Tömkörningstråd!

Jag ser att equiband nämns i tråden, jag har hört talas om det men inte riktigt förstått vilken effekt det ger på hästen. @super såg att du skrev att du hade varit på clinic. Har du lust att förklara lite mer? Imorgon är det tömkörningskurs ska tömköra en häst som jag inte tömkört förut. Ska bli kul och intressant!

Clinicen gav inte så jätte mycket om jag ska vara helt ärlig.🙈

Däremot så min häst som har haft väldiga issues med att vilja lyfta buken och därmed ryggen så har det hjälpt jätte mycket att han fått bandet under magen. Jag provade även med band baktill men han blev mest stressad av det så tog bort det. Jag vet folk som rider med det och dom tycker det fungerar utmärkt. Min har väldigt lätt till bock och jag vill inte uppmuntra det när jag sitter på så använder bara bandet i tömkörning. Resultatet blir att han lyfter ryggen och jobbar mycket rundare, märks framförallt i galoppen där han annars lätt blir rakbent och trist.
 
Nähä men hur korrigerar man hästar som leker inte -nudda-mark? Idag gick det jättebra i ena varvet men så bytte jag till det "lätta" och varje gång jag smackade for han iväg. Uppåt, utåt, bakåt, inåt, framåt. Lite olika för varje gång. Sen stå stilla och vägra gå. Lätt smackning, lyckas kanske skritta några steg innan det var dags för nästa tur. GÅR det att lösa bra för en häst som bara får skritta eller ska jag ge plegicil innan motion fram till återbesöket? Missade veterinärens öppettid precis idag så hann inte rådfråga 😬
Man kan vara två stycken. En som tömkör och en som leder.
Hästen tappar bjudningen när den börjar göra annat än att gå framåt. Eftersom din bara får skritta så är det rätt begränsande. Jobba förebyggande genom att försöka behålla bjudningen hela tiden. Lägg in små, små volter hela tiden och kräv att den bjuder i volten. Om du tar hästen i en riktigt liten volt runt dig så brukar de flesta hästar tappa bjudning. Det ger utrymme för att kunna driva men slippa de värsta explosionerna då det oftast är lite jobbigt att gå på en liten, liten volt. Försök variera tömkörningen så mycket som möjligt.
 
Man kan vara två stycken. En som tömkör och en som leder.
Hästen tappar bjudningen när den börjar göra annat än att gå framåt. Eftersom din bara får skritta så är det rätt begränsande. Jobba förebyggande genom att försöka behålla bjudningen hela tiden. Lägg in små, små volter hela tiden och kräv att den bjuder i volten. Om du tar hästen i en riktigt liten volt runt dig så brukar de flesta hästar tappa bjudning. Det ger utrymme för att kunna driva men slippa de värsta explosionerna då det oftast är lite jobbigt att gå på en liten, liten volt. Försök variera tömkörningen så mycket som möjligt.
Hur liten volt är en liten volt? Är orolig över att ha bakbenen för nära 😬
 
Hur liten volt är en liten volt? Är orolig över att ha bakbenen för nära 😬
Det är svårt att säga. Beror på vad hästen och du klarar av. Det ska ju inte vara så att hästen ”faller genom” volten utan den ska jobba genom volten. Man ska alltså fortfarande ha den på yttertömmen. Det är hur mycket du tillåter att hästen svänger som ska avgöra hur stor volten blir (alltså hur mycket du ger efter med yttertömmen). Det ska inte heller vara att den skjuter ut ytterbogen och knappt går att vända inåt.
Det ska alltså vara fina runda volter där hästen bjuder jämt på båda tömmarna.
Sen så ska du egentligen inte gå rakt bakom hästen utan du ska hamna lite snett bakom innerbogen. Här är ju egentligen tanken att du ska stå still och hästen trampa runt dig (annars ska man oftast gå med i rörelsen) men det brukar behövas att man följer med ändå, i alla fall i början för att få en jämn bjudning i båda tömmarna. Dessutom brukar det vara bäst att ha innertömmen satt så att du kan ta ledande tag med innertömmen.
Så så små du vågar och hästen och du kan.
 
Hur liten volt är en liten volt? Är orolig över att ha bakbenen för nära 😬
På båda de två filmerna jag lagt in gör jag en liten volt runt mig. Inte när hästen går på en större volt utan när jag vänder den runt mig. Syftet med de volterna var inte riktigt samma som ditt och så var de i trav men typ runt den storleken, helst inte större. Eller snarare är det målet men vägen dit kan ju kantas av både mindre och större volter). Det är ju inte säkert att din häst kan göra så pass små volter i början, skjuter det tex ut ytterbogen så kanske det blir större volter med ytterställd häst.
 
På båda de två filmerna jag lagt in gör jag en liten volt runt mig. Inte när hästen går på en större volt utan när jag vänder den runt mig. Syftet med de volterna var inte riktigt samma som ditt och så var de i trav men typ runt den storleken, helst inte större. Eller snarare är det målet men vägen dit kan ju kantas av både mindre och större volter). Det är ju inte säkert att din häst kan göra så pass små volter i början, skjuter det tex ut ytterbogen så kanske det blir större volter med ytterställd häst.
Tack! Provar ikväll eller imorgon, beroende på när jag lyckas ha sällskap i stallet 😊
 
Tömkörde Nelly igår för första gången på ett tag, var helt klart bästa passet någonsin för oss! Innan har det mest varit liksom full fart framåt och jag har kutat bakom men nu kunde vi komma till lite bättre arbete. Gjorde framförallt mycket övergångar mellan skritt och trav.

Har inte kunnat sätta tömmarna i gramanfästning på båda sidor innan, hon har bara krullat ihop sig. Testade dock på nytt igår och nu funkade det bra!👍
 
Tömkörde Nelly igår för första gången på ett tag, var helt klart bästa passet någonsin för oss! Innan har det mest varit liksom full fart framåt och jag har kutat bakom men nu kunde vi komma till lite bättre arbete. Gjorde framförallt mycket övergångar mellan skritt och trav.

Har inte kunnat sätta tömmarna i gramanfästning på båda sidor innan, hon har bara krullat ihop sig. Testade dock på nytt igår och nu funkade det bra!👍
Jag personligen skulle inte sätta både innertöm och yttertöm samtidigt med gramansättning. Det är främst när man vill förstärka ytterhanden som en gramansättning verkligen kommer till sin rätt :)
 
Jag personligen skulle inte sätta både innertöm och yttertöm samtidigt med gramansättning. Det är främst när man vill förstärka ytterhanden som en gramansättning verkligen kommer till sin rätt :)
Ja, jag förstår hur du menar. Brukar ha gramanfästning enbart på ytter men är så trött på krånglet vid varvbyten😆
Det funkade jättebra igår dock och vi fick till ett fint flyt i passet när det gick att växla varv ofta.
 
Hade tömkörningskurs idag med två pass. tyvärr var jag alldeles för trött för att orka vara helt fokuserad idag så andra passet blev mest pannkaka. Vår tränare tömkörde min häst i början av lektionen för att visa tömkörning och pratade lite om vad som var viktigt och så då det var två med på kursen som var nya på tömkörning. Så hade egentligen de bästa förutsättningarna för att lyckas bra. Första passet gick hyfsat iallafall men andra passet vill jag helst glömma och begrava i minnet. Ska ta en privatlektion på måndag innan vår grupp så jag hoppas det går bättre då. Vi hade en del hinder idag, bl.a. dubbelslalom och koner som stod som en fyrkant för att öva på svängar åt båda hållen. Sen andra passet skulle vi göra öppna bl.a. idag fick jag inte till det alls. Men så är det ibland.
 
Precis kommit in från ett kort pass på töm med min nya häst. Det var svettig 😅
Jag tror inte att hon blivit tömkörd innan för det tog en liten stund innan hon fattade poängen, så vi höll oss till att bara gå rakt fram och svänga lite naturliga svängar.
Testade på både trav och galopp däremot och det var jätteroligt! Ska bli kul att se hur vi utvecklar det hela.
 
Hyrde hästen jag rider på ridskolan i måndags innan vår ridlektion och tömkörde. Gick jättebra till skillnad från förra lördagen på kursen. Var nog mitt bästa tömkörningspass på egen hand hittills! Fick verkligen honom att gå framåt och kliva på, fick fint övertramp och han höjde ryggen och arbetade rätt. Fick också till några riktigt bra volter där han trampade helt rätt. Var så himla kul och avslutade med rökt i bägge varven. Han var riktigt trevlig och samarbetsvillig och jag lyckades undvika att yttertömmen glappade också. :)
 
Mitt lilla tömkörningsprojekt (5 åring med rejäl kissing spines, på ett ställe saknades mellanrum mellan kotorna och på ett annat ställe hade kotorna lagt sig omlott) röntgades om förra veckan. Då hade det gått 6 månader sedan han röntgades och KS upptäcktes.

Han är idag 0,1mm från att räknas som frisk. Det täta stället är borta, och kotorna som låg omlott har rätat ut sig och fått ett mellanrum på 2,9mm. Helt fantastiskt vad rätt jobb kan göra för en häst.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp