Tömkörningsgjord+tömmar

Centaur

Trådstartare
Vad använder ni för utrustning när ni tömkör? Tänkte jag skulle testa, vet dock inte om hästen är tömkörd. Det lär ju visa sig.. :p Men måste uppdatera utrustningen, tömmarna har jag nog slängt och gjorden är möglig och ful...

Nån som kan tipsa om bra tömmar? Tyg eller läder spelar mindre roll, men dom måste vara smala, Mjuka och finnas i brunt...

Och en gjord som är mjuk och även den i brunt?

Helst inte så jättedyrt, går det dåligt så finns det risk att jag lägger ner hela projektet så då känns det lite surt att ha köpt utrustning för tusentals kronor....:cool:

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

Jag har en tärnsjö tömkörningsgjord och tömmar från tärnsjö, de är rätt dyra. men en i stallet köpte en gjord från hööks som hon är nöjd med, likaså tömmar från hööks. Men ett tips är att lägga ner en liten extra slant på tömmarna för de billiga tycker jag är vääldigt styva och man får inte riktigt något grepp.

Och även om inte hästen är tömkörd så lär de sig ganska fort vad det är som gäller!

Jag har också en Tärnsjögjord (utan järn/bom), underbar. Tömmarna är dock av det billigare slaget, vilket jag ämnar ändra på vid lämpligt tillfällen.
Mina tömmar är av läder (ofärgat, så det borde passa damen?) och både tunna och smala, sista biten mot bettet är av rep. I min mening värdelösa att köra med eftersom det blir för "lite" i handen och inte har tillräcklig egen tyngd, som gör det lättare att ha en riktigt stadig och fin kontakt med bettet.

Stallkompisen köpte just en Globusgjord för 11-1200 kr någonting. Ser kanonfin ut och kom med både svanskappa och en kortare ponnygjord som tillbehör. Den har ett järn i däckeln och sitter väldigt stadigt på hennes rundryggade häst, min glider lättare runt faktiskt (kanske inte så konstigt).

Så mitt tips är en Globusgjord som är väldigt prisvärd och lägga lite extra kulor på bra tömmar som är tyngd i och håller 20 mm bredd (7 m längd tycker jag är lagom), vilket kostar lite mer. Tror att du måste beställa direkt från sadelmakare om de inte ska vara svarta, vilket ändå inte behöver bli snordyrt.

/Hälsningar från en som tömkör ofta nu för tiden, blev frälst efter en kurs på Flyinge tidigt i somras, innan "fuskade" jag mest. :)

Hm, Globus-gjorden och liknande gjordar blev jag avrådd ifrån att använda av veterinär och tömkörande vet.assistent. Enligt dem är järnet i gjorden för smalt för de flesta hästar. De rekommenderade istället en mjuk gjord t ex Hööks textilgjord (finns andra hos andra märken med "stående" ringar vid manken) eller Tärnsjös nya, den som Anders Eriksson har utvecklat.

Tömkörningstränaren som besöker stallet har dock Globus-gjorden, är väldigt nöjd med den och tycker att den är helt OK för hästarna. Frågan är vem jag ska tro på?

Jag har en GLOBUS gjord och TÄRNSJÖ tömmar. Sedan har jag alltid lindor r.o. och boots r.o.

Jag rekommenderar tömmar från en riktig lädermakare om du ska ha i läder, så mycket bättre kvalité.

Lycka till:)

Hmm brun gjord.. Ska det vara med eller utan järn? Hur många ringar? Ska alla stå?

Tömmar har jag köpt från en känd auktionssida :angel: Finns en säljare som säljer jättefina och smidiga tömmar lite då och då. Har ett par 16m i mörktbrunt läder och ett par 8m i Prestigebrunt.

Jag vet inte, det har varit "snack" fler gånger om gjordarna med järn i. De flesta har varit överens om att eftersom en gjord inte belastar ryggen såsom en sadel gör så har det ingen betydelse.
Flyinge har (bl a) Globusgjordar och jag vet att Göran Lindstrand samarbetar med Globus för att vidareutveckla deras produkter.

Jag hade inte alls varit rädd för att använda en gjorde med järn i, önskar att min egna skulle ha haft det.

Problemet med Tärnsjös grejor är ju prislappen. De är jättefina, men TS ville ha något som inte kostar "skjortan".

Prova att tömköra med sadel och två longerlinor först. Fungerar det så satsa på bra utrustning sen. Det är ju dumt att köpa något halv-ok för att sedan behöva ha något bättre.
// Linda

Ja, jag vet om Tärnsjös priser och menade inte att TS skulle köpa just en sådan.

Varför önskar du att dina gjordar hade järn?

jo det går ju att testa. :)

annars hittade jag en jättemysig brun gjord med tjockt teddyfoder som jag tror skulle passa herrn bra. järn är nog inte så bra på honom, dels är han bred och dels avskyr han allt som klämmer...

ser många gjordar som har ringar upptill som inte står upp. måste man ha det eller funkar det med liggande också? vilka ringar brukar ni välja att börja med på en grön häst?

Hejsan!
Jag vet inte om vi pratar om samma, men jag har en brun gjord i tyg som är teddyfodrad från Mark Todd, och den tycker jag funkar bra för mig.

Har precis börjat tömköra och gör det tyvärr inte så ofta som jag borde, men jag försöker att komma igång. Kan tänka mig att när / om jag kommer igång ordentligt med att tömköra så köper jag mig en lädergjord, men tills den dagen kommer, så funkar denna jättebra!

ja det var den jag hade sett. :) bra att du är nöjd, då vet jag att den är okej!

Jag tycker att tömmarna löper lättare om ringarna står upp, men jag antar att det är en smaksak.

Det är värt att satsa på en gjord med stående ringar helt klart. Annars blir eftergiften fördröjd och hästen får i princip dra fram tygeln själv när man ger efter.

Jag hade en textilgjord med liggande ringar förut. Men den åkte lätt runt om man inte drog åt gjorden för kung och fosterland. Samt det där med eftergiften. Så jag uppgraderade till Globus lädergjord vilket ger en helt annan känsla. Tycker att den ligger mycket bättre.

Sedan bör man ha ett par lädertömmar med lite tyngd i. Textiltömmar har en tendens att fladdra och ger ingen riktig kontakt.

Ringar som inte står upp låter inte tömmarna löpa som de ska, så köp inte en sån.
Textilgjordar brukar ligga stilla sämre, inte bra.

Ja, jag vet om Tärnsjös priser och menade inte att TS skulle köpa just en sådan.

Varför önskar du att dina gjordar hade järn?

Min gjord glider gärna och jag hade hellre haft en gjord med järn i än svanskappa, mindre "grejor" liksom.
Hästen är rätt så stark i galoppen och jag får ta hårdare i yttertömmen, vilket leder till att gjorden gärna glider mot innersidan då manken inte är så välmarkerad på min häst. Det är anledningen.

jo det går ju att testa. :)

annars hittade jag en jättemysig brun gjord med tjockt teddyfoder som jag tror skulle passa herrn bra. järn är nog inte så bra på honom, dels är han bred och dels avskyr han allt som klämmer...

ser många gjordar som har ringar upptill som inte står upp. måste man ha det eller funkar det med liggande också? vilka ringar brukar ni välja att börja med på en grön häst?

Jag tömkör mycket och ofta och har en vanlig syntetgjord (billig) med liggande ringar. aldrig upplevt att linorna fastnar eller blir stumma med den, funkar hur bra som helst. det viktiga är att man har många ringar på gjorden, så att du har stor valmöjlighet vart du vill ha tömmen löpa.

ang. linor så kan jag inte hjälpa dig om det är färgen det hänger på. jag har linor i form av smala rep - köpt på båtrepslageri för en billig penning , fick välja längden själv, samt de satte i karbin hakar på beställning. de ligger väldigt bra i handen och blir aldrig stumma, vare sig i handen eller genom ringen. smaken är delad i vilken variant man föredrar linor, själv upplever jag lädertömmar som väldigt tunga och otympliga just i fråga om eftergift i handen. men jag vet andra som tycker tvärtom ang. replinor.
det är dock ett billigt alternativ om du vill testa.

jag såg några på ebay som hade rep längst fram och sen vävband. det tyckte jag verkade smart? :)

Jag har funderat på o knalla in på ett båtrepslageri själv, då många har tipsat om det och jag har lite fumliga fingrar efter ryggmärgsskadan. Jag kan faktiskt tänka mig att det är därför jag tycker att det är knöligt att tömköra med tömmar... (Jag har kort, förmodligen ponny-, vävribbtöm från B-s)

Vad föreslår du för längd och grovlek på linorna? För jag antar att du då har två linor i stället för en lång som töm...

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 571
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 364
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka