tömkörning?

Sv: tömkörning?

Men är inte innertömmen där trädd från gjorden, via ringen till handen? Öppen tömsättning? :o Eller tänker jag helt fel nu?

hehe :angel: jag trodde öppen tömsättning var när tömmen gick från gjord - bett - hand
jag måste sätta mig och läsa om allt när jag har lite tid och få fram allt så jag inte rör ihop allt ^^
 
Sv: tömkörning?

Okej, men man ska inte prova sig på att flytta dom så att de blir som en slags inspänning? Typ från gjord, till bett till hand? Om man är nybörjare. :)
 
Sv: tömkörning?

fast alltså.. rätt mig gärna om jag har fel, men just den sättningen gjord - bett - hand räknas det som en inspänning? Det är väll den som "bara" är ledande?
 
Sv: tömkörning?

Det vet jag inte, bara jag som fick för mig det.

Så den är bara ledande? Isf är väl den jättebra? :laugh: elr?
 
Sv: tömkörning?

det jag pratar om är svårt, är när inner töm är trädd endast från gjorden, via ringen, till handen, dvs öppen tömsättning, eller från endast bettet direkt till handen.
det är oerhört svårt att påverka hästen och få igenom en ärlig ställning/böjning med den tömsättningen.

Jag tolkar Mackan som att öppen tömsättning är gjord-bett (ring?)-hand alt. bara bett-hand.

Själv tycker jag dock precis tvärtom. Rak tömsättning (bett-gjord-hand) har jag jätteproblem med när det kommer till böjning och ställning. Kan knappt svänga :confused: Men det kan ju bero på att jag är lärd redan från allra första stund med att ha innertöm gjord-bett-hand.
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Är heller inte så haj på tömkörning, men tänkte försöka med min som ett steg i inridningen.
Men jag känner att jag behöver kunna byta varv utan att byta tömsättning, då ett av syftena med tömkörningen är att lära henne svänga för tygeln/tömmen.
Men då är det väl hög tömsättning som gäller?
 
Sv: tömkörning?

jag har anders erikssons tömkörningsvideo och han hade nog en lägre tömsättning om jag inte minns helt fel... kan dock inte kontrollera förens på söndag för filmen är hemma och jag på landet...
och ah alltså det var på unghäst som första gången tömkördes..
 
Sv: tömkörning?

Precis den ledande tömmen e gjord-bett-hand eller bett-hand.

Marvin: du ska nog ha en lägre "vanlig*" tömmsättning.

*Bett-gjord-hand
 
Sv: tömkörning?

Skulle tro det. I min bok stor det bara följande: Fördelen med ledande töm är bl.a. att den ger ett större arbetsfält. Vilket gör att man många gånger lättare kan forma och rama in hästen. Beronde på position så kan man såväl ställa/böja som räta ut insidan.
 
Sv: tömkörning?

hehe :angel: jag trodde öppen tömsättning var när tömmen gick från gjord - bett - hand
jag måste sätta mig och läsa om allt när jag har lite tid och få fram allt så jag inte rör ihop allt ^^


Ja det är min definition på öppen tömsättning.

enkel tömsättning = när tömmen går från bett, via gjord till hand, dvs i rak linje från bettet.

öppen tömsättning är i teorin ledande.det är dock endast en mycket rutinerad ryttare, och en rutinerad häst, som du faktiskt kan påverka särskilt mycket via den tömsättningen. din inner töm blir väldigt väldigt opåverkbar, såvida du inte genom endera ditt kropps språk/pondus, samt din kontroll på yttertömmen, samt en mjuk och rutinerad häst, verkligen faktiskt kan ställa den i inner. därav finns variante med aachenremmen och ringen i aachenremmen som alternativ, vilket gör det lite enklare för ett basic ekipage.

tömsättning rent allmänt för tömkörning, är oerhört relativt beroende på den som kör, hästen som körs, osv, vilket jag försökt illustrera tidigare i mina svar. det finns därmed inget färdigt recept som funkar för alla, man måste anpassa utefter behoven för stunden, behoven för ekipaget osv, precis som man anpassar efter individ och ekipage i vanlig ridning. Det är därför det är väldigt relevant att förstå de olika tömsättningarnas primära effekt och påverkan när man tömkör, för att förstå att man behöver anpassa tömsättningen efter ekipage och situation och ekipagets utbildnings ståndpunkt och behov för dagen osv osv.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

ah men titta, nu känner jag mig inte riktigt lika korkad som jag gjorde innan ;)

Du är alltid så klok, jag gillar dig för du förklarar alltid så himla bra!

har du några bra övningar som du kan rekomendera? jag har lätt för att hamna lite varv på varv på varv med vägar men eg inte så mycket mer.
när jag tömkör ut brukar jag gå i bågar på vägen.. hade ju vart soft att kunna göra skänkelvikningar men så duktiga är vi inte och jag förstår verkligen inte hur jag skulle lyckas få till dem ^^
 
Sv: tömkörning?

kl.

är det ingen annan än jag som vågar visa lite tömkörningsfilmer?
jag behöver verkligen all inspiration jag kan få!:bow:
 
Sv: tömkörning?

Om man ska lära sig tömköra på en rutinerad häst (som jag beskrev innan, han gör rätt fast jag gör helt fel) - hur skulle du då sätta tömmen? Dvs för att underlätta för mig som är grön.

När man då sen ska introducera tömkörning för sin unghäst - hur skulle du då sätta tömmarna? (ska hårdträna på den rutinerade hästen först o få riktig kläm på det hela innan jag tar tag i unghästen + att jag då kommer ta god hjälp, men alltid bra med tips!)
 
Sv: tömkörning?

jag kan ju filma shettisen o mig så får du känna dig grymt duktig o vara nöjd med hur långt du kommit :angel:
 
Sv: tömkörning?

jag kan ju filma shettisen o mig så får du känna dig grymt duktig o vara nöjd med hur långt du kommit :angel:

haha men va fånig du är! jag tror nog inte jag tömkört wilson mer än 15 gånger kanske.. 20 kanske.. och inte på banan alla gånger där det absolut är lättast att träna!
men jag vill faktiskt gärna se när du tömkör den lille!! det måste ju va hur sött som helst!
 
Sv: tömkörning?

Jag kan väl hänga ut mig med ett avskräckande exempel. Så här ska det alltså inte se ut. Jag har inte kört mer än 4-5 gånger, är helt grön, har inte ens longerat innan. Är glad bara hästen travar på mitt kommando :grin:

Hästen är en gud av tålamod och gör verkligen allt för att försöka få något alls utav mitt viftande och motstridiga kroppspråk :bow:

Hoppas få med mig mamma ut en gång till så att jag får film på hur det ser ut nu också. Det ser (förhoppningsvis) bättre ut nu efter ett halvårs träning.

Ljudspåret är slumpmässigt valt bara för att dölja den orginala ljudupptagningen (någon måtta på pinsamheterna får det vara).

http://www.youtube.com/watch?v=C2pY3OnAVKM
 
Sv: tömkörning?

alltså det är just det där jag menar!
JAG FATTAR INTE HUR NI GÖR!
Nog för att du har inspänningar, men du står där med tömmarna i ena handen och pisken i andra handen och allt går bara tjipp tjipp o tömmarna hänger o slänger lite (i mina mått mätta, ingen kritik) och så bara går det.
Jag har så sjukligt svårt att se att det där skulle funka på mitt monster, han skulle bara lägga gasen i botten, tuta och köra i 190!
OCH om jag nu skulle få till det att han inte gick i 190, så skulle jag aldrig få till något som helst arbete!!
Jag förstår iiiinteeeee hur ni gööör! :cry:


o alltså hehe... jag hörde inget spec ljudspår förutom era röster? ^^
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

är inte det där mer longering än tömkörning? man kan väl inte påverka båda sidorna samtidigt om tömmarna går till samma hand eller?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: EZMK
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
310
Senast: Sol
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp