Bukefalos 28 år!

Tömkörning

Sv: Tömkörning

Ta minst 2 st personer till hjälp. En som står på vardera sida om hästen och en som går bakom. Kapson och tömkördningsgjord. Fäst tömmarna och låt hästen känna att dom finns där medans medhjälparna håller i hästen. Sen leder dom hästen framåt och känner tömmarna längs ryggen/ sidorna. Sedan låter man hästen gå längs spåret så man har väggen som stopp och en medhjälpare går på insidan med ett grimskaft i tex delta. läng eftersom grimskaftet så att den som "kör" styr hästen.
LYCKA TILL! Läs gärna i boken unghästen och andra böcker om utbildning. Det finns massor att lara genom att läsa.:banana:
 
Sv: Tömkörning

Slängde på selen :smirk:.

Skämtosido. Men att introducera en unghäst med tömkörning är inte så extemt komplicerat som många verkar tro. Om hästen bara är "normalt" hanterad så brukar de flesta haja rätt så fort vad det är frågan om. Det handlar snarare om sunt förnuft.

Är hästen sadelvan? om ja, grattis. En sele spänns ju precis som vilken sadelgjord som helst och om du bara till en början går snett bakom hästen med tömmarna så brukar rätt så snart förstå hur du vill att den ska gå. Om man direkt ställer sig bakom hästen, brukar hästen bara börja slingra sig över vägen i kampen om att försöka förstå var tusan trycket kommer ifrån och gå tvärtom mot vad du ber den om (t.ex. du drar i vänster töm och hästen vill då gå åt höger).

Fast nu var ju egentligen din fråga hur JAG brukar göra. Och tja, det är väl typ så som jag skrev, när selen väl är på så brukar jag gå bredvid hästen till en början och ju mer hästen börjar förstå vad det handlar om så flyttar jag mig mer och mer bakåt. Det har funkat bra hittills i alla fall :smirk:
 
Sv: Tömkörning

Kom lite abrupt att vi skulle köra in våran pojk om man säger så ;)

Först gick vi hem till grannen för att prova hennes loksele (med svanskappa) en vecka innan han skulle börja på inkörningskurs. Gick bra och han bar hem sele med spänd bukgjord trots att han inte alls vad van vid ngt runt magen.

Sedan på första kurstillfället fick vi återigen hjälp med att prova ut sele så den satt rätt, vi lede först runt honom ngra varv i ridhuset (som han inte varit i innan) sedan ställde vi oss utmed en vägg och selade på. Gick bra förutom att han först blev rädd för kursledaren och slängde sig bakåt, han är lite spec med karlar men fattade fort att kursgubben var ju jättesnäll och rolig :) Då var det inga problem att sela.

Sedan satte vi direkt på tömmarna spända i bettet (novabett) i tränset (utan nosgrimma) under grimman som mamma höll i änden av ett lite längre grimskaft på. Jag höll tömmarna och ställde mig direkt bakom (aldrig hört det Mariika sa om att stå lite vid sidan men det ska jag testa då han är lite vinglig nu när vi börjat tömköra ut i skogen hemma :idea: ). Han var inte tömkörd ngt innan och inte van vid tygeltag i bettet. Sedan knallade vi på i kanske knappt en timme till hela gruppens hästar gick lugnt o avslappnat med tömmar o så.

Började försöka svänga och stanna (förstod röstkommando för stanna endel men lyssnade inte alltid) mha bettet - det var asäckligt sa han :eek: Men han brydde sig inte alls om tömmarna kring ben osv, testade endel för att vänja honom. Hade pisk den andra delen av promenaden och den lyssnade han bra på utan att bli rädd (hade nog blivit longerad en eller två gånger då pisken varit med tidigare).

Andra kurstillfället hade vi nosgrimma på tränset (remont) och han hade haft bett i munnen varje dag under lungchen (1h) under veckan som gått. Funkade mkt mkt bättre och nu började han förstå att jag ville meddela ngt genom tömmen och inte bara togfoga honom obehag :idea: Funkade bättre att svänga o stanna o röstkommando satt lite bättre. Drog lite däck oxå.

Nästa gång var hemma (kursen inställd pga tävling i ridhuset den helgen) och då hade jag mina nya fina tömkörningsgjord :D Hööks kopia av Tärnsjös och jag hade nu bara tärns, ingen som ledde i grimman. Satte tömmarna ett hack ned från de övresta för att få bättre inramning och styrförmåga. Tog ut från stallet och fixade runt med tömmar o dyl men sedan vände mamma honom vid huvudet, tyckte det skulle vara lite väl overkill att börja med en 180-gradersvändning o sedan knalla iväg :smirk: Men hon lsäppte så fort han fått nosen rätt o jag smackade på. Vingligt som atta de första 300 meterna upp till skogen med sedan knattade han på så stabilt så :love: Travade lite (kan travkommando) och gjorde ngra halter. Vända o gick samma väg hem efter kanske 10-15 min upp i skogen. Dock stökig i halterna på hemvägen, ville inte stå lugnt så länge som jag ville men hu jädan vilken koll man har en bit bakom i tömmarna! Enkelt att korrigera hans skutt, halvvändningar o fina tvåbenställningar :D Gav snabbt upp och stod bra från början de sista halterna samt travade lugnt hemåt o skrittade lugnt.

Nästa kurstillfälle och alltså fjärde gången han tömkördes satt styr o stopp nästintill perfekt i de allra flesta fallen. Snabbt lugn med däck o rep så vi drog däck o slang och gjorde fina åttvolter o serpentiner. Fick köra utan ledare i slutet (måste alltid ha ledare tills de är 100 ok med de nya grejer de drar i fall de skulle bli rädda) och det gick helt utan problem :love:

Nästa gång är på söndag!
 
Sv: Tömkörning

Va duktiga ni är!! Va roligt det låter!! Jag skulle oxå vilja gå kurs, jätte dåligt med sånt här uppe. Men vi tömkör i skogen iallafall och det går jättebra!


När jag skulle börja tömköra Saga så var jag inne på ridbanan och hade en ledare framme vid henne. Hon hade varit tömkörd några gånger hos förra ägaren oxå men jag ville ändå göra allt från början. Vi gjorde så ett tag och sen styrde jag runt själv och nu kan vi göra åttvolter oxå och det går jätte bra att styra zick zack över skogsvägar och stanna när vi är ute.
 

Liknande trådar

Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 121
Senast: EZMK
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Nygren är b-tränare i working equitation. Hennes inledande råd till alla ridövningar i grenen är att gå in och läsa TR för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur introducerar du läskiga hinder för unga hästar så som vattenmatta och andra titthinder? Och hur lär du en häst att hoppa stort vatten?
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp