Tobakförbud

Inte riktigt så heller.
Min teori är att beroende motverkar att bli eller vara rik.
Som att det kostar för mycket så att man inte har råd att vara både rökare och att bli rik.

Funderar mer på om det har att göra med utbildningsnivå. Högre utbildning, lägre risk för att vara storrökare?
 
Jag känner minst en som gärna tar en dyr god cigarr någon gång ibland.
Det är inte "att röka" på det vis som menas när man pratar om hälsoproblem och det är definitivt inte ett beroende.
Lungorna hinner återhämta sig mellan varven och ingen utsätts för den röken mot sin vilja.
Jag vet några stycken som gärna gör just så, bl.a. min sambo, men de skulle aldrig utsätta mig för den röken.

En riktig rökare anser att den har rätt att röka oavsett vad andra tycker om det.
 
Jag menar inte att det är negativt att det finns lyxvaror. Men. Rökning är negativt, man höjer priset för att rökning är negativt. Det är dåligt för hälsan. Man höjer priset för att folk inte ska köpa cigaretter. Egentligen vill man inte att folk röker men man kan ju inte sätta ett förbud, det är ju märkligt nog odemokratiskt, så man höjer priset så att bara de rika kan röka. Som att fördumma fattiga människor. "Så, nu kan majoriteten inte röka, rökning har minskat, så bra".

Och i flerfamiljshus finns vanligtvis redan förbud. I mitt urgamla hus finns det, ändå känner jag ofta röklukt i min lägenhet. Framför allt på sommaren.
Fast det där är ju sant om så många, många saker. Både alkohol och till exempel ridning har ju kommit upp tidigare i tråden - ridning visserligen inte skadligt i sig, men verkligen en högrisksport som man behöver en hyfsat stadig inkomst för att ha råd med. Detsamma med cross till exempel, och tillbaka till alkoholen - något många tycker är njutbart men som i övermåtta är rejält skadigt och som är rätt dyrt och bara blir dyrare. Vad gör rökningen till ett undantag om vi istället skulle fortsätta begränsa Var man får pyssla med det så att det bara drabbar brukaren?
Priserna ökar som sagt ändå och har gjort länge. 🤷‍♀️

Tillägg: finns det förbud i ditt hus har du ju ett underlag för att lägga in ett klagomål hos hyresvärden.
 
Som att det kostar för mycket så att man inte har råd att vara både rökare och att bli rik.

Funderar mer på om det har att göra med utbildningsnivå. Högre utbildning, lägre risk för att vara storrökare?
Forskning pekar på att det handlar om utbildningsnivå och det sociala arvet.
Jag tror att även ärftlighet påverkar.
Det är ju delvis biologiskt hur vi reagerar på nikotin.
Människor med ADHD t.ex. har en mycket mer positiv reaktion än andra.
 
Det är ju rökförbud på bussar.
Men faktiskt så råkade jag ut för en Engelsman som tände en cigarett på bussen till Arlanda. Han begrep inte alls varför jag blev så arg och ville verkligen inte släcka cigaretten.

Edit.
Eller de som alltid skulle stå vid framdörren och röka så länge som möjligt innan bussens avgångstid och alla kollegor som prompt skulle röka överallt.
Bussförare röker faktiskt mycket.
Det är inte tillåtet att röka på bussen i England heller, och har inte varit på väldigt länge. Men det är ju lite det jag menar, man får inte låta ungarna drälla glass på bussen heller, så det är inte märkligt at du inte råkat ut för det. Går du på gatan förkommer en del av allt jag räknade upp med jämna mellanrum... man får liksom räkna med störningar när man rör sig i samhället. En del stör mig mindre, en del stör dig mer och tvärt om, det går inte att komma ifrån att man drabbas av någon slags störning eller obehag någonstans ifrån när det en hop främlingar ska samexistera. Det blir i princip omöjligt att komma överens om vilken störning som ska vara okej om en annan inte är det.


Det tror jag. Oregelbundna pauser och arbetstider kan jag tänka mig? Inom hotell och restaurang är det också mer rökning än inom andra yrken jag pysslat med.
 
Fast det där är ju sant om så många, många saker. Både alkohol och till exempel ridning har ju kommit upp tidigare i tråden - ridning visserligen inte skadligt i sig, men verkligen en högrisksport som man behöver en hyfsat stadig inkomst för att ha råd med. Detsamma med cross till exempel, och tillbaka till alkoholen - något många tycker är njutbart men som i övermåtta är rejält skadigt och som är rätt dyrt och bara blir dyrare. Vad gör rökningen till ett undantag om vi istället skulle fortsätta begränsa Var man får pyssla med det så att det bara drabbar brukaren?
Priserna ökar som sagt ändå och har gjort länge. 🤷‍♀️

Tillägg: finns det förbud i ditt hus har du ju ett underlag för att lägga in ett klagomål hos hyresvärden.
Man kan ju inte förbjuda allt, och borde man? Men bara för att man inte kan förbjuda allt, borde man låta bli att förbjuda något då?
Alkohol tänker jag inte ens diskutera, då jag jämt och ständigt får höra hur dömande jag är för att jag har en åsikt om det, så den biten tar jag inte ens här.

Nej faktiskt inte, jag kan inte klaga. Tillåtet att röka på balkongerna och utanför i trädgården, men röken går förstås in eftersom det är ett flerfamiljshus och folk står i närheten av ventiler, fönster, balkonger och inte går en bit bort. Så... hyresvärden borde kanske sätta förbud mot rökning I lägenheterna, PÅ balkongerna och PÅ tomten i så fall. Och inte mig emot, men då blir det ju synd om de som röker och måste gå 50 meter ut till trottoaren.
 
Det är ju olika djup på det.
Ett är när det blir farligt och ett annat är när det blir otrevligt.
För mig är rökluktande kläder farliga, de avger formaldehyd.

Jag har då inga problem med att både njuta och roa mig utan att bryta några lagar.
Vad är ditt problem?
Om allt som inte är precis nödvändigt o som kan ha negativ inverkan ska förbjudas finns det inte så mkt kul kvar.
I dagsläget har jag inga problem däremot.
 
Det är inte tillåtet att röka på bussen i England heller, och har inte varit på väldigt länge. Men det är ju lite det jag menar, man får inte låta ungarna drälla glass på bussen heller, så det är inte märkligt at du inte råkat ut för det. Går du på gatan förkommer en del av allt jag räknade upp med jämna mellanrum... man får liksom räkna med störningar när man rör sig i samhället. En del stör mig mindre, en del stör dig mer och tvärt om, det går inte att komma ifrån att man drabbas av någon slags störning eller obehag någonstans ifrån när det en hop främlingar ska samexistera. Det blir i princip omöjligt att komma överens om vilken störning som ska vara okej om en annan inte är det.


Det tror jag. Oregelbundna pauser och arbetstider kan jag tänka mig? Inom hotell och restaurang är det också mer rökning än inom andra yrken jag pysslat med.
Något som jag nog skulle kunna tänka mig fängelsestraff på kanske- att prata i högtalartelefon med någon gapare tidigt på morgonen, på tåget! :sneaky: På eftermiddagen kan jag tänka mig att straffet kanske kan vara något år lägre fängelse faktiskt, något litet bara! :angel:
:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp