Tjocklek på täcke

Ponnyryttaren_02

Trådstartare
Vet inte om tråden borde ligga här eller under vård, men jag chansar:p

Enda anledningen till att jag startar denna tråd är för att jag är intresserad av att läsa om hur andra tänker om det här med täcken, och så har jag inte sådär jättebra koll på hur tjocka täcken man "ska" ha i olika temperaturer... Så, hur tjocka täcken har du på din häst (om du ens har täcken) när det är...

+10:
+5:
0:
-5:
-10:
-15:
-20:
Kallare än -20:

Nämn gärna om hästen är klippt/oklippt, om den har tillgång till hö i hagen och hur länge den är ute också!

Jag kanske borde börja svara, men jag har ingen aning om hur många gram min hästs täcken är, för vi fick med dom när vi köpte hästen:D Jag tar liksom ett som verkar lagom:o
 
Det blir lite svårt att svara eftersom det beror mycket på hur vädret är förutom just minusgraderna.
Blåst och regn kan verka kallare än minusgrader, så täckenas tjocklek eller varande överhuvudtaget baseras lika mycket på väderlek.

Just nu är min helrakade häst ute med 550gr oavsett vind (vi har mellan 5-9 minus), när det närmar sig -20 får hon 650 gram.

Jag tror att de tjockaste täckes som säljs normalt är 500gr(?). Så man får använda dubbla om man vill ha mer.
Vissa anser att täckena värmer sämre vid dubbla lager, andra menar på att det är tvärt om. Så där får man bestämma sig för vad man själv tycker funkar bäst.
 
Jag kan svara lite generellt för hur jag gör här på västkusten i blåsiga Skåne. Oftast är han oklippt eftersom jag mest promenadrider på vintern ändå. Han går ute ca 12 timmar per dag (beroende på väder) och får ett mål hösilage på 4 kg i hagen plus det gräs som finns att pilla med (stor hage).

+10: Naken/Regntäcke (ofodrat)
+5: Regntäcke/100 g
0: 100 g
-5: 100 g/300 g
-10: 300 g
-15: 300 g/ 450 g
-20: Har aldrig varit så kallt när jag haft häst
Kallare än -20: Samma som ovan :p
 
Har en oklippt PRE som går på lösdrift, med fri tillgång på grovfoder. Vilar okt-dec, rids 3-4 dagar i veckan from januari.

Varmare än +10: inget täcke oavsett väderlek
+10: inget täcke, vid regn fleecefodrat regntäcke
+5: inget täcke, vid regn fleecefodrat regntäcke
0: inget täcke, vid regn 80 gr utetäcke
-5: inget täcke, vid snöfall/underkylt regn 80 gr utetäcke
-10: inget täcke, vid snöfall (om det är blöt snö) 200 gr utetäcke
-15: inget täcke, vid snöstorm/hård blåst 200 gr utetäcke (vanligt snöfall är ju torr och fin snö när det är så kallt, så då behövs inget täcke)
-20: inget täcke, vid snöstorm 300 gr utetäcke
Kallare än -20: 300 gr utetäcke (för att matte tycker det är jättekallt... Hästen har aldrig visat några tecken på att frysa, så han skulle säkert klara sig bra utan täcke även när det är kallare än -20)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: ako
·
Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hallå Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna Kan ni inte skriva vad ni har för slags...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp