Bukefalos 28 år!

Tomt - lantbruksfastighet

Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Förvisso kan jag förstå avsaknaden av kullar och skog. Men du får väl planera lite träd till hästarna då :D Eller sätt en rejäl häck utmed den sida av hagen som det blåser mot? En sådan vindstoppare gör ju klimatet helt annorlunda :)
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

annars så skaffar man en kompis som köper en gård och vill stycka av lite mark :angel: :D
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Träd/buskar i hagarna går alltid att fixa till (vänta bara, jag kommer skapa trådar om det oxå när det börjar bli dags :angel:) jag tänker mer på ridvägar och klätterbackar :) Även om jag inte tänkt sätta min häst i en platt fyrkantshage heller.
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Jag spinner vidare lite på din tråd om det är okej?

Vad kan man uppskatta att det kostar att bygga hus och stall från grunden? Självklart vet jag att det inte går att säga på rak arm och att det beror väldigt mycket på var och vad mm. Marken ligger ca 1,5 mil från stan där vi båda jobbar och det finns många byggfirmor i området.

Mina föräldrar säljer byggmaterial så lite billigare än till normalpris kommer vi att kunna få. Vi är inte heller intresserade av att bygga ett "legohus" utan vill göra ett från scratch även om det kanske kostar mer och tar längre tid.
Min sambo jobbar med att hyra ut bygg- och industrimaskiner till hantverkare och kan genom jobbet få maskinerna lite billigare. Med detta menar jag INTE att vi kommer att få något gratis utan är väl medvetna om att saker och ting kostar pengar. Jag är inte ute efter en glädjebudget utan vill bara tala om vad vi har för förutsättningar.

Det gäller ett hus på ca 150kvm och ett litet stall med ca 2 boxar och sadelkammare samt en rejäl lösdrift.
Vi räknar med att lägga ut det mesta på entreprenad eftersom vi inte själva har kompetensen, dock kan vi göra en del inne i huset när det väl är ett färdigt skal.
Det finns inget kommunalt avlopp och vatten (vad jag kan tänka mig) utan det är egen brunn och avlopp som gäller.

Vad har det kostat ER att bygga nytt? Är det en önskedröm att bygga upp eget, eller är det genomförbart för en vanlig familj med fasta heltidsanställningar? Rör det sig om 1,5 miljon eller är det närmare 4 miljoner?

Marken har tidigare fått bygglov även om det är 10 år sedan. Har det någon inverkan nu när vi ev. söker nytt? Är det lättare att få bygglov om det tidigare funnits ett bygglov där? Då var det tänkt att det skulle byggas en EKO-by med ett antal bostäder, så det är ju ganska stor skillnad på vad vi vill bygga. Det har byggts ganska mycket i det område de senaste åren. Marken är idag kohage.

Självklart är det en mycket svår fråga och jag räknar inte med några färdiga kalkyler, utan kanske mest en diskussion runt vad som är de stora dyra posterna och vad det kan beräknas ligga på?
Som sagt, bidra gärna med egna erfarenheter från nybyggen, vad har det kostat er?

Spydiga svar undanbedes tack :laugh:
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Det får du så gärna :)

Jag sitter ju dock i samma sits som dig och väntar hellre på svar än ger :p
 
Sv: Tomt - lantbruksfastighet

Det dyra blir huset och allt som behövs kring det.

Har svårt att tro att man även vid självbyggen kan komma under 2-2½ miljon. De nybyggda villor som byggts i min byhåla har kostat ca 3½ miljon i byggkostnad utan tomtkostnad.

Vad gäller stall och lösdrift finns det billigare lösningar. Jag bygger 2 uteboxar, stort vindskydd och lösdriftshall och kalkylerar under 100 000 med begagnat och andrasorteringsmaterial.

Grävjobb, dränering etc äter pengar så det beror mycket på hur naturligt torrt ni har också.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 007
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 618
Senast: WBanna
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 881
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp