Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: Galoppfattning på töm

din fråga hör hemma i den redan aktiva tömkörningstråden i detta samma forum :) jag och flera andra svarar gärna där :)
 
Sv: Galoppfattning på töm

Jag longerar, tömkör å rider flera hästar i olika åldrar. Jag har samma kommunikation i sadeln som från marken. Dubbel "smackning" är trav och ljudet " psch psch" mest med läpparna betyder galopp. De har lärt sig mkt snabbt å jag använder det i både ridning å markarbete. Hästar är lättlärda om man bara är konsekvent. Du kan ta vilket ljud du vill men gärna ngt som "står ut" från det trav å ökningsljud du använder. Har du spönär du tömkör så kan du tex lägga den mot hästens höft men det är lättare med ett specifikt ljud. Öva å lycka till.
 
Sv: tömkörning?

Jag tömkör lite grann, en eller två gånger i veckan.
Senaste gången var i tisdags, och oj vilka framsteg han har gjort! Gjorde skänkelvikningar utan större bekymmer, ökade traven på enbart ljudkommando (enormt bra för min gaspedalslösa ponny i en padock!) och fattade båda galopperna utan att tappa formen alltför mycket.
Kalas med andra ord :laugh:

Får dock inte till slutorna, behöver tips!
 
Sv: tömkörning?

Åh vad roligt med kurs:) Jag har också mycket för mig nu men den här veckan har jag hunnit göra något varje dag i stallet. Idag blev det iaf lite tömkörning men inga bilder:o Först gick vi en tur ute tog väl ca en halvtimma ute i skogen över stock och sten:D Sen tog vi några varv i paddocken i trav och där blev han riktigt fin i slutet. Duktig liten pålle:love:
 
Sv: tömkörning?

Jag tömkör jag också! Har dock fortfarande inte tagit mig råd att köpa tömmar:o. Tömmade idag och hon var så himla fin!! Håller på att jobba med rakställningen på raka spår-i synnerhet i galopp-vilket gör att jag får riktiga powerpass:D! Men det går framåt och hon är redan mycket mindre på två spår:).

Jag undrar lite hur ni gör när ni börjar samla upp traven mer? Galoppen kan jag samla till förberedande piruettgalopp och hon sätter sig riktigt fint. I traven får jag henne att trava korta steg, men när jag då ber om mer tryck blir hon frustrerad/het och slår över i galopp. Vet inte riktigt hur vi ska lösa det?
 
Sv: tömkörning?

Eftersom jag har en unghäst samlar jag inte speciellt mycket men när jag har provat så brukar jag börja med vanliga tempoväxlingar för att bibehålla bärigheten. Tror att det är vanligt att man går lte för hårt ut och kräver för mycket och då blir min häst precis som din och antingen tar lite för korta steg eller slår över i galopp. Så nu ber jag bara om enstaka steg och rättar honom framåt när jag ser att han lýssnar och bär sig dom få stegen. Som längst har han gått samlat med bra tryck en halv långsida men det tycker jag är mer än tillräckligt:)
 
Sv: tömkörning?

Ok .. tack för svar. Får se vad vi hittar på för något! Tror att det lutar åt att jag tar med mig spöet och petar på honom och säger "galopp" bara, vill ju inte att han ska missuppfatta på travbanan och göra en fin galoppfattning om man smackar på honom :D
 
Sv: tömkörning?

Vill du att hästen skall trava så lyfter du yttertygeln, vill du att hästen skall galoppera lyfter du innertygeln. Det har Tora här på Buke lärt mig och det fungerar perfekt! :)
 
Sv: tömkörning?

Tömkörde min lilla ringrostiga o småtjocka dam idag, får man säga "under igångsättning efter fölning" när det är snart ett år sen hon fölade? :angel: aja hon har varit mammaledig iaf.

har ju enkel tömsättning- men på denna som ibland blir mkt stel o upp o kik apå stjärnorna har jag fat i inte de översta ringarna, men idag var hon nästan förlåg istället så tar nog upp dem nästa gång.
men tränat mkt skänkelvikning/öppna/sluta o har ibland förtydligat genom tömmen på låret/rumpan.

Hrm, tyvärr har jag bara länkar till de två lite mer seriösare bilderna
http://joizmeds.mittspejs.se/P3210843
http://joizmeds.mittspejs.se/P3210842#body

men två jag kan lägga upp
222544_10150232157329434_582504433_8506379_3838340_n.jpg


och ja, med risk för att bli halshuggen... men dte är faktiskt ett steg i att handikappträna henne (den dag jag ev blir rullstorsburen), men nu så var jag snabb upp på benen om hon behövde kroppspråket/ gå ut på större volt. och hon är sådan att blir ngt fel, om hon så skulle trassla in sig eller what ever så till 99% stannar hon tills hon förstår vad hon ska göra.
227299_10150232157424434_582504433_8506380_1854014_n.jpg



tänker jag efter har jag lite ovisade bilder
190626_10150148482529434_582504433_7957034_2299261_n.jpg

185775_10150148482579434_582504433_7957035_2460273_n.jpg

181537_10150148482639434_582504433_7957036_4937354_n.jpg


183594_10150137502939434_582504433_7846994_3561482_n.jpg

183388_10150137502329434_582504433_7846991_794562_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

Din(a) häst(ar) ser så kul ut att tömköra!

Här har luften liksom gått ur då låneponnyn är såld och ska åka iväg i början av nästa vecka. Känns som om sista tiden mest gått ut på att oroa sig för att hon ska trampa snett i hagen och bli halt, alt få fång hon också - bara för att (nya ponnyn står i sjukbox pga fång). Dottern tävlade henne i hoppning för två veckor sedan och sedan har hon fått ta det lugnare.

Nu måste jag börja med att bestämma mig för om jag ska köpa boots eller sko de andra eftersom de har hyvlat fram den här f-b sprängstenen som köptes billigt och spreds ut tjockt på hela vägen för några år sedan och som är skitvass... suck. Får ta nya tag om några veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Idag har jag tömkört Plutten och f-n vad bra han gick:love:
Han började lite trögt och ville inte riktigt driva jämnt med bak men efter en massa övergångar och varvbyten blev han som smör och trampade på:) Riktigt kul att tömköra när det går så bra. Sen satt 99% av galoppfattningarna också :D
 
Sv: tömkörning?

Härligt när det går framåt, hur gammal är han nu? 4?

Jag tömkörde för en vecka sen, då blåste det så mycket så vinden tog tag i tömmarna, svårt att ge korrekta hjälper då. :p Lyckades få igenom hyfsade öppnor, i övrigt ville pålle mest galoppera och bocka, avsaktningar var bajstråkiga och jag kunde nästan höra honom sucka... :devil:
 
Sv: tömkörning?

Ja det är kul:) Han fyller 4 år om 5 dagar ;)

Vad kul att det ändå gick såpass bra att ni kunde göra öppnor när det blåste halv storm! Jag ska börja göra lite mer öppnor längst långsidan nu när han igen kommit i kontakt med båda bakbenen. Man märker tydligt när dom är i olika växtfaser, då fungerar ingenting :p
 
Sv: tömkörning?

Åh, stor kille! ;)

Får väl tillägga att öppnorna skedde i skritt, något annat hade nog inte varit att tänka på. :p Jag måste ha spö för annars tränger han in något fruktansvärt och lyssnar inte riktigt på styrning, men när jag har det tar han den som konstant framåtdrivande även om jag har den bakom ryggen.. suck. :p

Det måste vara roligt men klurigt med unghäst, jag har ju liksom bara allmän trots och dålig muskling att ta hänsyn till, att lägga till växtfaser också... :eek:
 
Sv: tömkörning?

Ja dom blir stora alldeles för fort ;)

Styrningen fungerar sisådär här också ibland. Ja men det är nästan svårast att inte kräva för mycket tycker jag speciellt när det går bra :p Tur att jag har en häst som är väldigt förlåtande och som tar det med ro när jag trasslar till det med tömmarna :)

Vad var det för häst du hade? Mitt minne är inte vad det borde vara just nu ;)
 
Sv: tömkörning?

Jag har lite samma problem, han är lite klen än så länge hästen men det är ju så roooligt när det går bra! :D

Det är en fullblodsvalack på 11 år, medryttarhäst men att döma av stigläderlängden är det bara jag som rider... :angel: Jag har honom så ofta mitt schema tillåter, oftast kring 4 dagar/vecka. Mao har jag en gratishäst när helst jag vill (och får göra i princip vad jag vill), så jag klagar verkligen inte!
 
Sv: tömkörning?

Haha perfekt med gratishäst speciellt när man kan ha den som sin egen:)

Jaa! Tömkörning är grymt kul:D
 
Sv: tömkörning?

Jag puttar upp denna tråd lite ;) Har idag tömkört min äckligt grymma travare :D Haha han är så skön, har funderat och funderat på hur i hela friden jag ska få honom att galoppera utan att förknippa för mkt saker med vanliga travträningen och racekörandet i loppen .. men då jag travade honom på en volt i sansat tempo så tänkte jag att äääh jag testar galoppera bredvid honom, så jag jobbade igång min egen galopp på 2 ben och verkligen överdrev för att visa honom hur man gör ;) Och tror ni inte hästskrället börjar galoppera bredvid mig i en trevande galopp med benen åt alla håll innan han äntligen kom fram till hur man rörde benen! :D Jag tror att han är ganska klok .. ;) Han kan trav på kommando, men jag vill inte lära honom att galoppera när man säger "galopp", då det förekommer en del "galopp" i travloppen då speakern kan säga "Galopp för nr 5 Bla bla bla", och då vill jag ju inte att min kuse sätter av i en kort fin galopp där mitt i fältet .. :D Så tips på andra ord? Kan det vara i princiip vad som helst typ; korv? :D
 
Sv: tömkörning?

Du kan ju använda det engelska ordet "Canter" :) eller typ "Ballong" kan få till ett bra uppmuntrande ljud om man säger "baaaaallong!" men låter inte samma som galopp även om det är liknande gung i ordet.
 
Sv: tömkörning?

Japp, det kan vara ÄGG skal om du så vill ordmässigt.

det mesta när det gäller kommandon enligt mig, igenkänningsmässigt hos hästen, har dock mer att göra med tonfall och intonation.
om du tex lär in GAAAALopp, så kommer inte hästen reagera om speakern för den skull nämner galopp i förbifarten rent faktamässigt.

att använda traditionella ord är användbart om man vill att andra ngn gång tömkör eller jobbar hästen, om man ska på kurs tex osv - men det har som sagt egentligen ingen större betydelse.

det du erfarit att den tolkade ditt kroppsspråk, är jätteviktigt och ett grundredskap just i tömarbetet - de flesta använder sig just av kropps språket som en extra hjälp här och finner det effektivt just som du redovisar :)
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
951
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 462
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp