Tocket stolleprov

Midsommarafton när jag var i Hovsta plockade mamma fram min Lapis Lazulipendel, som hängt i min kökslampa i ett par år. De hade hittat den i tvätthögen, som de tog med från mitt sovrum, när jag låg sjukskriven.

Midsommardagen, lade jag ut en tidningsartikel på fejan och taggade en kompis. Hen kontrade snabbt med "stolleprov". Jag funderade på, var jag hört det förut... förutom i Emil i Lönneberga då, då...

Lapis Lazulipendel.jpg


Igår var jag och hämtade några tagetesplantor hos en kompis och fick med EN majsplanta, som hon råkade dra upp ur rabatten hos sig. Vi får se vad det blir av det.

Igår kväll, var "främmandet", som varit hos mig i fjorton dagar väldigt envist Jag har haft röklukt i lägenheten fjorton dagar i sträck, det brukar vara när någon "pockar på min uppmärksamhet". Vanligtvis är det vår fd skådare från Rånnesta, som somnade in plötslgit 2008. Men den här gången var det något annat. Det var sån envis röklukt, att jag fick rejäl hosta. Jag började fundera på om jag ändå skulle drabbas av covid19... :p

Men så tog jag tag i pendeln, som låg bredvid mig på skrivbordet. Jag tog den mellan händerna, renade den och laddade den. Sedan gjorde jag som jag alltid gör, frågade vad som är ja, för mig och vad som är nej för mig. Jag behöver inte göra det, för det är samma som det alltid har varit. Men jag gör det automatiskt.

Sedan frågade jag med tydlig röst, "är det någon här"?

"Ja"

Är det någon jag känner?

"Ja"

Är det en gammal arbetskamrat?

"Nej"

Är det en kvinna?

"Nej"

Då är det en man alltså....

"Ja"

Och just då, kom tanken på "Stolleprov" upp i huvudet igen. Jag ryckte till. "Är det morfar?"

"Ja"

Morfar, har jag inte "hört" så mkt ifrån tidigare. Men nu "pratade" vi en stund. Röklukten störde fortfarande väldigt och jag skulle sova, så jag bad morfar om hjälp att rensa luften, *Poff* så dämpades röklukten och hostan försvann. Men en svag röklukt finns kvar idag med och morfar är kvar, jag frågade för en stund sedan. Vi får se, om det är något särskilt han vill. Eller om han bara är här ett tag, för att jag varit lite dämpad.

Röklukten är INTE för att morfar har rökt, utan det är oftast någon doft, vad som helst som kan dyka upp och påminna om någon Det kan vara parfym, krydda, alkohol... ja vad som helst. Men att det var tät röklukt här, det är jag ganska säker på att det är att mormor, var storrökare. Och det var därför jag reagerade så starkt.

Att jag kom på ordet "stolleprov" i samband med morfar, beror på att det var något han alltid körde med när vi var små och hittade på något hyss. :heart

Jag sov illa i natt pga värk i kroppen och anledningen till det, kom efter lunch idag. Då kom regnet. Jag hoppas att jag får sova i natt, knaprat värktabletter idag och jag har INTE sovit middag. Så, det börjar väl bli dags att dra sig tillbaka.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp