Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Jag tror nog du har nog uppfattat mig rätt. :) Trevligt att höra att någon sett det i praktiken.

Lång och låg i tölt är något som nästan inte förekommer. Jag tror många är rädda att "rida bort gången" i hästarna genom att länga överlinjen och ta bort spänningarna på det sättet man gör i lång och låg. Nu har jag har tyvärr inte tränat någon unghäst från grunden enligt de principerna, men det skulle vara mycket intressant att göra det och se vad resultatet blir.
 
En intressant gren att titta på är T2. Momentet med lösa tyglar avslöjar allt... Är hästen någorlunda rätt riden ska den gå kvar i den form den gjorde innan och den ska inte öka farten.
 
Jo, hästen kan ju lätt hamna på bogarna i den formen, och det kan jag förstå att domarna kommenterar, men det samma gäller ju i de andra gångarterna, där det inte är lika mkt "ajabaja". För att välja mellan två onda ting så föredrar jag att under en period rida hästen lång och låg på bogarna framför att rida hästen med sänkt rygg och spänd underhals, det är det jag menar.
Men visst självklart tjänar man ju inte på att rida den lång och låg om man aldrig får till bakdelsbärigheten !
 
Hästen kan VISST höja ryggen i tölt! Jag trodde inte heller det förrän vi skaffade nya hästen :love: det är en COOL känsla...

Jag menade att hästen inte kan höja ryggen på samma sätt som den gör i trav och galopp. Hade en diskussion med min tränare häromdagen om detta och han sa så som jag skrev tidigare.

Ville bara säga att man inte kan säga, som någon tidigare påstod, att hästen går likadant då den går i form i tölt som den gör i trav och galopp!
 
Men visst självklart tjänar man ju inte på att rida den lång och låg om man aldrig får till bakdelsbärigheten

Nej just det, långsiktigt måste det finnas ett syfte med den träningen. Men tyvärr verkar många nöja sig med en tjusig böj på halsen och framdelen nerpressad i gruset, :devil: sen hör man detta "konstigt att domarna inte såg vilken fin form min häst hade".

Kunskapen om form och eftergift är inte så bra bland många ryttare, sticker inte under stolen med att vissa typer av hästar ger mig problem. Skillnaden är just den, att eftergiften inte ter sig och ser ut på samma sätt hos alla hästar.
 
Hejsan svejsan Linda!!! Ja du TÖLT är inte lätt...har ju skaffat mig en vallack nu på 12 år. E: Geisli fra Medalfelli Han är jätte snäll och go...jag försöker rida flera gånger i veckan och det går bara bättre och bättre!!!Visst gör det ont..men jag överlever juh!!!Vi synes v.45!!!
 
Det som inte dödar det härdar, sägs det ju! ;)
Tar du med dig hästen på kursen eller kommer du till fots? Det skulle vara skoj att se honom. För tillfället är vi 7 st ryttare men jag hoppas vi blir fler...
 
jag måste bara säga att det är häftigt att se hästar tölta samlat i form ....ååå så snygga dom e då :love: och det e häftigt att känna att hästen samlar sig och blir högre mmm vilken känsla :love:
 
Hej igen..Nä jag kommer själv till kursen denna gång. Men framöver blir det nog både Prins-Snorre och jag som kommer..när vi är mogen för det!!! Jag hoppas att jag kommer att få lära mig MASSOR av saker ändå som jag kan pröva på här hemma.Finns ju en hel del som skulle kunna gå att rätta till!!!!Ha det bra!!! Vill du se honom vet du vart jag finns :)
 
Äger du en Prins Snorre? Kan jag berätta att han stått i vårat stall, kan det vara så att du äger moderskapet också?
 
Jag kommer och kollar någon dag.
När du kommer hit ska du få se min nya stjärna. Han heter Arioso och är 160 hög, lika stor som Citrin alltså. Kommer att bli en fin tölthäst tror jag... :)
 
Vadå?? Hallå?? Arioso?? Har du en till??? Hingst får jag hoppas... *tänker på våra avelsplaner*
På måndag åker jag å blir diplomerad sadelutprovare :o så jag blir borta hela veckan.. å sen har jag tenta veckan efter.. men SEN kommer jag upp å kollar in alla nyheter där uppe! (Då kan jag ju ta med mig lite bomlösa sadlar om du vill :) Har nog fått allihopa då :)
 
Fel

Hästen ska ej sänka ryggen.
Hästen ska lyfta ryggen i tölt då blir det rätt form.
hästen arbetar bätre då :idea:
ett litet tips :bump:
mvh/////ramona
 
Sv: Re: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

josse skrev:
Jo, jag har sett det (om jag uppfattat det du beskriver rätt!)hästar som töltar med vinklat bäcken där hela hästen ser ut som om den töltar i en uppförsbacke. Alltså inte bara frambenssparkar eller böjd nacke med tappad bakdel.

Tyvärr är det ingen direkt vanlig syn. Verkar som att det fortfarande på tävlingar är "ajabaja" att rida hästen i lång och låg form i tölt, medan spänd underhals och sänkt rygg är ganska accepterat. Många isisar kanske skulle må bra av att få gå i den långa låga formen (även om de går på bogarna!)och bygga överlinjen, för att sedan kunna samlas på korrekt sätt.

Tänk att mitt 6-åriga sto efter Ari från Alvargården töltar så här jämte mig i grimma och longerlina, utan att ens vara inriden! Men så har hon en naturligt rätt form och en lång hals som gör det möjligt. För det får man inte glömma bort, att halslängden måste tas hänsyn till och en häst med kort hals har en annan form på nacken när den går i rätt form anpassad till den hästen.

Anette
 
Sv: Re: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

josse skrev:
Jo, hästen kan ju lätt hamna på bogarna i den formen, och det kan jag förstå att domarna kommenterar, men det samma gäller ju i de andra gångarterna, där det inte är lika mkt "ajabaja". För att välja mellan två onda ting så föredrar jag att under en period rida hästen lång och låg på bogarna framför att rida hästen med sänkt rygg och spänd underhals, det är det jag menar.
Men visst självklart tjänar man ju inte på att rida den lång och låg om man aldrig får till bakdelsbärigheten !

:bow: Håller helt med! Det är naturligt för en häst att lägga tyngden fram och det måste få ta tid att flytta över tyngdpunkten bakåt. Det är det som de som drar upp huvudet på hästarna inte giter vänta på med resultat att hästen sänker ryggen och tappar bakkärran helt och aldrig lär sig att bära sig ordentligt!

Anette
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Jag fick svar om just detta med, när tölttränar man?
Hästen ska kunna skritta och trava med dig på ryggen i balans, gärna kunna galoppera i balans just för att stärka bakdel...tölten kan komma in tidigare i träningen om hästen är natur töltare, då är det lättare att lirka fram tölten...men man ska helst vänta tills hästen kan sina tre grundgångarter.
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Sänkt rygg är en förutsättning för att kunna tölta fort med höga knälyft.
Inte uppbyggande och hälsosamt men kul.
Höjd rygg är jobbigt och det funkar bara i långsamma tempo de första åren när man bygger upp hästen.
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Sänkt rygg är en förutsättning för att kunna tölta fort med höga knälyft.

En sänkt rygg är inte hälsosam för någon, i längden smärtsam för hästen och en tjock plånbok krävs av ryttaren/ägaren.

Däremot en höjd men eftergiven rygg, det är vad man vill ha. Detta är däremot bra mycket knepigare att uppnå, eftersom många inte vet skillnaden förrän man har fått känna på det någon gång. Men även efter det kan situationen medföra problem att återskapa. :crazy:
 
Sv: Re: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

angelaL skrev:
Men till den andra frågan,, vad är i regel bäst (generalisera) att trav träna först el tölt träna el både och.. :confused:

Jag skulle nog satsa på att travträna först. Men det beror ju lite på hästen men också vad man själv tror är bäst. Själv tror jag på att vänta med tölten tills hästen är "mogen" för det. Då plockar den fram tölten själv och får en mycket "bärigare" tölt. :D
Så ser jag på saken iallafall...Lycka till!! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 098
Senast: Zpunk
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 889
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp