Bukefalos 28 år!

Tobakförbud

Och vad är det som gör att din verklighet är den absoluta sanningen?
Det är ju bara just din uppfattning av verkligheten.

Det är inte "min" verklighet som är den absoluta sanningen. Du kan själv kolla statistik på t ex BRÅ.

Sveriges allra rikaste kommun sticker ut i Brå-rapporten. I Danderyd uppger 20 procent av pojkarna att de använt narkotika den senaste månaden, men där misstänks så få för narkotikabrott att Brå inte ens kan skriva ut procentsatsen.

I Skärholmen, där arbetslösheten ökar mest i hela Stockholm, är förhållandet det motsatta. Där har 5,3 procent av pojkarna uppgett att de använt narkotika den senaste månaden, men 4,2 procent av dem har misstänkts för eget bruk.
 
Det fetade.
Just så.
Och det blir lätt så med tiden om man använder narkotika mer än tillfälligt.

Det beror helt på levnadsvanor och typ av narkotika. Det ironiska är att rika människor förmodligen har lättare att använda narkotika på ett sätt som inte leder till några större negativa konsekvenser än vad fattiga personer har. Vilket nog är anledningen till att man kan få uppfattningen att rika inte knarkar.
 
De flesta som använder droger gör det för att fly vardagen en stund, oavsett om det är cigaretter eller kokain. Så vill vi bli av med droger, får vi fundera på vad det är för fel på mänskligheten först.
 
De flesta som använder droger gör det för att fly vardagen en stund, oavsett om det är cigaretter eller kokain. Så vill vi bli av med droger, får vi fundera på vad det är för fel på mänskligheten först.
Det kommer ta evigheter, finns många svar på en sådan fundering!
 
Om tobak räknas som snällt... Hur ser du på cannabis då som är snällare? Hittills noll dödsfall. Snällare än tobak med andra ord - men det ska ändå vara olagligt? Varför?

Jag försöker bara förstå tankegången här :)
Nu jobbar ju jag med eliten av Sveriges missbrukare så jag har ju rätt så skev syn på hur välfungerande de flesta missbrukarna är. Men jag har hittills inte träffat en enda person som ofta brukar cannabis som är snabbtänkt och alert, oavsett om det är på jobbet eller privat.

Visst, cannabisanvändare blir inte aggressiva och börjar slåss, vilket vi ju ofta ser på tex alkohol, men de blir ju inte direkt dugliga när den kognitiva förmågan och minnet försämras. Ju tidigare någon börjar röka cannabis ju snabbare går det mot vad jag jämför med en demens. De märker inte saker runt omkring dem, de skulle aldrig vara kapabla att köra bil även om de inte rökt och är påverkade så att säga.
 
Det finns ju inget positivt som tillförs kroppen av att röka. Det händer (tyvärr allt för ofta) att folk som blivit sjuka av sin rökning (till exempel lungcancer) inte klarar av att sluta röka, trots att prognosen skulle se mycket bättre ut om de slutade. Inte ens när ens liv hänger på det så klarar man av att sluta. Och det är inte för att de vill fortsätta röka utan för att de klarar helt enkelt inte av att sluta.
Eh? Det finns massor med positivt med rökning, annars hade ju folk inte rökt förstår du väl. Ångestdämpning är en stor faktor tex. Jag ser ju hellre att folk tar en cigarett och lugnar ner sig, än att de tar en Stedsolid eller annat läkemedel med betydligt sämre biverkningar. Att man får ett lugn, en paus och nedvarvning är väl ypperliga exempel på det positiva med rökning.

Annat är att det är socialt. Man går ut och tar en cigg. Hur många människor har inte lärt känna vänner och träffat partners i rökrutan tex?
 
Rika människor röker inte.
Av någon märklig anledning.
Eh? Såklart de gör.

Chris
1648763376387.png
 
Eh? Det finns massor med positivt med rökning, annars hade ju folk inte rökt förstår du väl. Ångestdämpning är en stor faktor tex. Jag ser ju hellre att folk tar en cigarett och lugnar ner sig, än att de tar en Stedsolid eller annat läkemedel med betydligt sämre biverkningar. Att man får ett lugn, en paus och nedvarvning är väl ypperliga exempel på det positiva med rökning.

Annat är att det är socialt. Man går ut och tar en cigg. Hur många människor har inte lärt känna vänner och träffat partners i rökrutan tex?
Snus?
Munspray?
Om det är nikotinet som man vill åt så behöver man ju inte förgifta luften för vare sig sig själv eller andra.
Visserligen ger även det sämre cirkulation men de andra negativa effekterna, typ förstörda lungor, uteblir ju.
Det är inte en vacker död att dö av lungemfysem.
 
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg om att jag tog mig friheten att hålla mig i Sverige.
Vad gäller Kungen så är det ju en gammal film och lägger då till att jag bara refererar till nutid eftersom att både lagarna och inställningen till rökning är helt annorlunda nu efter rökförbudet på krogar och definitivt efter rökförbudet på allmän plats 2019.
Rökning har gått från att vara coolt till att vara osunt och obildat, det tycker jag är bra. Fort gick det också.
 
Snus?
Munspray?
Om det är nikotinet som man vill åt så behöver man ju inte förgifta luften för vare sig sig själv eller andra.
Visserligen ger även det sämre cirkulation men de andra negativa effekterna, typ förstörda lungor, uteblir ju.
Det är inte en vacker död att dö av lungemfysem.
Såklart det finns substitut, men det innebär ju inte att de som vill röka fortsätter att göra det istället för att använda sig av substituten. Det som är självklart för dig och mig är absolut inte självklart för en annan person.
 
Såklart det finns substitut, men det innebär ju inte att de som vill röka fortsätter att göra det istället för att använda sig av substituten. Det som är självklart för dig och mig är absolut inte självklart för en annan person.
Precis.
Och det är ju just därför som det behövs ett rökförbud.
Däremot så är ju inte ett rökförbud lika med ett nikotinförbud.
 
Jag jobbar ju med ungdomar och det vi sett det senaste är att tobaksrökning fortsätter nedåt. Färre och färre unga röker tobak.

MEN

Vaping sprids oerhört fort. Och räknar man ihop vaping + tobaksrökare så ökar de stadigt och ligger över nivåerna för tidigare år.

Jag tror att tobaksrökning (i cigarettform) är på utdöende (men det kommer bli en långdragen och kostsam dödskamp) men att tex vaping kommer att ta över. Där behöver vi stämma i bäcken.
 
Eh? Det finns massor med positivt med rökning, annars hade ju folk inte rökt förstår du väl. Ångestdämpning är en stor faktor tex. Jag ser ju hellre att folk tar en cigarett och lugnar ner sig, än att de tar en Stedsolid eller annat läkemedel med betydligt sämre biverkningar. Att man får ett lugn, en paus och nedvarvning är väl ypperliga exempel på det positiva med rökning.

Annat är att det är socialt. Man går ut och tar en cigg. Hur många människor har inte lärt känna vänner och träffat partners i rökrutan tex?
Dämpar ångest och ger dig cancer. Gissar att man då måste röka mer för att dämpa ångesten över att man fått cancer……
 
Eh? Det finns massor med positivt med rökning, annars hade ju folk inte rökt förstår du väl. Ångestdämpning är en stor faktor tex. Jag ser ju hellre att folk tar en cigarett och lugnar ner sig, än att de tar en Stedsolid eller annat läkemedel med betydligt sämre biverkningar. Att man får ett lugn, en paus och nedvarvning är väl ypperliga exempel på det positiva med rökning.

Annat är att det är socialt. Man går ut och tar en cigg. Hur många människor har inte lärt känna vänner och träffat partners i rökrutan tex?
Jag får nog säga att Stesolid är snällare än cigaretter i längden.

Men visst jämför man med att ta 20 om dagen, så blir det så klart ett mer akut problem med Stesolid. Förhoppningsvis finns andra mer långverkande mediciner att ta till, men jag vet att det inte är lätt.

Psykiatrin, och inte minst missbruksvården, ligger inte i närheten av vad den skulle behöva göra för att klassas som bra.
 
Så då går vi enbart efter "behov"?
Njutning, guldkant etc som redan nämnts - det är inte ett behov?

Vi kan ju t ex förbjuda koffein, socker med mera med den inställningen.
Kaffe och te är ju mestadels nyttigt :d så det vore ju tråkigt.

Verkar som att läsk faktiskt är nära restriktioner och nästa kund för det. Finns redan i flera länder.

Men det var ju bara att vara petig, i övrigt håller jag med. Inga onödiga förbud och pålagor.
 
Snus är väldigt beroendeframkallande och vissa studier kopplar snus till ökad risk för cancer bukspottskörteln, så förbjuds cigaretter bör väl definitivt snus också förbjudas.
"Men vissa studier kopplar" är en helt annan nivå än kunskapen om hur folk dör i rökning, vilket är att folk definitivt visat gör just det.

Det är ju till och med en lägre nivå av säkerhet än att man faktiskt vet att människor dör i visst antal av bilavgaser men faktiskt mestadels struntar i det eftersom man tycker samhällsnyttan med bilar är större. (man vill inte ens bygga fler cykelbanor för att minska problemet

(ett av argumenten mot det är ju ibland att då andas ju cyklisterna in bilavgaser och det är farligt för hälsan :rofl: så det är bättre om de kör, som om alla som inte cyklar sitter inne i bilar och andas genom filter O_o istället för att tex vara ute på förskolans gård.)

Men snusning är ju helt korrekt inte tillåtet i många länder just för att det är nytt för de länderna, medan det är tillåtet i Sverige där det är etablerat i kulturen. Det är helt rimligt att inte vilja få in snusning i ett land, även om det sannolikt inte är väldigt farligt. Samtidigt som ett annat land tillåter det eftersom det redan finns där.
 
Rökning förbjuds mer och mer världen runt, så jag tvivlar på att det blir så. Här finns en lista på hur andra länder har förbjudit rökning. Sverige ligger absolut inte i framkant där.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rökförbud
Nej men så har vi också minst rökning i världen... så vi kan släpa i bakvattnet. Det är ju mer relevant att förbjuda någonting som inte är ett raskt minskande problem. Som jag skrev, om rökningen fick en ökande trend igen skulle jag antagligen tänka på annat sätt.

1648796556979.png


Då tycker jag nog det är tristare att vi släpar efter när det gäller biologisk mångfald och koldioxidutsläpp där vi är ganska kassa från början.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp