Bukefalos 28 år!

tomatplanta

sweep

Trådstartare
Jag har en "liten" tomatplanta hemma.
Den står på mitt köksbord och har nu växt iväg så att den snart tar i taket.
Jag har tejpat ihop grillpinnar i ett försök att hålla den upprätt men det fungerar knappt längre.

Den är ganska gles och tunn upptill. Det finns lite försök till blommor på den men inte så mycket och inga tomater alls.
Vad ska jag göra för att få den att bli lite mera normal?
Och vad kan jag ha för att få den mera stabil?
Tanken är att den ska få vara ute lite men eftersom den just nu är så ostabil så funkar inte det helt bra :/

11692603_10152818459416315_7633005563247711226_n.jpg

11665418_10152818457776315_8065663825486227437_n.jpg
 
Hugg av den på lämplig höjd och sätt den i solen.

tomater är ena rackare på att växa så att ta av toppen gör bara att den skjuter iväg en ny.
 
Håller med tanten, kapa av plantan och placera den ljust. Fast jag tror den skulle må bra av en större kruka också, tomatplantor behöver mycket plats för rötterna. Jag planterar mina i 20-liters murarhinkar, borrar några hål på sidorna 4-5 cm upp, fyller på med lecakulor upp till hålen, lägger en bit fiberduk och vanlig planteringsjord över. Sätter sen plantorna djupt så att dom står mer stabilt, (dom bildar nya rötter från den stjälk som hamnar under jord) och binder upp dom mot en rejäl bambustav. Sen ger jag dom gödning regelbundet. Har just nu en tomatskog som påminner om Amazonas regnskogar.:D
 
Hugg av den på lämplig höjd och sätt den i solen.

tomater är ena rackare på att växa så att ta av toppen gör bara att den skjuter iväg en ny.

Så det är bara att kapa av?
Vad kan jag göra med det som jag kapar av då? går det att spara?

Håller med tanten, kapa av plantan och placera den ljust. Fast jag tror den skulle må bra av en större kruka också, tomatplantor behöver mycket plats för rötterna. Jag planterar mina i 20-liters murarhinkar, borrar några hål på sidorna 4-5 cm upp, fyller på med lecakulor upp till hålen, lägger en bit fiberduk och vanlig planteringsjord över. Sätter sen plantorna djupt så att dom står mer stabilt, (dom bildar nya rötter från den stjälk som hamnar under jord) och binder upp dom mot en rejäl bambustav. Sen ger jag dom gödning regelbundet. Har just nu en tomatskog som påminner om Amazonas regnskogar.:D

jag trodde inte att den skulle bli så stor.. hade mindre kruka före och när den fick denna stora så växte den iväg.
Jag har en kruka som är lite större som jag tänkte ha ute så får väl testa att sätta den i den och kapa av den lite och så får den bo ute på altanen.

Jag brukar bara ha garderobsblommor och dom kräver inte så mycket skötsel ;)
 
13 juni såg hon ut såhär och nu når hon över gardinen som man ser i överkant på bilden
10464358_10152790151696315_1085711224501349161_n.jpg
 
Jag tror jag att jag vågar påstå att den fått alldeles för lite ljus. Tomaer klarar sig inte inomhus. De ska stå på solig balkong eller i växthus. Inomhus och framförallt bakom en persienn är det rätt dödsdömt, då bara växer de för att försöka nå upp till en sol de inte hittar.

Kapa av ungefär halva höjden och ställ omedelbart ut den i solen.
 
Du behöver inte alls kapa. Ta ett snöre och knyt runt en pinne. Stick nere pinnen intill stammen och linda snöret runt plantan. Sätt ut plantan på balkongen eller annat soligt läge utomhus. Knyt snöret i taket. Fortsätt snurra plantan runt snöret och vänta på skörd. Sätt eventuellt i större kruka på en gång och gödsla ordentligt!
 
Håller med tanten, kapa av plantan och placera den ljust. Fast jag tror den skulle må bra av en större kruka också, tomatplantor behöver mycket plats för rötterna. Jag planterar mina i 20-liters murarhinkar, borrar några hål på sidorna 4-5 cm upp, fyller på med lecakulor upp till hålen, lägger en bit fiberduk och vanlig planteringsjord över. Sätter sen plantorna djupt så att dom står mer stabilt, (dom bildar nya rötter från den stjälk som hamnar under jord) och binder upp dom mot en rejäl bambustav. Sen ger jag dom gödning regelbundet. Har just nu en tomatskog som påminner om Amazonas regnskogar.:D

Varför har du lecakulor underst? Ska man ha det? Var får man tag på fiberduk?

/Jonaz, som har massa tomatplantor på uteplatsen och gärna lär sig mer till nästa säsong
 
Varför har du lecakulor underst? Ska man ha det? Var får man tag på fiberduk?

/Jonaz, som har massa tomatplantor på uteplatsen och gärna lär sig mer till nästa säsong
Om man gör hålen några centimeter upp på sidan av "krukan" istället för i botten och fyller upp med lecakulor, bildas det en liten vattenreserv i botten när man vattnar, utan att jorden för den skull blir för blöt. Fiberduk har jag för att inte jorden ska rinna ut i hålen. Finns att köpa på rulle nästan överallt där det säljs odlingsgrejer.
 
Nu har den fått en ny kruka (dock inte så mycket större men något större) och är avkapad en bit och står just nu på min uteplats.
Får se om den överlever min behandling nu
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 372
Senast: Bison
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 144
Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 420
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 821
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp