tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag vill också träna för Anders! Måste komma ihåg att anmäla mig nästa gång han är i krokarna :d

Fick hem min gjord idag. Den har inte stående ringar (som jag trodde att den skulle ha..) men tror nog det blir bra ändå. Waldhausen står det på, om någon har koll på det märket. Hoppas bara den inte är för lång! Den såg väldigt lång ut nu när jag packade upp den.. Nåja, det går säkert ordna det med.
Nu ska här tömköras! Håller på att lära min New forest vad det går ut på, hon bara kutar på som ett jehu och förutsätter att allt arbete utan ryttare är longering. Men det går framåt, sakta men säkert.
 
Sv: tömkörning?

Jag fick igång min gamla damhäst (fniss) lite ridmässigt i sommar, efter att ha fått upp henne i hull. Men sen har jag kört huvudet i väggen på jobbet och det är ekonomisk kris där, så det har strulat ihop sig med uppsägningar och annat. Därför har den vita fått stryka på foten, mest gått i hagen, stått i stallet och ätit... Något många tycker att det är det enda min häst ska syssla med. Men hon har börjat se trött och håglös ut och stallägarna tjatar att jag måste sätta igång damen.

Jag har nu fått en fd ridlärare som har en fullblodsvalack som i stort sett enbart promeneras vid hand eller tömkörs som stallkompis till min vita. Och jag ska få hjälp att "lära" mig tömköra på allvar. Jag lånade idag deras tömmar, efter att mina gamla ponnytömmar fått fötter... Och ATT jag inte skaffat storhästtömmar förut..

Jag KAN ju tömköra. Idag testade Tima o jag serpentiner över medellinjen, längs med fyrkantsspåret, åttvolt, stora mittvolten, fyrkantsspår, några övergångar till trav, samt halter och igångsättningar. Och... vi trasslade inte in oss i varandra en enda gång... Och det måste vara rekord...

När vi kom in i stallet efter passet, stod damen med toppade öron och småhoppade i boxen och tyckte att det skulle bli extra mat, eller mer kul hyss, övningar och annat att pyssla med.

Så HÄR ska tömköras! :bump:
 
Sv: tömkörning?

Vad kul att läsa ett sånt inlägg:)

:)

Jodå och det blev fortsättning idag med. Men idag var den vita lite upprörd i och med att hennes "rumskompis" hade blivit riden en halvtimme och hon fått stå ensam på box...

Så idag var koncentrationen inte på topp. Därför ägnade vi oss åt basic stuff som fyrkant, volt och övergångar, samt öka och minska tempo.

När rumskompisen gick in i stallet, så blev det tvärnit, back och "indianer och vita" där den vita blev något insnodd... Men när jag rett ut det hela, så släppte det och damen var uppmärksam, med toppade öron och även om ingen av oss är fullt igång, så kunde vi inte låta bli att prova en galoppfattning på töm och det satt som en smäck!

Jag ska leta fram något som kan användas som koner och så ska jag be stallägaren fixa små kavaletter, så vi kan göra upphöjda bommar. För det här var roligt, när man känner att man inte är så blåst på tömmar, som man har trott.
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt att det går så bra! Koner och kavallerit är superbra! Jag är lite sugen på sockerbitshinder också men vi har ingen ridbana så det går bort tyvärr. Skulle visserligen gå om jag åker till ridhuset men dör brukar jag föredra att rida.

Men koner uppskattade jag massor, det blir omöjligt att fuska och man får hjälp att ta igenom hörn ordentligt osv vilket annars kan vara svårt att ens märka att man missar. Om vi väl får en ridbana på plats här så ska jag investera i gummikoner som man har på typ körskolor eftersom jag har en häst som skiter fullständigt i om han trampar på en kon eller två :D vi skulle förbruka såååå många koner annars ;)

Uppdatera gärna vidare hur det går, jag tycker det är jätte roligt Att läsa även om jag själv är lite dålig på att berätta om våra pass.
 
Sv: tömkörning?

KL

Min häst är tillbaka efter en genomgång av en mycket duktig ET:) Vi tar det lugnt med ridningen, men jag tänkte tömköra iaf 3-4 gånger i veckan så länge vädret tillåter. Min fjant jobbar på riktigt bra nu, hon tycker det är jättekul, men jag funderar lite på övergångar. Så fort vi saktar av så i stort sett tvärnitar hon på mitt röstkommando, det funkar ju i skritt, men sämre i trav och galopp. Hur jobbar ni med mjuka övergångar? Testade lite att minska, minska, minska, men då vi har fått jobba lite på framåtbjudningen så blir det lite för svårt just nu.
 
Sv: tömkörning?

Jag har tömkört mycket när jag var yngre men ett tag fanns det inte hästar att tömköra. Jag tömkörde lilla b-ponnyn Fire lite då och då men häromdagen bestämde jag mig för att tömköra in min egen häst. Hon har tidigare endast blivit tömlongerad innan. Lätt var det inte men jag tog hjälp av den lätte lösningen att lägga yttertömmen runt rumpan för att rama in extra. Efter det gick allt på räls.
Nu behöver jag tips på hur jag kan jobba vidare på detta :)
 
Sv: tömkörning?

Jag kommer nog inte med några tips men...

...har tömkört en fjordponny sporadiskt sen i somras och de tre senaste gångerna har det gått jättebra. Pållen har verkligen kommit på hur man ska göra. Han har varit pigg och glad och självgående och balanserat upp sig riktigt bra. När jag började tömköra honom föll han bara inåt i volterna och jag fick driva hela tiden. Idag kunde jag å raskt bakom honom medan han travade i bågar framför mig:)

Nu tänkte jag lägga in lite sidvärtes, men jag är inte så bra på det. Om någon har tips skulle jag bli väldigt glad:) Har tyvärr inget staket på ridbanan som man kan ta stöd emot.

När pållen sedan kan gå åt sidan borde han hunnit bli tillräckligt stark för att ge sig på galoppen ordentligt också:d
 
Sv: tömkörning?

Båda mina hästar flyttar sidvärtes för pisken. Ja, givetvis beroende på var man står också. Men pisken fungerar som en skänkel, de flyttar bort från den om man lägger an den mot sidan och "driver".
 
Sv: tömkörning?

Vad kul att det går så framåt!
När jag körde för en tränare och vi plockade fram sidvärtes så gick vi halvt igenom utan att byta varv och flyttade med pisken. Det var rätt klurigt, men gick ändå hyfsat bra med tanke på att det var första gången.

Inte det bästa klippet men här ser du iaf lite av hur vi jobbade
http://www.youtube.com/watch?v=pZiBnWhgwZw&feature=share&list=UUeh92P0Ddtqf6XNCsVMu38w

Sedan måste jag ju säga att det är skönt att se att det gått framåt sedan den där träningen för 2 år sedan :p
 
Sv: tömkörning?

kl

Tänkte att jag skulle be om lite hjälp från er som är lite mer erfarna tömkörare.
Tog för första gången på två år fram gjorden och tömmarna och tömkörde hästen lite i helgen. Gjorde det mycket förr med min förra häst men denna hästen har inte riktigt trivs med att ha tömmarna runt sig och blivit spänd så det har inte blivit så mycket med honom. Nu verkar han däremot ha mognat och tyckte det var helt ok.
I ridningen har vi hela tiden haft lättare för höger varv medans vi i vänster varv får kämpa med ställning och böjning.

När jag tömkörde igår blev det precis tvärt om vilket gör mig lite fundersam.
Av gammal vana satte jag tömmarna så som fungerade bäst på min förra häst.
Så här;

2013-01-27 Tömkörning by Calvaro, on Flickr

Det gjorde att vänster varv fungerade super. (Då satt alltså tömmarna omvänt mot på bilden) Medans i höger varv blev förmodligen tömsättningen lite skarp och han ville helst gå utåtställd. Eller vad tror ni?
Ska prova att sätta yttertömmen bara i en av de lägre ringarna nästa gång och se om det funkar bättre. Eller har ni några andra förslag? Vill gärna att han ska söka sig framåt nedåt.
Här är ett par bilder men de är tagna av mig vilket inte var helt lätt med tömmar och pisk i händerna så här går han utan påverkan av mig i skritt. Men det syns iaf att han gärna vill ställa utåt.


2013-01-27 14.16.47-1 by Calvaro, on Flickr

2013-01-27 Tömkörning by Calvaro, on Flickr
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp