Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Mitt midjemått vägrar bli smalare eller större när jag vägde nästan två kg mindre. Kanske ett gott tecken. Fast det är för brett och gör att jag ligger i farozonen. Iaf har jag gått ner några hundra gram. Ja, jag vet att jag egentligen inte borde väga mig varje dag, men kan inte låta bli.

Mitt midjemått vägrar bli smalare eller större när jag vägde nästan två kg mindre. Kanske ett gott tecken. Fast det är för brett och gör att jag ligger i farozonen. Iaf har jag gått ner några hundra gram. Ja, jag vet att jag egentligen inte borde väga mig varje dag, men kan inte låta bli.

Min väninna med storlek 36-38 ligger tydligen också i farozonen med midjemåttet :confused: Vi pratar om människan som tränar 6 dagar på gym håller i olika instruktörs pass stark som en oxe men är "bara" 160 cm

Så det där måttet skulle jag ta med en nypa salt och inte stirra mig blind på.

Rätt byxor på mig idag. maten igår blev katastrof men men det är bara en gång och ska till gymmet idag. hamnade på ca 2200 kalorier och även om frukost och lunch vart ok så vart middagen svärmors kakor, bullar och avslutade med lite nötmix på kvällen.

Min svärmor är ett fika-monster och bakar allt själv så typ stört omöjligt att låta bli. däremot brukar jag tacka nej till att ta med kakor hem :D

Idag är det gymmet med mamma igen. Blir helkroppspass denna gång. Känns bra att komma igång igen.

Jag har gått ned 10 kilo på ett år utan att vare sig midjemått eller stussmått minskat. Fått smalare övrrarmar och lår men för övrigt syns det knappt. Rädd att mycket muskler minskat i storlek för jag är inte särsilt stark nu. Kroppen håller på fettreserverna för nödtider har ju kommit och gått genom hela mänslighetens historia.

Jag har gått ned 10 kilo på ett år utan att vare sig midjemått eller stussmått minskat. Fått smalare övrrarmar och lår men för övrigt syns det knappt. Rädd att mycket muskler minskat i storlek för jag är inte särsilt stark nu. Kroppen håller på fettreserverna för nödtider har ju kommit och gått genom hela mänslighetens historia.
Därför jag kört ganska hårt med träningen.
Vill för allt i världen inte förlora muskler och benmassa. Blir till bekostnad av siffrorna på vågen men det är det värt

Därför jag kört ganska hårt med träningen.
Vill för allt i världen inte förlora muskler och benmassa. Blir till bekostnad av siffrorna på vågen men det är det värt
Det är ingen bekostnad utan en investering, mer muskler kräver mer energi och ger en högre förbränning. Ett kg muskler är så mycket mer värt än ett kg fett och tar så mycket mindre plats, så börja mäta omfånget istället för kg?

måste få skryta lite 🫣😜

Första styrkepasset på 1,5 vecka i går

Ett cirkelpass i grupp.

PB på en övning och gjorde en övning jag var säker på innan att ”det där kan jag inte göra, för det har jag aldrig klarat tidigare”

Första där jag PB var 2 armhävningar + 4 mountainclimbs i en minut * 3

Nån stans mitt i övningen glömde jag bort gå ner på knä efter mountain climber och gjorde två armhävningar på tå istället för knä. Blev så förvånad jag tappade bort vad jag gjorde 😂.

Visste att nästa övning var Dips så fegade ut och gjorde resten på knä. Men nu vet jag att jag kan 😜

Så nästa då, Dips. Jag har inte gjort det på 15? År sen jag provade och totalt feilade.

Men tänkte WTF jag provar.

Och visst klarade jag det utan problem 💪🏼

Tror att precis som jag inte ser hur mycket jag verkligen gått ner, har jag svårt inse hur mycket starkare jag blivit det här året.

Ja har haft flera som sagt ”vad stark du är” och jag bara ”näää inte speciellt ” 🫣😜😂

Men det är det där problemet med att jag alltid jämför med andra som jag tycker är så mycket starkare än mig 🤓

Bifogade filer

• D73208F5-C2AE-4EBB-82A6-57BB2BA8A618.webp
    D73208F5-C2AE-4EBB-82A6-57BB2BA8A618.webp
    28,6 KB · Visningar: 4
Jag har hittills klarat sommaren med ett kilo plus på vågen och fantastiska mängder av god mat och dryck och sociala sammankomster. Promenerandet vilar lite på grund av ovan nämnda faktorer och sjukdom inom familjen som tar fokus och energi.

Fick ordentlig järnbrist i våras och det var tufft ett tag och är faktiskt det fortfarande ibland.
Skitpinsamt att vara tjock och bli andfådd av ingenting. Fick hjärtklappning vilket var otroligt obehagligt.

Men börjat gymma igen så alltid nått. 💪
Jag kör max 3 övningar på gymmet och sen kör jag 20 minuter på assault bike och försöker slå ett litet rekord var gång.

Började gymma för nästan två år sedan, och förra sommaren började jag minska på mina portioner (vilket jag fortfarande jobbar med) men ett år senare har jag minskat 9cm i midjan.
Försöker peppa mig själv att det är asbra och att jag är asbra, men ser bara hur långt kvar jag har. 🙈

Slow and steady wins the race osv ... 🐌

Jag är i valet och kvalet. Jag har fått mounjaro utskrivet men jag tvekar. Varför vet jag inte egentligen. Det är inte ekonomin som gör mig tveksam, utan det är för att det handlar om 10 kg prick. Det känns ärligt talat lite väl att ta medicin med potentiella biverkningar för 10 kg. Om jag går ner 10 kg ligger jag på bmi 27 vilket i mitt fall är helt ok. Jag tränar 6 dagar i veckan och snittar på 15 km i veckan löpning. Jag är visserligen medelålders men alla andra värden är bra, ingen diabetes eller höga blodfetter. Dock hög ärftlighet för hjärt-kärl sjukdom tidigt vilket sannolikt är varför min husläkare är angelägen om att jag ska gå ned. Hade ni börjat med mounjaro? Hur hade ni tänkt?

Jag är i valet och kvalet. Jag har fått mounjaro utskrivet men jag tvekar. Varför vet jag inte egentligen. Det är inte ekonomin som gör mig tveksam, utan det är för att det handlar om 10 kg prick. Det känns ärligt talat lite väl att ta medicin med potentiella biverkningar för 10 kg. Om jag går ner 10 kg ligger jag på bmi 27 vilket i mitt fall är helt ok. Jag tränar 6 dagar i veckan och snittar på 15 km i veckan löpning. Jag är visserligen medelålders men alla andra värden är bra, ingen diabetes eller höga blodfetter. Dock hög ärftlighet för hjärt-kärl sjukdom tidigt vilket sannolikt är varför min husläkare är angelägen om att jag ska gå ned. Hade ni börjat med mounjaro? Hur hade ni tänkt?
Kör. 10 kg mindre belastning på leder? Ärftlighet för hjärt-kärlsjukdom är läskigare än biverkningarna i form av (?) tillfälligt illamående och trötthet (är inte mer påläst på eventuella biverkningar, men väldigt många går på viktläkemedel och mår toppen.) det går att sluta om det inte känns bra!

Kan du gå ner 10kg på egenhand och/eller finns det någon anledning till att du inte gjort det än?
Är du på en viktresa och behöver en skjuts, och har du en långsiktig plan på hur du ska kunna behålla vikten framåt?

Saker jag hade funderat på i dina skor, om det är rätt eller fel vet du bäst själv.

Känner mig redigt tjock. Vet ej varför vikten är liksom stabil men det bara känns Blä just nu.

Inte tänkt på maten i helgen mer än att man inte överätit. Varit i Göteborg med goda vänner med båtresa med brunch + dessertbord, hotell osv så maten har inte varit på topp men den har varit helt ok måttmässigt om man säger så.

Vågen är stabil lite vätska sen helgen har jag i kroppen vilket inte är konstigt men jag bara känner mig redigt ful och tjock.

Tänker att denna vecka så kör vi träning som vanligt med lite mer fokus på cardio (vilket jag inte har) och mer fokus på rätt mat. Inte mindre bara lite lättare.

Vägde mig imorses nästa gång blir fredag igen. Kommer nog känna mig lite lättare igen. ag är inte så tjock som jag känner mig men försök övertala hjärnan det är inte det lättaste.

Känner mig redigt tjock. Vet ej varför vikten är liksom stabil men det bara känns Blä just nu.

Inte tänkt på maten i helgen mer än att man inte överätit. Varit i Göteborg med goda vänner med båtresa med brunch + dessertbord, hotell osv så maten har inte varit på topp men den har varit helt ok måttmässigt om man säger så.

Vågen är stabil lite vätska sen helgen har jag i kroppen vilket inte är konstigt men jag bara känner mig redigt ful och tjock.

Tänker att denna vecka så kör vi träning som vanligt med lite mer fokus på cardio (vilket jag inte har) och mer fokus på rätt mat. Inte mindre bara lite lättare.

Vägde mig imorses nästa gång blir fredag igen. Kommer nog känna mig lite lättare igen. ag är inte så tjock som jag känner mig men försök övertala hjärnan det är inte det lättaste.
Trots jag är i menopaus får jag fortfarande såna känslor runt perioden då jag tidigare skulle haft mens.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka