Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: tömkörning?

kort analys -hoppas du inte misstycker!

när du håller tömmarna i samma hand (dessutom innerhanden), får du inte upp hästen på ytter töm, och du får heller inget tryck i den. Det blir vingligt, och undertempot som hästen går i, kommer sig mycket pga detta som jag ser det, dvs den försöker samarbeta och förstå den vingliga signalen via tömen.

du behöver också ändra din position så att du inte har hästen bakom dig, du skall vara i läge snett bakom sadelgjords läget på hästen hela tiden när du tömkör. detta återigen för att få upp den på ytter töm och ha lite tryck och bjudning i hästen.

när du håller tömmarna i bägge händer, ska din ytterarmbåge vara positioneradi 90 graders vinkel intill din kropp, precis som när du rider, och handen är rörlig. Om du sträcker armen eller rätar ut den, tappar du stödet på ytter tygel och signalen blir återigen, otydlig för hästen, eller för stum.
 
Sv: tömkörning?

alltså det är just det där jag menar!
JAG FATTAR INTE HUR NI GÖR!
Nog för att du har inspänningar, men du står där med tömmarna i ena handen och pisken i andra handen och allt går bara tjipp tjipp o tömmarna hänger o slänger lite (i mina mått mätta, ingen kritik) och så bara går det.
Jag har så sjukligt svårt att se att det där skulle funka på mitt monster, han skulle bara lägga gasen i botten, tuta och köra i 190!
OCH om jag nu skulle få till det att han inte gick i 190, så skulle jag aldrig få till något som helst arbete!!
Jag förstår iiiinteeeee hur ni gööör! :cry:


o alltså hehe... jag hörde inget spec ljudspår förutom era röster? ^^

Tömmarna hänger något alldeles förfärligt, hästen går och sover i undertempo, jag har ingen kontroll alls då jag har tömmarna i en hand - arbete?

Vore nästan bättre om det gick i 190 knyck, då skulle jag tvingas åtminstone hålla i tömmarna.
 
Sv: tömkörning?

är inte det där mer longering än tömkörning? man kan väl inte påverka båda sidorna samtidigt om tömmarna går till samma hand eller?

Helt sant. Numera håller jag en töm i varje hand men där i början så klarade jag inte av konststycket att använda pisk och hålla i yttertömmen samtidigt :o
 
Sv: tömkörning?

kort analys -hoppas du inte misstycker!

när du håller tömmarna i samma hand (dessutom innerhanden), får du inte upp hästen på ytter töm, och du får heller inget tryck i den. Det blir vingligt, och undertempot som hästen går i, kommer sig mycket pga detta som jag ser det, dvs den försöker samarbeta och förstå den vingliga signalen via tömen.

du behöver också ändra din position så att du inte har hästen bakom dig, du skall vara i läge snett bakom sadelgjords läget på hästen hela tiden när du tömkör. detta återigen för att få upp den på ytter töm och ha lite tryck och bjudning i hästen.

när du håller tömmarna i bägge händer, ska din ytterarmbåge vara positioneradi 90 graders vinkel intill din kropp, precis som när du rider, och handen är rörlig. Om du sträcker armen eller rätar ut den, tappar du stödet på ytter tygel och signalen blir återigen, otydlig för hästen, eller för stum.

Helt rätt analyserat! :bow: Så kul att du och min tränare säger exakt samma grejer.

Mycket av det är tack och lov bortjobbat vid det här laget. Tömmarna har fått var sin hand. Jag har fortfarande problem med min position, går gärna runt alldeles för mycket, men det har blivit bättre och det gjorde även att jag blev mycket mindre beroende av pisken (håller den numera för det mesta pekandes bakåt/neråt) och därmed kunde fokusera på kontakten i tömmarna. Men som alltid, allt kan förbättras och jag får fortfarande order om att korta yttertömmen.

Den här filmen är ju ett praktexempel på hur det blir när man ger hästen dubbla signaler, min kropp bromsar, samtidigt som jag försöker driva med pisk och röst - hästen förstår ingenting.

Tack för tipset om vinkeln i armbågen! Ska undersöka hur jag håller den idag när jag ska tömköra igen.

Hoppas verkligen att jag kan få med mig någon ut och filma igen, vore så kul att kunna se skillnaderna nu och då.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Vad roligt att du kommit in i det hela, ang. tömkörningen och hur man manövrerar ;) :)

Tömkörning är ju så otroligt givande ur arbetsaspekt för häst och ryttare, om man kan lära sig och nyttja teknik och känsla. Öppnar otroligt många dörrar både i vidareutbildning samt utveckling av hästen! :)
 
Sv: tömkörning?

halvt kl,

Gör det mycket att man har en riktigt bra gjord? Eller kan Hööks syntet fungera bra oxå? Dom har uppdaterat den med stående ringar upptill iallafall, så nu är inte alla liggande.

Vad tror ni? Kan man satsa på en sån? Jag lär inte tömköra spec. ofta.
 
Sv: tömkörning?

nu vet inte jag hur deras ser ut..
men.. om jag inte velat spendera massor med pengar på en gjord så hade jag nog heldre vart en mjuk gjord än en hård för passformens skull.
Jag hade en gl*bus tidigare innan jag köpte min Tärnsj* och jag uppfattade det som att det var rätt kass passform på den..
 
Sv: tömkörning?

Tömmarna hänger något alldeles förfärligt, hästen går och sover i undertempo, jag har ingen kontroll alls då jag har tömmarna i en hand - arbete?

Vore nästan bättre om det gick i 190 knyck, då skulle jag tvingas åtminstone hålla i tömmarna.

nog för att arbetet kanske inte är optimalt, men det är iaf hundra gånger mer än jag skulle kunna prestera med tömmen i en hand så där.
 
Sv: tömkörning?

Helt sant. Numera håller jag en töm i varje hand men där i början så klarade jag inte av konststycket att använda pisk och hålla i yttertömmen samtidigt :o

Haha jag har faktiskt slopat pisken för jag mest tycker att den är ivägen :o
Dessutom tycker jag det är tungt att bära omkring den och när jag väl har den så brukar jag luta den mot andra armen så jag slipper bära upp hela piskens tyngd i handleden..
 
Sv: tömkörning?

Om man ska lära sig tömköra på en rutinerad häst (som jag beskrev innan, han gör rätt fast jag gör helt fel) - hur skulle ni då sätta tömmen? Dvs för att underlätta för mig som är grön.

När man då sen ska introducera tömkörning för sin unghäst - hur skulle ni sätta tömmarna då? (ska hårdträna på den rutinerade hästen först o få riktig kläm på det hela innan jag tar tag i unghästen + att jag då kommer ta god hjälp, men alltid bra med tips!)


Jag tjatar lite för jag vill gärna ha svar :p Någon som kan tipsa??
 
Sv: tömkörning?

Näe då! säg du :) Jag har inte en susning. I morgon ska shettisen tömköras i bröstsele :D Har ingen tömkörningsgjord o tänker nog inte lägga pengar på det heller (Ettåringen ska få en gjord så plånboken strejkar redan) och tanken är att shettisen mest ska köras med vagn så det får räcka med sele för honom. Men på selen kan man ju oxå fästa tömmen på annat sätt om man bara är uppfinningsrik - eller ska jag bara ha - bett -däckelringar - hand??
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt att du kommit in i det hela, ang. tömkörningen och hur man manövrerar ;) :)

Tömkörning är ju så otroligt givande ur arbetsaspekt för häst och ryttare, om man kan lära sig och nyttja teknik och känsla. Öppnar otroligt många dörrar både i vidareutbildning samt utveckling av hästen! :)

Tack för uppmuntran! Jag har lärt mig oerhört mycket, inser hur vanvettigt lite jag kunde om korrekt form etc. innan trots alldeles för många år på ridskolan. Gör saker på töm jag aldrig trodde jag skulle komma i närheten av ens på en livstid. Självfallet har jag ett bra försprång med en häst som kan allt och en oerhört duktig tränare som känner hästen utan och innan (hennes häst :idea: ). Jag menar, piaff är ju inga svårigheter med en häst som i princip gör det på röstkommando :angel: Men det är kul att skryta om :p

Föresten; hur fattar du galopp? Några tips? Det är min största svaghet och har varit ända sedan jag började, jag får inte ihop kordinationen och tajmingen.
 
Sv: tömkörning?

nog för att arbetet kanske inte är optimalt, men det är iaf hundra gånger mer än jag skulle kunna prestera med tömmen i en hand så där.

Tack! Men det är dessvärre inte min förtjänst öht - älskade häst :love:

Pisk önskar jag att jag klarade mig utan men jag är fortfarande ganska så beroende av den för drivningens skull. Önskar jag var så pass tydlig i mitt kroppsspråk att det gick utan. Var stolt över att du fixar det utan! :bow:
 
Sv: tömkörning?

Tack! Men det är dessvärre inte min förtjänst öht - älskade häst :love:

Pisk önskar jag att jag klarade mig utan men jag är fortfarande ganska så beroende av den för drivningens skull. Önskar jag var så pass tydlig i mitt kroppsspråk att det gick utan. Var stolt över att du fixar det utan! :bow:

Hehem är det då jag ska säga "Tack! Men det är dessvärre inte min förtjänst öht - älskade häst :love:" ? ^^
Det är faktiskt sällan jag behöver driva öht i ridningen heller, bara rakrikta och samla upp allt så finns han där. Tack och lov är väll det annar hade jag aldrig klarat av att rida en så stor häst!
Pisken vill jag ha för att få hjälp att flytta osv, och iof skulle jag nog vilja få övergångar lite mer explosiva så klart men jag måste nog leta reda på en kortare pisk då som jag orkar bära... typ ett hoppspö ;)
 
Sv: tömkörning?

Föresten; hur fattar du galopp? Några tips? Det är min största svaghet och har varit ända sedan jag började, jag får inte ihop kordinationen och tajmingen.

Finns det något "galoppkommando" eller fattar ni, som jag, bara på rösten?

Tycker ni pratar väääääldigt mycket om kroppspråk och placering.... och jag börja inse mer och mer att jag borde gå till en tränare för även om det kanske (?) ser ut som att jag har lite koll så gör jag såfall sakerna omedvetet :angel: Och det vore ju lite trevligt att ha en tränare som talar om vad som är rätt så att jag vet..
 
Sv: tömkörning?

En snabb och kvick kramning av ytterhanden a la halvhalt, samt galopp kommando. Vips är vi iväg : )
 
Sv: tömkörning?

Nämen vilken bra tråd! Här vill jag också hänga med och få råd :D Jag och pållen står och tjatar om kommandon, framåtdrivande kommandon har inte funkat vidare bra men det har börjat komma mer och mer. Men med tanke på problemet med framåtdrivningen/smackning så har vi mest tömkört rakt fram ute på grusvägarna. Nu i förrgår så kunde jag efter skogsturen plocka in honom på en volt utan att han blev förvirrad, gjorde halt eller kom närmare och närmare hela tiden. Han börjar nog fatta detta med yttertöm.

Det jag funderat på är hur jag ska positionera mig när vi byter från höger sida till vänster sida av vägen. Jag vill helst hålla mig på hans högersida så han går närmast vägkanten (jag måste se om det kommer mötande trafik), vilket gör att jag sen kan leda/visa in honom framför mig och vidare till min vänstra sida. Jag tycker att det funkar bra, men är det rätt? :d (Inte en sidvärtsrörelse, bara en "sväng")
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: EZMK
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
356
Senast: Sol
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp