Jag är rejält överviktig men har inte obesitas.

Hmm, har aldrig hört talas om det, och tvivlar på att min läkare har det heller. Får kanske kontakta henne och prata. Men jag tvivlar eftersom alla min värden är så bra/normala att hon skriver ut det. För en diabetesläkare är det ju hälsan i övrigt som är det enda viktiga.

Ett annat skäl, som jag faktiskt tog upp är risken för benskörhet. Jag tar ju divisun (vitamin D) och det är meningen att jag ska kalcipol (stavning?) men som jag glömmer ta hela tiden. Men motion och bra kondition har ju visat sig motverka benskörhet. Jag är rejält överviktig men har inte obesitas.
*host* *host*
Rejält?

Tant Johanna hälsar att man måste ha dosett ;) (nio tabletter per dag är jag uppe i nu, och jag är bara 46 år gammal 😅 men jag glömmer om jag tagit dem eller ej utan dosett)

Tror säkert läkaren hört talas om det, eller snabbt kan läsa in sig på det, men har du inte BMI 30 eller att sjukvården är bekymrade över din vikt så ska du som du skriver nog inte heller medicineras för det. Men det finns som alternativ iaf.

(jag har erfarenhet av Ozempic till Typ 1 med, men det används främst för att öka insulinkänsligheten hos de som börjar bli mer insulin resistenta. Finns risker med det, men många av de som man valt testa det på har mycket positiva resultat. Men igen, har du inte en ohälsosam vikt, en diabetes som inte går att hantera eller BMI över 30 så ska ju inte den medicinen sättas in)

Nja, det är ju det jag ber om råd om. Hur jag ska förändra motivationen till att jobba med motion. Sedan, naturligtvis vill jag lägga om kosten, tex äta mindre portioner, men jag är inte ätstörd för att jag vill göra det, eller?

Det där med att bestämma sig lyckas jag med i mindre perioder men sedan rinner det ut i sanden och det blir, äsch jag gjorde det inte så då är det inte lönt att fortsätta.
Vad tänker du är motivation i detta sammanhanget? Är det just att du ska känna att det ska bli kul att träna och att du ser fram emot det? Så tror jag att långt ifrån alla känner (iallafall inte hela tiden), jag själv inkluderad. Motiverad att träna är jag främst när jag inte har möjlighet att träna - typ när jag är sjuk. Är sällan motiverad att träna när klockan ringer 4.30, men det är något som bara ska göras ändå

Vad tänker du är motivation i detta sammanhanget? Är det just att du ska känna att det ska bli kul att träna och att du ser fram emot det? Så tror jag att långt ifrån alla känner (iallafall inte hela tiden), jag själv inkluderad. Motiverad att träna är jag främst när jag inte har möjlighet att träna - typ när jag är sjuk. Är sällan motiverad att träna när klockan ringer 4.30, men det är något som bara ska göras ändå
Jag simmade. Det hjälpter oerhört att ha väskan färdigpackad. Fick jag impuls att simma greppade jag väskan och åkte. Hade jag behövt plocka ihop handduk, tvål baddräkt etc hade jag inte kommit iväg. Det lilla hindret hade stoppat mig.

Gå o ta en ny titt i spegeln.

Fick det utskrivet när jag började min resa, men tog nog bara typ 5 tabletter.
Skulle ta dom när jag åt nått med mer fett, men så fort jag började räkna så va det ju fettet jag drog in mest, så kändes inte lönt 😅

Men de gångerna jag tog dom och åt fett så märktes det då att de hindrade upptaget en del 😬🙈

Synd att Megara är så hopplös att få på selen. Iofs så blir det ju inte så mycket gående på promenad som med en hund. Men @Sel går ju ut med Kimchi på riktiga promenader!

Undrar om jag skulle kunna lära Megara det. Men, jag tvivlar 😸
Även om man inte rör på sig lika långt i sträcka eller högt i tempo som med en hund är man ju ändå ute och Gör någonting. :)

Jag funderar lite på vad du skriver om att dina värden är så bra. Du har ju faktiskt värden som INTE är bra? Både D-vitaminbrist och blodbrist? Inte för att precis allt går att "bota" med kost, men det finns kanske något att göra där om du börjar äta vettigare, och inte lika ensidigt t.ex.?

(Sedan har jag faktiskt en känsla av - utan att ha sett dig - att du inte alls är REJÄLT överviktig...)

Jättebra idé! ar funderat på det själv för en kickstart nu när vi faktiskt har fungerande utrustning på gymmet. Jävligt sura pengar att tappa. :D Det går ju även att boka utanför gym, typ kroppsviktsträning
Första gången jag började träna gjorde jag så, det var väldigt jobbigt att avboka och så fick man veta hur man skulle lägga upp träningen, tips på övningar man skulle undvika pga gamla skador osv. Jättebra investering!

Är nöjd med mig själv denna veckan! Ryggen är inte helt bra men har fått gymma (med vissa begränsningar) och simma denna och förra veckan och det är verkligen viktigt för mitt mående. Sover bättre, piggare, gladare och enklare att hålla en bra matplan. Så denna veckan har faktiskt gått helt enligt plan och vikten går neråt. Känns bra ☺️

Jag vågar inte väga mig eftersom jag gått up ca 2 kg från den relativt stabila vikten jag låg på tidigare. Så jäkla svårt på sommaren med fantastisk frukt och bär. Särskilt då på extrapris. Fick nästan hicka när jag trodde att körsbär hade tredubbelt så mycket kalorier som revbensspjäll innan jag insåg att jag blandat ihop gram och kilo.

Va ute med gräsklipparn typ före 8 i morse för att hinna innan mesta värmen 😅 så nu är hela relativt jämnlång 😅
Mobilen loggade nästan 4k steg. Klockan..300 🙈
Men 60 aktiva minuter iaf.
Lägg till att fixa stallet å lobba in pållar så är vi uppe på 100 😁

Nu blir att åka å köpa ett gäng små torrhöbalar, men hoppas att jag kan vänta med att lasta in dom till imrn 🙈

Men kvarstår att gräsklipparn helt klart står för typ all min motion atm 😅

Oj, F&S öppnar också inom gångavstånd till mig den 19/9. Stort och nytt och fräscht. Och prestigelöst vilket är viktigt för mig att känna mig bekväm när jag går och tränar. Att inte alla runtom är sådär perfekta. En kompis till mig för många år sedan ville dra med mig till SATS för att träffa det motsatta könet. Det sista jag tänkte på när jag är tomatröd i ansiktet, svetten rinner och fläsket dallrar var att träffa någon.

Oj, F&S öppnar också inom gångavstånd till mig den 19/9. Stort och nytt och fräscht. Och prestigelöst vilket är viktigt för mig att känna mig bekväm när jag går och tränar. Att inte alla runtom är sådär perfekta. En kompis till mig för många år sedan ville dra med mig till SATS för att träffa det motsatta könet. Det sista jag tänkte på när jag är tomatröd i ansiktet, svetten rinner och fläsket dallrar var att träffa någon.
Jag gillar F&S starkt! Tyvärr finns de inte på min ort. Får testa något annat. Det är inte realistiskt att resa 30 min för att träna. Provar något lokalt gym.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka