Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Busen

Trådstartare
Jag är total kass på de här med analys värdena.
Ska köpa hö av en bonde i år då det lilla egan vi tagit går till fåren.

Fick värdena av honom här om dagen via tel, så där lagon snabbt ner hafsat...

Men någon som är duktig på detta som har lust att lämna en komentar om hur värdena är, ser det rätt ut & framför allt duger de till 3 halv feta normal arbetande ponnyer /hästar??

Jag tror han sa att det var per kg ts. (:confused:)

84% ts.

9,7 mj

78 g smältbart råprot.

42 g råprot.

(tyvärr inga mineral värden)

Någon??

Tacksam för svar!! :)
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Kvot 8 efter vad jag fattar. Bra kvot. Jag hade varit nöjd. Sedan är jag ingen expert men du kan väl exempelvis gå in på Hippocampus och lägga in värdena och försöka göra en foderstat.
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Det verkar vara ett bar hö med en bra kvot :)

Det är både energirikt och proteinrikt, så förmodlingen krävs inget kraftfoder om du har feta normalarbetande hästar.
Ev "för bra" om de ska gå ner i vikt, då kan du ev byta ut lite hö mot halm.

Ett mineralfoder kan också behövas beroende på hur värderna för mineralerna är.
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Kvot 8 efter vad jag fattar. Bra kvot. Jag hade varit nöjd. Sedan är jag ingen expert men du kan väl exempelvis gå in på Hippocampus och lägga in värdena och försöka göra en foderstat.

Men på Hippocampus ska värdena skrivas in i kg/foder. Jag har ju bara mina värden i kg/ts...

´Hur vet jag hur värdena ser ut i kg/foder??:confused:
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Jag tror du kastat om 2 siffror?

78 g smältbart råprot.

42 g råprot.


Råprotein är alltid HÖGRE än smältbart.

Om det ska vara 42 gr smältbart/kg TS så innebär det att du har 42*0,84 = 35,3 gr SRP/kg foder.

Och MJ/kg foder blir 8,1 MJ

Det ger en kvot på 35,3/8,1 = 4,3

Vilket inte är bra alls om du har lättfödda hästar då du måste proteinkomplettera.

Så, höet har INTE bra kvot om 42 är smältbart råprotein. Du har endera skrivit fel och kastat om råprotein och smältbart, eller fått fel siffror. Smältbart är alltid den lägre siffran.
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

KL

Uppfattade jag dig rätt nu? Du har fått svaren per kg TS och vill ha svaren per kg foder?

I så fall så du inte räkna gånger 0.84. Du ska dela med 0.84
I så fall får du fram 11.55 MJ/kg foder
och 50 g smb rp/kg foder.

Om jag missuppfattat så ignorera mig, ber om ursäkt för missförståndet.
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

KL

Uppfattade jag dig rätt nu? Du har fått svaren per kg TS och vill ha svaren per kg foder?

I så fall så du inte räkna gånger 0.84. Du ska dela med 0.84
I så fall får du fram 11.55 MJ/kg foder
och 50 g smb rp/kg foder.

Om jag missuppfattat så ignorera mig, ber om ursäkt för missförståndet.

Om du kikar vad TS skrev att hon hade för värden så skrev hon att värdena per kg TS var:
9,7 mj
78 g smältbart råprot.
42 g råprot.


Grejen är att SMÄLTBART protein ALLTID är lägre än råproteinet. Råprotein anger totalmängd protein, smältbart protein hur mycket hästen kan utvinna ur totalproteinet. Därför är siffran för smältbart protein i lägre. I det TS skrivit har hon en HÖGRE siffra för smältbart råprotein. Därför tror jag att TS endera kastat om siffrorna, eller så har hon fått fel siffror från bonden.

De som svarat i tråden att höet har en bra kvot har räknat på 78 gr srp/kg TS, men det stämmer inte att 42 gram råprotein ger 78 gram smältbart. Om det är 78 gram som är råprotein och 42 gram är smältbart däremot blir siffrorna trovärdiga. Men då har kvoten tyvärr en låg kvot. Och iom det plus en relativt hög MJ blir det inte alls lämpat till lättfödda hästar.

Men för att kunna säga något måste man reda ut vad som hänt med siffrorna för protein? Är de 'bara' omkastade och har bytt plats, eller har TS fått helt fel uppgifter från bonden? Det är frågan.
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Ja, det där blir knas. ;) Du kan aldrig få högre värde per kg foder än vad det är per kg ts. Det är alltid en liten del vatten i fodret vilket gör att värden blir lägre.

Så vill du har per kg foder ska du alltid multiplicera med procenthalten ts, i det här fallet 84% dvs multiplicera med 0.84 för att få fram värdena per kg foder. :laugh:
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Det är jag helt med på, antog också att hon kastat om siffrorna och räknade ut smb rp/kg ts på just siffran 42.

Ignorera mig förresten. Jag har tänkt lite tokigt... igen :P
 
Senast ändrad:
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Ber om ursäkt. Har tänkt helt fel
 
Senast ändrad:
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Nej, det är du som vänt på det. ;)

Per kg TS är alltid det högre värdet så multiplicerar man det med procenthalten TS för att få fram vad det blir per kg foder du ger.

Så 50 g smrp i det här fallet är alltså mängden per kg TS, så multiplicerar du det med 0.84 och får fram vad det blir per kg foder.

Edit: Såg att du kommit på det också, låter det dock stå kvar om ngåon annan funderar på hur det är. :)
 
Sv: Tolkning av analys värden?! Hjälp tack!

Oj oj, ja skulle tro att det bara är jag som kastat om siffrorna...då jag haffsade ner de snabbt på en lapp. :o

Tack för alla svar, jag har 2 normal födda & en väldigt lätt född, samt en ponny som jag inte vet riktigt (första vintern vi har honom) men att dömma av hur han varit i sommar så verkar han ovanligt normal / svår född för att vara ponny....

Hur kompleterar jag upp bäst för den lätt födda??
Han är en ganska ur jobbig häst överlag han behöver liksom mat för att vara lycklig, kraft fodret är bästa stunden på dagen, men han blir som sagt väääldigt lätt fet & är naturligtvis till råge på allt vrål seg att rida så ju mer mat destu tjockare meeen piggare & tvärt om. :grin:
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 295
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 839
Senast: Gavi
·
Foder & Strö I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut...
Svar
4
· Visningar
853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp