Tömkörning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Akustik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 153
A

Akustik

Jag ska köpa tömkörningsgrejjer och vill ha massa råd om vad som är bra att köpa och inte..

Vad är fördelen med att ha en gjord i läder? (Fördelar/nackdelar gentemot syntet)

Samma sak gäller tömmar.

Ngn som vet vart man kan handla en gjord och tömmar till bra pris och av bra kvalité? (Jag kommer att tömköra ofta, ca 2 ggr i veckan)'

Bra pris= Upp till typ 1200 för gjorden och sen ett par bra och hållbara läder tömmar kan jag väll tänka mig att ge 500 för..

Ngn som vet?

Sv: Tömkörning

Kan eg. inget om sånt där men har tömkört en del förrut och Chétàk-gjorden i läder är helt underbar! Man kan fästa tömmarna i princip hur man vill i massa olika höjder o grejjer. Dessutom är den bruna riktigt snygg ;)
Lädertömmar tycker jag jätteilla om, jag blir orörlig och tycker dom är för tunga o sega. Gillar mina fula syntet-tömmar, superlätta och så :p Från hööks, otroligt men sant.

Du skriver att dina tömmar är superlätta...
Den gången jag tränade tömkörning för instruktör, så sa hon att det var viktigt att man lät tyngden av tömmen göra det mesta jobbet...

Hur fungerar det för dig då??

Utöver den gången så tömkör jag istortsett aldrig så jag vet inget om utrustningen.. Jag bara funderade:o

jag vet att alla tycker att man ska ha tunga tömmer men jag kan bara inte tömköra med det! det blir trögt, stumt och jag får inte igenom nånting öht. jag tror att jag är ensam om att att tycka det, alla tycker om tunga tömmar. det är säkert sjutton tusen fel med lätta tömmar men jag märker ju på hästarna att om jag kan tömköra lättare går det bättre, jag går på magkänslan :p
iofs har jag inte tömkört på säkert två år nu :o förrut var jag duktig och tömkörde alla tre hästarna 2 ggr/vecka, förutom ponnyn som tömkörde mig :D men jag borde ta upp det igen.

hihi jag har longersetet från hööks och köpte syntettömmarna till bara :p *billig och helt ok*

Beror ju på hur seriös du vill vara när det gäller tömkörning. är du väldigt intresserad skulle jag satsa på riktiga grejer. Tärnsö har mkt bra gjordar. har själv en KG-gjord. Men den kostar en hel del... ca 4000:- får du nog ge. Lädertömmar är optimalt om du vill kunna använda dig av tömvikten. men dessa är heller inte gratis...
Tänk bara på att ha ordentlig längd på dina tömmar minst 18m!

Använd alltid hjälm, & handskar när du tömkör:)

Chetakgjorden är alldeles utmärkt! Precis samma modell som tärnsjös men mkt billigare:) Inte samma läderkvalitet men fullt duglig!! Den kostar under 1000 kr. Jag har Globus tömmkörningstömmar och de är jättebra. Kostar runt 500-lappen. Lite stela i början som alla tömmar men efter några gånger var dom mjuka och sköna. Det bästa är nästan annars att köra tömkörningstömmar begagnat så dom är färdigslitna och supersköna direkt:D Men tänk på att ha långa tömmar och ganska smala så du kan ta upp all töm i handen. Och glöm inte pisken, handskarna och hjälmen!

Vart kan man hitta den chetak gjorden?

Svar alla:
Jag satt och diskuterade med min tränare idag och vi kom fram till att jag skulle köpa en kraftigare lädergjord men det behöver inte varra någon Tärnsjö, eftersom att de gjordar i 1000-1500klassen fyller samma funktioner men att man kan lämna in dom till en skomakare som förstärker sömmarna kring ringarna.

Sen så tipsade hon mig att köpa de längsta lädertömmar jag kunde hitta (lätta och smidiga) och sedan köpa till syntetlina (kraftig bogser lina typ) och förlänga så.
Eftersoma tt de längsta man kan få tag i om man itne ska specialbeställa ligger runt 17meter och det e alldelles för kort.

Ngn som vet några lååånga (20meter +), smala och smidiga tömmar till att shysst pris ? ;)

Den är en Globus-"produktion" så his globusåterförsäljare. Kolla i närmaste hästsportaffär bara! Annars finns den på flera sidor på inernet, tex lillhastenistav.se Kanske har dom tömmarna också?

18-meterstömmar räcker gott och väl faktiskt och har du för långa blir det bara klumpigt att hålla i. Globus har 18-meters också, de har vi och då kan jag garantera att du inte behöver förlänga dom om du inte ska göra något extremt speciellt då du tömkör:D

Breccia_ skrev:
jag vet att alla tycker att man ska ha tunga tömmer men jag kan bara inte tömköra med det! det blir trögt, stumt och jag får inte igenom nånting öht. jag tror att jag är ensam om att att tycka det, alla tycker om tunga tömmar. det är säkert sjutton tusen fel med lätta tömmar men jag märker ju på hästarna att om jag kan tömköra lättare går det bättre, jag går på magkänslan :p
iofs har jag inte tömkört på säkert två år nu :o förrut var jag duktig och tömkörde alla tre hästarna 2 ggr/vecka, förutom ponnyn som tömkörde mig :D men jag borde ta upp det igen.
Då fattar jag:D
Precis som jag skrev så tömkör jag aldrig så jag är inte ett dugg insatt:o

Jag var nybörjare på tömkörning när jag köpte mina grejer. Blev rekomenderad att köpa 14-17 meters tömmar. Köpte 16 och har inte ångrat mig, nästan så att stundtals de blir för långa. En bekant köpte 20 meter men hon kortade av dom för det blev alldeles för mycket till övers som släpade och hängde.

Kan du inte låna några så du får känna på längden?

Breccia_ skrev:

Du är inte ensam om att tycka så! Jag tömkör också helst med så lätta tömmar som möjligt, jag tycker att det är stört omöjligt att få till ordentliga eftergifter med tunga tömmar - tyngden gör ju att det blir ett ständigt drag i bettet. Dessutom känns det som om tygeltagen liksom når fram snabbare med lättare tömmar, med tyngre känns det som om det tar flera sekunder från min hand till bettet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 440
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
14 128
Senast: Tirnanoogh
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 840
Senast: nejlica
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka