Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag tog ett gammalt rep och knöt fast två karbinhakar. Inte optimalt, fruktansvärt när man är van vid fina lädertömmar!, men det fungerade.

Märktes knappt på ponny att han har stått i nästan 3 månader! Han har tappat styrka, självklart, men oj vilket engagemang! Ett tag funderade jag på om jag tagit fel häst.. Han gjorde (under omständigheterna) tjusiga skänkelvikningar och svarade väldigt fint på tömtagen, trots den provisoriska tillverkningen.
Så jag tror vi kör på ett tag till! Åker inte hem förrän om en månad, så vi får klara oss med vad vi har så länge.
 
Sv: tömkörning?

Jag håller med, det är individuellt. Varför skulle samma sak fungera likadant på alla hästar och tömförare?

rent generellt så faller ditt argument av anledningen att det vid dressyr arbete åligger vissa kriteria för att åstadkomma vad man avser en ändamålsenlig inverkan hjälpmässigt för att åstadkomma en vad man anser ändamålsenlig form, och denna blir konstaterat svårare att uppnå med bristfällig utrustning i fråga om inverkan och tydlighet å hjälpgivningens sida, vilket kapson eller sidepull innebär i dressyrarbete.
 
Sv: tömkörning?

Nu dammar jag av den här tråden igen!

Igår tog jag och tömkörde Plutten, vi har mest ridit ut nu det senaste men jag tänker som så at tömkörningen blir ett bra kompliment till dressyrträningarna så nu kommer jag att försöka att tömköra en gång i veckan.

Han gick iaf riktigt trevligt och vi fokuserade på övergångar och takten :)
 
Sv: tömkörning?

skönt att någon tar något ansvar här :)

själv har jag inte tömkört på år och dar känns det som.
Jag har hör och häpna bytt dressyrtränare och vart väldigt uppsnurrad i det, så tömkörningen har dumt nog fått stå åt sidan.
Nu är vi dessutom i flyttagen, ska sälja "gården" och flytta, så det är väldigt mycket som ska roddas i.. jösses, att bara flytta ett helt hus är ju ett projekt i sig, sen stall och hästar.. hej och hå ;)
Men vi kommer få det bra, och sen har har jag 60 ha stubbåker att tömköra på ;)
 
Sv: tömkörning?

Jag har inte ens nån häst att tömköra längre. Han fick åka till himlen förra veckan. :cry: Livet är orättvist!
 
Sv: tömkörning?

Han hade artros i SI-leden och jag försökte få honom att funka för lättare ridning, därav anledningen att jag tömkörde mycket. Tyvärr hade han ont så han lade belastningen fram istället för att använda bakkärran och fick därför dubbelsidig hovledsinflammation fram. Det var bara att inse faktum att det inte funkade så han fick somna in. Min fina häst...saknar honom nåt fruktansvärt.

O2.jpg
 
Sv: tömkörning?

Idag tömkörde jag en av de andra hästarna i stallet. En hopp-ponny på 15 år som springer snabbt, hoppar bra och svänger snabbt. Sen det där med att använda ryggen, ha bogarna under kontroll och bakbenen under sig, det har liksom försvunnit på vägen. Så vi försöker att få henne att bli bekväm i att jobba med hela kroppen och bära sig. Det går "så där".

Ägarna har svårt att få henne att ens gå framåt när hon sätter den sidan till. Med mig har hon gett upp det försökandet, men däremot försöker hon fortfarande tränga sig inåt och gå på snedden istället för att ta stödet på ytter. Hon viftar mycket med huvudet för att slippa jobba (även i ridningen), men jag ignorerar det och hon brukar släppa det när hon väl jobbar. NÄR hon går rätt är hon ruskigt snygg, men vägen dit kan vara väldigt lång ibland.

Några tips på övningar? Jag känner att jag behöver lite inspiration med henne. Tips på hur jag ska tänka för att få henne att fokusera och förhoppningsvis få henne att vilja jobba. Jag är medveten om att vägen dit kan vara väldigt lång, men lita bollplank på vägen vore kul. :)
 
Sv: tömkörning?

Nu dammar jag av den här tråden igen!

Bran jobbat:D

Jag har börjat sätta i gång min efter 10 veckors boxvila..Tänkte först skritta igång honom men efter att han tjongat av mig 2 gånger på 10 minuter så
har jag börjat varva tömkörning och uppsuttenskritt..mest för min egen säkerhet hah:p

Att min gosse älskar jobba i töm är det ingen tvekan om!

317271_2414516367455_1387702995_2932213_6046920_n.jpg


315371_2414515847442_1387702995_2932210_3844699_n.jpg


Jodåmensåatteeee..det är jätte lätt att fota när man tömkör:angel:
 
Sv: tömkörning?

Tömkörde min egen häst under helgen. Har inte tömkört henne på flera månader, eftersom hon varit iväg på inridning och vi sen har koncentrerat oss på att befästa det. Nu är det dags att höja nivån lite och kombinera med tömkörning (m m).

Jag har, sen jag började arbeta henne som åring, jobbat i grimma eller annat bettlöst alternativ. I våras kände jag att hon bara smet från mig, så jag började jobba med bett. Det gick bra och jag kom åt henne fint. Så när jag nu skulle återuppta tömkörningen tränsade jag, dock med grimman under. Tur var det, för efter en bra början tappade hon framåtbjudning, så efter att ha försökt få henne att koncentrera sig på arbetet valde jag att sätta tömmarna i grimman istället - och heja vilken mjuk och medföljsam häst jag fick! Jag tyckte inte att jag var hård i handen eller liknande och i ridningen går hon jättebra med det bettet.
Min spontana tanke var att hon inte orkar helt enkelt, men så kanske jag ska prova ett annat bett till tömkörningen? Ett rakt kanske. Jag har inget emot att tömköra bettlöst, så länge jag kommer åt henne, vilket jag gjorde den här gången.

Summan av mitt babbel; det är kul att vara igång igen och med min egen häst i tömmarna!
 
Sv: tömkörning?

Näe, nu är det väl dags att damma av den här gamla tråden igen? :D

Jag har ju blivit med foderhäst! :D

Lilla bushästen har inte gått så mycket under hösten pga ägarens tidsbrist så han har överskottsenergi så det ryker ur öronen. Fick hem honom i lördags och skrittade ut en liten sväng i söndags och hej vad det var livat. Fick hålla i mig emellanåt för det studsade både fram och bak, haha.

Provade att tömköra igår, vilket bushästen inte är så van vid, men det gick riktigt bra. Start, stopp och svänga var lätt som en plätt och i slutet började han slappna också av så det känns bra. Fortsättning följer....:)

Bild002.jpg

Bild001.jpg

Bild003.jpg
 
Sv: tömkörning?

Åhhh vilken fin! Stam? Bernstein?

Vi får börja uppdatera den här tråden mer tycker jag. Iofs har min häst vila nu men jag kanske kan dra ut honom på en liten tur någon dag bara för att:idea:
 
Sv: tömkörning?

Det står okänd härstamning i passet men han är korsning halvblod/connemara så jag gissar att färgen kommer från connemarasidan. Ponnyplutt! Fast han är 1,62. :D
 
Sv: tömkörning?

åh vilken himla härlig färg!!! ska bli spännande att följa!

själv har jag inte tömkört på läääänge.. har ingen bana att tömköra på och jag har inte vågat tömköra på åkrarna....
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: EZMK
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
377
Senast: Sol
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp