Bukefalos 28 år!

Tömkörning

R

Riverbridge

Hej!
Tänkte höra om någon kan berätta lite om tömkörning. Hur brukar ni träna? Hur ofta? Övningar? Utrustning? :D
 
Sv: Tömkörning

Hej ! Jag arbetar min häst på töm ca 2 dagar i veckan. Fö. rids han ca 1-2 gånger i veckan och vilar/promenerar resten. (Han har KS och urkalkade strålben därav dett träningingsupplägg. )
Jag kör ut i området med långa tömmar i minst 20 min i skritt.
På ridbanan blir det ena varvet skritt med halter, ryggningar i skritt någr a minuter sedan trav ca 5-7 min med avsaktningar och igångsättningar . Ibland över bommar. Viktigt att han går i lugn form med bra takt.
Jag skrittar minst 5 min och då bytrer jag varv. Sedan åt andra hållet likadant, skritt minst 5 min och sedan galopp som traven men inte lika länga. Öka och minska tempot. Efter detta avskrittning ca 15 min ut i området.
Jag har en 13-årig fullblodsvalack, som ääääälskar att arbeta.
:banana:
 
Sv: Tömkörning

Jag glömde utrustningen. Har en beg tärnsjögjord modell KG Svensson och ölädertömmar, och jag använder sidepull (även dett T****sjö) vilket min kära häst trivs bra med. Jag använder f.ö inte bett på honom. Det fungerar utmärkt.
 
Sv: Tömkörning

När man tömkör ute i naturen så tänk på att händer det något och hästen drar iväg så går det inte att dra i båda tömmarna lika hårt .
Var beredd och och dra hårdare i den den ena tömmen så att hästen inte blir så stark.
En rakställd häst som sticker går inte att stoppa.
Tömmarna skall vara delade.
Råkade ut för detta när min häst som är 99,99% bombsäker i alla situationer fick ett spel.
Det hade nog med att jag gick bakom honom då han aldrig skulle göra så när jag leder i grimma.
 
Sv: Tömkörning

Vi (jag och min syster) har en tre-årig tinker och tömkör väl honom ca tre ggr veckan. Han har en nylongjord, delade tömmar,
träns (ibland) med tredelat sweetiron-bett och en nosgrimma med ringar. Vi tömkör med tömmarna färsta i nosgrimman även
när han nån gång rids så använder vi nosgrimman. I början hade använde vi repgrimman men nosgrimman är bredare och glider
inte omkring.
Tömkör i olika miljöer som längs landsvägen, grusväg, skogsväg även skogsstigar och nån gång i korallen. I korallen där det
lättare att se (när man är brevid istället för bakom) honom har vi börjat med samling (då fäster vi även tömmarna i bettet).
Annars är det miljöträning, halter, tempoväxlingar, trav från stillastående - stillastående från trav osv.
I korallen blir det väl max 30 minuter, ute och stövla blir så länge man orkar 30 min uppemot 2 timmar som mest.

Lite tömkörning i korall:
016.jpg


Lite tömkörning ute (ofta har jag inte träns alls utan grimma över + grimmskaft runt halsen om man skulle behöva leda):
002.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 162
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har två ponnysar som jag skulle vilja träna mer från marken med. Allt från frihetsdressyr till klickertäning så om ni har...
Svar
0
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp