Töltande varmblod!?

B

Bandi

Har ridit AR med min varmblodsvalack runt ett halvår nu. Han har ökat i kondition och vi har travat relativt länge nu. Men, i kort trav bryter han väldigt lätt över till tölt!? Jag vill givetvis kunna tölta med honom senare, men jag antar att det är viktigt att skilja gångarterna ordentligt.. Hur tusan ska jag bära mig åt är min fråga!?
Nån som har någon idé..? :crazy:
 
Va kul!!! :)
det borde la funka ungefär likadant som med islandshästen då det gäller gångarterna eller??? :o
Kram
 
När man väl själv fått in kännslan på travtakt kontra tölttakt, så kan skillnaden hur man sitter i trav eller tölt vara minimal, framför allt gäller skillnaderna i hur man startar. För grundregeln är att ber man om trav, så ska hästen trava tills man ber om något annat, men i början så kan ju signalerna bli lite mixade och hästen kanske uppfattar det som du ber om tölt när du ber om kort trav. Och då kanske det får bli lite "grova" hjälper i början för att kunna minska dem sedan. En häst har svårt att tölta med frammåtvikt, så när hästen börjar tölta, så lägger du vikten frammåt (och första gången kanske både lättning på tygeln och att överlivet tydligt läggs frammåt) tills du känner att hästen tar trav och sedan lägger du försiktigt tyngden bakåt igen. Ett annat alternativ är ju att sakta av varje gång det blir trav och börja om så att säga. Jag föredrar nog det första sättet, för annars kan endel hästar sätta i system att börja tölta när de vill sakta av...

Men, varför han tar tölten kan ju också bero på att det blir jobbigt, och då kanske du ska träna kort trav lite kortare stunder, så han inte hinner bli trött och ta tölten och sedan öka stunderna efterhand.
 
Ok! Tack så mycket.. ska prova det ikväll när jag far ut och rider.. Då vet jag nu hur jag ska göra när jag vill att han ska trava, men för att visa honom när jag vill att han ska ta tölt istället, hur ska jag göra då? Jag bör kanske vänta med tölten tills traven funkar helt utan problem?

Han är en relativt lat häst, men jag ska tänka på att inte nöta på den korta traven längre stunder
 
Jag kan tyvärr inte ge något riktigt bra svar på hur man startar tölten... jag har bara hållt på med tölt i ett par år (på islänningar nu, men innan också på amerikanska saddlebreed) och upptäckt att det är väldigt olika vad som funkar bäst och hästarna är lärda, så jag går fortfarande på kännsla fortfarande....

Men, generellt kan man säga att tölt startas från mycket samlad skritt (i form) och taktkännslan från skritten ska fortsätta in i tölten, tappar man samligen så blir det inte tölt. Många halvhalter i starten och absolut inte frammåt vikt med kroppen (viktigt att bogarna går fri från sadeln).

Men, tölt är en väldigt samlad gångart, så musklerna måste finnas där innan, dock inte speciellt travmuskler, utan alla samlande rörelser gynnar tölten (grovt sagt).

Du kanske får något bra svar här, men annars tycker jag du ska rida tölt på andra hästar (som är tränade) tills DU fått kännslan för hur det ska kännas, för då kommer det att vara mycket lättare när du tränar din häst.
 
okej! det är faktiskt ganska likt svaret jag fick av en som tränade islänningar. Hon visste inte HUR hon gjorde, bara ATT hon gjorde det :D
 
Jag har ett kallblod som också gärna tar till tölten. Jag fick tipset att rida lätt trav för att hjälpa till med takten. (Trots att lättridning inte anses tillhöra AR så får man ibland söka andra lösningar.)
Detta har hjälpt oss och nu räcker det oftast att jag börjar markera travtakt med inner skänkel om han börjar tölta, så återgår han till trav igen.
Öppnan stärker också traven så vi har jobbat mycket med det i skritt.
Det har tagit oss ca 1 år att få honom stark och avspänd så han orkar trava rent. Han kunde inte visa ren trav alls när jag köpte honom.

/Malin
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha...
2
Svar
25
· Visningar
2 031
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 398
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp