tömkörning?

L

Liii95

Hej!
Vilken ögla har ni tömmarna i när ni tömkör era hästar och varför?
Tacksam för svar!:laugh:
 
Sv: tömkörning?

Jag använder olika tömsättningar beroende på vad jag vill göra och vad jag vill åstadkomma :)
 
Sv: tömkörning?

Allt som oftast:
Ytter: Bett - hög ring - hand
Inner: Mellan ring - bett - hand

Detta för att ha en ledande/ställande inner samt att hästen gärna blir hög i nacken om vi har innertömmen i den höga ringen.

Ibland, om hästen är extremt stark, så drar vi yttertömmen: mellan ring - bett - hög ring - hand och får därmed samma verkan som en graman. Dock är det sällan det behövs och vi har aldrig den tömsättningen hela pass.
 
Sv: tömkörning?

tömkör du mycket?
jag tycker det är så himla svårt att tömköra med ledande töm!! jag tycker bara det blir så hängigt och flängigt i den ledande tömmen? det känns som att tömmens hängande och flängande borde bli ryckigt i hästens mun?
jag har testat ett par gånger och tyckt att det känts jätte konstigt och faktiskt gett upp den tömsättingen:o
jag brukar istället gå närmare hästen och då tycker jag att det är lättare att rama in och rakrikta... alltså typ gå bredvid hästens rumpa typ.. säkerhetsrisk i know.. men jag väljer vilken häst jag gör det på om det nu är ett vettigt försvar ^^ men man kan ju tycka att man borde kunna hantera sina hästar från alla håll och kanter utan att riskera att bli sparkad.. typ..

hur som helst.. du får jätte gärna komma med något tips och råd om du har det :)
 
Sv: tömkörning?

Jao, jo, en del kan man väl säga. Kört för instruktör ca. en dag i veckan sen i vintras och då hade jag knappt longerat innan.

Förstår dessvärre inte helt ditt bekymmer. I vilka situationer får du problem med innertömmen? Vilken tömsättning har du istället? Jag tycker själv att det är apsvårt att köra på rak tömsättning (dvs två yttertömmar), har provat av misstag och inte fått till varken form eller styrning. Dock ska jag villigt erkänna att även jag gärna tappar kontakten på just inner så jag är kanske inte den bästa personen att fråga. Rama in och rakrikta gör jag i huvudsak på ytter, vilket troligen inte är helt optimalt. Inner fungerar mer ställande och lösgörande. Man vill ju gärna ha ett jämnt stöd på båda tömmarna, jag tar gärna lite för mycket på ytter.

Gällande position är vi lika även där. Jag hamnar också gärna alldeles för nära och min tränare är på mig för jämnan. Går rakt bakom hästen dessutom så utan min gudasnälla läromästare till häst så skulle det kunna bli riktigt obehagligt. I mitt fall beror det dock nog mer på att jag inte fått igenom drivningen ordentligt och istället försöker driva genom att själv öka tempo... Mindre lyckat.

Har svårt att beskriva vad jag gör. Går så enormt mycket på känsla.
 
Sv: tömkörning?

Så här fäster jag oftast tömmarna:

31244845.jpg


Ledande töm på inner, rak töm på ytter som antingen går direkt över ryggen till min hand eller bakom rumpan på hästen, beroende på häst och vad vi pysslar med för övningar. Var jag fäster tömmarna i gjorden och genom vilka ringar de går beror också på häst och aktuella övningar.


Här har jag sänkt ner innertömmen:

30949362.jpg


Jag tömkör med ganska lösa tömmar och tycker inte att den ledande innertömmen verkar guppa/rycka/irritera hästen i munnen.


Och här med yttertömmen bakom rumpan:

30949360.jpg


När yttertömmen går bakom rumpan har jag den aldrig genom högsta ringen på gjorden utan genom någon av de lägre för att tömmen inte ska åka upp under svansen.


Och här helt rak tömsättning, första bilden på volt, den andra längs långssidan:

30949444.jpg


30949447.jpg


Det syns inte riktigt på sista bilden, men jag går bakom/nedanför hästens rumpa, men däremot några steg innanför spåret.
 
Sv: tömkörning?

Alltså när jag har innertömmen som ledande alltså ring - bett - hand.
Jag tycker alltså att där tömmen hänger mellan bett och hand så blir den "flaxig" och guppar upp och ner. Jag kan inte spänna tömmen heller för då drar jag bara honom i munnen och när den hänger där och guppar så tycker jag att det är svårt att få kontakt och "drar" hästen i munnen för varje gupp.
När man har tömmarna genom ringarna, så guppar tömmen bara mellan ring och hand och det blir då ett jämnt tryck i hästens mun. Förstår du vad jag är ute efter?

När jag tömkör så tömkör jag som jag är lärd att rida.. eftersom jag är självlärd att tömköra så :p Men jag har lärt mig att korrigera svaga sidan i munnen vid ridningen och tar med mig det till tömkörningen.. då kan jag inte rakrikta på ytter i båda varven eftersom svaga sidan är ibland på inner och ibland på ytter beroende på vilket varv jag går i om du hänger med?
Hur jag sen gör beroende på vilket varv det är har jag ingen aning om.. det är som sagt för mycket känsla ^^

Här är iaf ett litet klipp från i våras när jag tömkörde min överpigga unghäst som mestadels bockade och busade och ville inte alls gå i mitt tempo.. så jag försöker mest få honom att tagga ner och inte titta på alla hästar i hagen och låssas bli rädd för motorsågen... men han är förlåten.. vem som helst kan bli lite tossig vårens första riktiga soldag :) Har ingen nyare film heller tyvärr. Det står lite text till som du gärna får läsa innan du sågar mig för mycket vid fotknölarna ^^

http://www.youtube.com/user/LillaDun#p/u/9/1Ce1xIDnu6k

Har du några tips är det såklart jätte välkommet! Hoppas kunna börja köra för instruktör i höst.. men så ska jag hoppa och rida dressyr också.. plånboken svettas redan av prestationsångest ^^
 
Sv: tömkörning?

Gå en kurs är mitt råd, om man vill syssla med tömkörning seriöst, det är guld värt.

några råd till dig utifrån det jag ser på klippet:

tanken med tömkörning är inte att du ska springa med hästen i varje steg. Snarare handlar det om att du skapar en stadigare ram för hästen, genom att inte röra dig så mycket. ju mer du rör dig, ju mer manar du på hästen. tömsättningen du har är nog den svåraste man kan ha, på en grön häst, det blir vingligt och den vet inte riktigt vart den har stödet (eller dig). satsa på att i första hand ha en tömsättning där du får växla om tömsättning för olika varv. det är omständigt kan man tycka till att börja med, att behöva spänna om, men för en unghäst tänk på det som en paus och belöning i arbetet medans du spänner om tömmarna. du kan fortfarande arbeta hästen på både böjt och rakt spår även om du har tömsättning för respektive varv, som du behöver ändra om vid byte av varv. spänn om var 10:e minut tex.

ledande öppen töm, som diskuteras i tråden, kräver endera a) en mycket kunnig tömkrörare eller b) en mycket rutinerad häst på töm, eller förstås c) - bägge kombinerat.

en bra medelväg på en grönare häst, med en grön tömkörare är att skapa ett ledande innertöm genom att ta en aachenrem, sätta en stor ring på aachenremmen (tex en sidokäkring från en grimma). denna rem sätter du sen i en av de lägre ringarna på innersidan i gjorden. sen spänner du inner töm från ringen över denna på gjorden, genom bettet, tillbaks till ringen i aachenspännet, och sen till din hand.

du får då en tömsättning som är tydligare och lite mer reglerande, men samtidigt leder istället för att bara verka bakåt, som en sättning tillbaks till gjorden och sen tillhanden, annars orsakar (sk. gramansättning).

som sagt: mitt primära råd till dig utifrån just filmklippet, är att sluta springa efter hästen, och istället röra dig betydligt mer på innerspår, i en mindre cirkel. hästen får då ett tydligare spår och ett bättre stöd att följa, på klippet trippar han mest fram och har ingen ryggaktivitet, utan blir bara inkrokad i halsen.

fin häst för övrigt! :)
 
Sv: tömkörning?

Jempa: Det ser ju hur fint ut som helst! :bow:

Apollo: Och jag kan inte rida så det kanske förklarar saken :p

Skämt åt sido.

Jag är lärd att ha mer kontakt än vad det ser ut som du strävar efter. Men vi verkar även börja från olika håll då du skriver att din hamnar bakom hand medan jag har det omvända problemet med en häst som mer än gärna lägger sig på, blir öppen i formen och stark. Då jag aldrig kört någon annan häst är det den här typen av hästar jag kan. Känner därmed inte riktigt att jag har kunskapen att ge specifika råd men kan tipsa om ett par övningar som vi tragglar mycket:

- Övergångar; klassiskt men ack så värdefullt. Respons direkt och gärna en nästan explosiv känsla. Jag märker att jag hittat rätt läge för min, något svävliga, häst när han tar trav från halt av blotta tanken och när jag får problem med att få honom att skritta med kontakt på tömmen. Skritt-halt-skrit, trav-skritt-trav och sen även trav-halt-trav både på volt och på rakt spår är bra som uppvärmning. Senare i passet jobbar vi även mycket mer öka-minska i gångarterna, i bra stunder går vi från ökad trav ner i piafftänk och fram igen på bara några fåtal steg (hästen kan betydligt mer än mig). Hela tiden växla framåt och tillbaka och hela tiden ha hästen alert och på tårna inför vad som ska komma härnäst.

- Rakt spår utan stöttande väggar. Oerhört nyttigt för att hitta både position och ett jämnt stöd. Långa raka linjer (medellinje och diagonaler) är nästan pinsamt avslöjande när det kommer till ram och rakriktning.

- In på långsidan, båge in mot X, rakriktning, sidledsförflyttning ut mot spåret igen. Får jobba med position och hitta ramen. Än roligare blir det om man delar upp sidledsförflyttningen i etapper, några steg åt sidan, några rakt fram, några åt sidan etc - där kan vi börja snacka ram!
 
Sv: tömkörning?

Vart har du vart i hela mitt liv? :love::bow:

Men alltså jag har alltid uppleft det som att jag lättare får koll på honom och han på mig om jag håller mig närmare honom! Sen kan jag iof tänka mig att han ilar på mer om jag går nära men jag känner att om jag går långt ifrån med då längre tömmar mellan mig och hästen så känns det som att jag tappar kontakten helt och att allt mer eller mindre bara hänger och slänger! :o
Det måste verkligen va något galet med mig för jag tycker den tömsättningen jag har på filmen är lättast att köra med.... för jag får verkligen inte koll på tömmarna annars...

Att gå kurs är jag helt klart inne på, har skrivit upp mig på en intresselista för en kurs för AE trotts att jag eg helst vill tömköra för KG... Har dock en tränare på ridskolan som ska vara duktig på tömkörning.. men som sagt har redan min plånbok prestationsångest ;)

Sen har jag en fråga, achenremmen, när jag sätter den i ringen, den ska sitta löst då va? så att ringen "hänger och slänger" för annars borde jag väll lika gärna kunna använda den fasta ringen gissar jag...

Blev hur som väldigt sugen på att testa det där nu.. typiskt bara att jag inte kommer hem från betet förens på söndag så jag kan knöla på banan.
Sen undrar jag.. eftersom du verkar ha lite koll.. åbäket (:love:) har ju sjukt mycket frammåtbjudning... så ser man folk hålla på och tömköra på betydligt slakare töm än jag gör.. eller ex håller på med long reins.. alltså jag fattar inte.. nog för att jag inte drar hästen i munnen för att stoppa honom.. men jag fattar inte hur de lyckas hålla kontakten och få stopp på hästarna? Wille som är en gigantisk (för lilla mig :angel:) unghäst som bara har tanken frammåt är inte den lättaste att få stopp på och då ser jag inte hur jag ska få kontakt nog att kunna rama in och reglera tempot på tömmar som hänger och flänger.. long reins vore super spännande att prova.. men det känns lixom mils vägar långt ifrån vad jag skulle fixa.. och det suger ju ^^

Wille tackar och bockar för den fina komplimangen :)
 
Sv: tömkörning?

en bra medelväg på en grönare häst, med en grön tömkörare är att skapa ett ledande innertöm genom att ta en aachenrem, sätta en stor ring på aachenremmen (tex en sidokäkring från en grimma). denna rem sätter du sen i en av de lägre ringarna på innersidan i gjorden. sen spänner du inner töm från ringen över denna på gjorden, genom bettet, tillbaks till ringen i aachenspännet, och sen till din hand.

du får då en tömsättning som är tydligare och lite mer reglerande, men samtidigt leder istället för att bara verka bakåt, som en sättning tillbaks till gjorden och sen tillhanden, annars orsakar (sk. gramansättning).

Åh! Det där ska jag försöka memorera! :bow:
 
Sv: tömkörning?

KL

Här är en alldeles pinfärsk supergröngöling på tömkörning! Jag känner mig svettig av att bara läsa vad ni skriver om tömmar hit o tömmar dit, ringar upp o ringar ned :p

Jag har en rutinerad shettis att lära mig på, fram med era bästa GRUNDtips! Vad är det viktigaste att tänka på så här i början? vad behöver jag för grejor? Erkänner rakt av att första gången jag provade med honom var efter dotterns ridtur - jag använde en longerlina som töm (vilket jag inte gör om eftersom jag höll på att fastna i den med fötterna (!!) ) och sen drog jag bara linan genom sadelns handtag :angel: Och använde en dressyrpisk. Hrm.
Måste ha jordens lydigaste shettis för han knallade o gick som om det var hur normalt som helst med denna snygga tömsättning :p Vi skrittade, travade o lade volter utan problems. Tja, förutom att jag då och då trasslade till det med tömmar o position av mig själv så han gjorde typ tvärtom vad jag hade tänkt mig. Men som sagt, hästen (eller ja... miniponnyn!) är väldigt rutinerad så han verkar förlåta min okunnighet och gör sitt bästa ändå!
 
Sv: tömkörning?

Vart har du vart i hela mitt liv? :love::bow:

Men alltså jag har alltid uppleft det som att jag lättare får koll på honom och han på mig om jag håller mig närmare honom! Sen kan jag iof tänka mig att han ilar på mer om jag går nära men jag känner att om jag går långt ifrån med då längre tömmar mellan mig och hästen så känns det som att jag tappar kontakten helt och att allt mer eller mindre bara hänger och slänger! :o
Det måste verkligen va något galet med mig för jag tycker den tömsättningen jag har på filmen är lättast att köra med.... för jag får verkligen inte koll på tömmarna annars...

Att gå kurs är jag helt klart inne på, har skrivit upp mig på en intresselista för en kurs för AE trotts att jag eg helst vill tömköra för KG... Har dock en tränare på ridskolan som ska vara duktig på tömkörning.. men som sagt har redan min plånbok prestationsångest ;)

Sen har jag en fråga, achenremmen, när jag sätter den i ringen, den ska sitta löst då va? så att ringen "hänger och slänger" för annars borde jag väll lika gärna kunna använda den fasta ringen gissar jag...

Blev hur som väldigt sugen på att testa det där nu.. typiskt bara att jag inte kommer hem från betet förens på söndag så jag kan knöla på banan.
Sen undrar jag.. eftersom du verkar ha lite koll.. åbäket (:love:) har ju sjukt mycket frammåtbjudning... så ser man folk hålla på och tömköra på betydligt slakare töm än jag gör.. eller ex håller på med long reins.. alltså jag fattar inte.. nog för att jag inte drar hästen i munnen för att stoppa honom.. men jag fattar inte hur de lyckas hålla kontakten och få stopp på hästarna? Wille som är en gigantisk (för lilla mig :angel:) unghäst som bara har tanken frammåt är inte den lättaste att få stopp på och då ser jag inte hur jag ska få kontakt nog att kunna rama in och reglera tempot på tömmar som hänger och flänger.. long reins vore super spännande att prova.. men det känns lixom mils vägar långt ifrån vad jag skulle fixa.. och det suger ju ^^

Wille tackar och bockar för den fina komplimangen :)

Det stämmer att du säkert upplever att du får bättre koll på honom om du springer med och i positionen du håller dig, dvs rätt mycket bakom och nära hästen. Det är inget fel på att vara nära, det är mer att du upplever att du måste springa med hästen som jag var inne på, för då blir hjälperna rätt flaxiga via tömmen och hästen får svårt att komma till ro, så ska du vara så nära så ska du röra dig mer på innerspår och att hästen också faktiskt blir avstämd hela tiden så att den inte bara bränner på utan även kan anpassa tempot till viss del så att du inte behöver springa så himla mycket. skritt och trav går utmärkt att jobba så, även med en stor häst. Med den tömsättningen på inner så har man inte mycket koll på en grön häst, den kollen blir något bättre om man drar sig nära och bakom som du gör, så det är nog en naturlig reflex du får i samband med detta. men just för att man kan främja arbetet genom att erbjuda en mer stadig ytter och inbjuda till en bra bjudning och arbetsform samtidigt om man håller sig lite lugnare i sin position, så är det ett bra värde i att eftersträva detta så att hästen kan komma till ro lite och hitta en bra form.

aachenremmen ska som du uppfattat det, knäppas så att den är lång, för att få en ledande funktion och inte verka endast bakåt så som det blir om du spänner via endast ringen på gjorden.

Long reins jobbar jag inte med själv, men det blir ju en helt annorlunda effekt i och med att du inte spänner tömmar via någon gjord, så du kan inte jämföra de två arbetssätten riktigt. Du får en mycket snabbare reaktion i tömtaget på long reins, men återigen, det är också mer avancerat och kräver betydligt mer av tömköraren och hästen. På en grön häst så skulle jag helt klart föredra vanlig tömkörning tills hästen är rutinerad och vet vad som förväntas av den.

sen är det ju med tömkörning som med ridning, att man måste vara precis lika noga och avstämd på töm som uppsuttet, med att jobba hästen och checka av att den svarar på halvhalter och är uppmärksam på arbetet. Skulle öva mycket övergångar på honom för att få till lyhördheten och uppmärksamheten och känsligheten för små hjälper. Det är lätt på töm att man bara låter dem bränna på varv på varv, men det är jätteviktigt att man faktiskt jobbar aktivt med att stämma av och göra halvhalter och övergångar så att det händer saker hela tiden. Jobbar du så kommer du också att upptäcka att du inte behöver springa med, utan faktiskt hinner med hästen genom att röra dig på mindre spår, och lugnare, utan större svårighet, även om hästen är stor och du liten : )
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Jag tömkör med tömmarna i ringarna högst upp. Det ska alltså vara svårast? Nu var det jättelängesedan jag var på en tömkörningskurs men gör det lite då och då hemma istället för att longera.
Lägger in några bilder så får ni se om det ser jättetokigt ut. Kom gärna med tips.
30708602.jpg

30708660.jpg

30708662.jpg
 
Sv: tömkörning?

jag tömkör mest på volt. Har yttre tömmen i den övre ytterringen o inre i en av de lägre. Trär tömmen från bettet till handen direkt.
 
Sv: tömkörning?

Jag tycker det ser jättetrevligt ut!
sista bilden är underbar!

Huruvida den tömsättningen är svårast eller ej, beror på tömföraren och hästen. Generellt brukar rutinerade hästar som man vill köra i lite högre form, gå bra på denna tömsättning.

det jag pratar om är svårt, är när inner töm är trädd endast från gjorden, via ringen, till handen, dvs öppen tömsättning, eller från endast bettet direkt till handen.
det är oerhört svårt att påverka hästen och få igenom en ärlig ställning/böjning med den tömsättningen.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Tack!
Han är ju bara 3 år men jag känner att min timing blir bättre när jag har tömmarna fästa så och att jag lättare kan driva fram en ok form utan att spänna in honom. Sen känner jag att det är positivt och enklare att ändra formen från låg till högre. Men då känner jag mig iaf lite mer tillfreds över att jag inte gör något alldeles tokigt:)

Öppen tömsättning tror jag inte att vi ska ge oss på!
 
Sv: tömkörning?

Men är inte innertömmen där trädd från gjorden, via ringen till handen? Öppen tömsättning? :o Eller tänker jag helt fel nu?

Har en liten fråga, hoppas det är ok för TS:
Vad rekomenderar ni för tömsättning för en nybörjare? Mest människan som är nybörjare. Tar gärna emot olika bud och åsikter! :)
 
Sv: tömkörning?

Jo det är det:) Om jag har förstått det mackan skriver rätt.

Jag kan ju bara svara för mig som inte har tömkört så mycket. Men jag tycker att den höga tömsättningen som jag har på bilderna ovan har varit lättast för mig och min häst, men jag tror det är bäst att prova sig fram faktiskt för att se vad som passar hästen och dig bäst.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
4
· Visningar
328
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp