Tömkörningsgjord+tömmar

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

Ja men precis, kvalitén är ju den samma :). När köpte du din? Är lite nyfiken då jag aldrig sett någon tömkörningsgjord av märket Chetak :o. Är de precis likadana som Globus gjordar?

Jag har en lädergjord med många bra spännen köpt hos Aubiose, fick den rekommenderad av A.E. Tömmar har jag tyvärr bara i textil, men nu har jag nästan vant mig vid dem. Du bör ha både spännen som ligger och står upp. De liggande används för att fästa tömmen vid tex inspänning, graman, ledande inner mm och de upprätta för att ha löpande töm igenom.

Globus och Chetak är samma företag. Någon berättade att de bara bytt namn för några år sedan :).

Globus och Chetak är inte samma företag. Globus Sport var distributörer av Chetaks produkter tills för ca 4-5 år sedan.

Va :o! Det är inte alls vad jag har hört... Men du har säkert rätt :). Jag har inte sett Chetak på väldigt väldigt länge dock :confused:.

Har köpt 14m/18mm/3mm nu. Eller ja, beställt. Och så har jag en brun Hööksgjord hemma jag ska testa. Men attans vad tung den är!

Jag har 16 m och tycker de är ganska lagom på banan iaf (måste nästan ha den längden för galoppvolter..), i skogen blir de för långa men då har jag ett par 12 m.

Har köpt 14m/18mm/3mm nu. Eller ja, beställt. Och så har jag en brun Hööksgjord hemma jag ska testa. Men attans vad tung den är!

Tung ja! Känns som den väger mer än min wintecsadel. Därför jag lägger padd+tjockt schabrak under, annars får pålle märken på ryggen av tyngden :crazy: Fast samtidig så gör ju tyndgen att den ligger väldigt still, man behöver inte ens dra åt gjorden.

Det bästa med den däckeln är nog just passformen, den går till alla hästar i stort sett. :)

Ja, det ska bli spännande. Vår nuvarande gjord ligger bra på fullblodet men han hatar järnet och tycker det stör honom. På halvblodet kasar gjorden och blir ju därigenom irriterande.

Så vårt hopp står nu till AE-gjordens förmodat eminenta passform!

Det är ju lite sent nu :grin:

Men galoppvolter och annat ligger rätt långt fram i tiden, räkan är två nu.

Känner jag att de blir för korta får jag väl köpa ett par till.

Det tror jag inte att du behöver göra. Jag lämnade bara in mina till sadelmakaren och fick de förlängda med någon meter. Nu var mina svarta så det var inga problem att matcha färgen så det ser ut som om det var gjort så från början.

Bara två år.......tiden går så snabbt. Det var ju bara igår som 3-årstestet var många år i förväg och plösligt så står man där och har redan gjort 3-års. Jisses vad tiden går snabbt (och var sjutton tar den vägen :eek:)

Mvh

Tora

Jag har en superbra gjord som är hyffsat billig, men har många bra inspänningsmöjligheter o bra läderkvalitet. Helt enkelt en bra gjord för alla oss som gärna tömkör ibland, men kanske inte är professionella....

Den är från Globus o kostar kanske 1200-1500 beroende på vart man köper den. Tror det finns bild på bl a www.henrikssonsridsport.se
Många affärer har den, tror den är ganska poppis.

Jag köpte först tömmar i vävband, men sen köpte jag i läder o de är mkt bättre. Ger mer "tyngd", så läder är klart att rekommendera! Mina är från Hansbo, kostade ca 600 kr o köpta på Ekohallen i Fjälkinge (Skåne).

En "finess" med Globus gjord är att man även får med en kort bukgjord så den även kan användas på en mindre ponny.

Oj. Jag hade tyckt att 14m var på tok för kort. 16m alternativ 18m känns mer lagom.

Mvh

Jag tömkör bara på volt under uppvärmning och galoppträning, där använder jag aldrig alla metrar på mina 14 m-tömmar, däremot gjorde jag det på mina 12 m-tömmar. Jag rör mig själv hela tiden på en liten volt, så jag står ju inte stilla när jag kör.
Jag har ändå en stor häst (173 cm).
Kanske prioriterar jag att inte behöva ha en massa i händerna, men jag har aldrig känt att tömmarna är för korta - tvärtom irriterar jag mig på överskottet på mina 14 m.
Ska kanske nämna att jag aldrig kopplar tillbaka mina tömmar till gjorden, gör man det behöver man lite längre tömmar (minst 14 m).
Ja, alla är vi ju olika! :)

Ja fast jag har ponny, hon ska inte visas uppsuttet förrän på kvaliten. Så jag har nästan två år till på töm :D

Jag tycker det är gott att ha lite spelrum på hästar som är lite busiga. Har varit med om hästar som har dragit iväg och plötsligt så räcker inte tömmen till. Även när man tränar in byten så kan jag tycka att det är gott att ha lite "reservmaterial" ifall de blir lite uppspelta.

Sen är det gott att ha lite längre tömmar när man är på stora mittvolten. Men jag började med kortare tömmar för att sedan länga dom. Det är något man får lov att prova sig fram till vad som passar en bäst.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 574
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka