Tomtgränsen går igenom gammal fastighet, bara problem?

Det kan du nog ha rätt i, här där jag bor i södra Sverige är sockennamnet också traktnamn men det kan nog skilja sig för andra delar av Sverige.
Historiskt är det by- alt. gårdsnamn som gett namn till fastigheterna. Sen har det gjorts reformer med att slå ihop dem så att namn som bara rör ett fåtal fastigheter ska försvinna. Tror dock det är få delar av landet som det blivit områden som är så stora att de täcker en hel socken.
 
Jo nu gick det! Om jag hade mobilen liggandes, men det var inte direkt anpassat. Nåja.
Men jag såg att det stod där att det inte är juridiskt bindande, var det inte just det som diskuterades här i den här tråden? :confused:
Det stämmer, det är lantmäteriets fastighetskarta och den har ingen rättsverkan, men du hittar fastighetsbeteckningarna i den.
 
Historiskt är det by- alt. gårdsnamn som gett namn till fastigheterna. Sen har det gjorts reformer med att slå ihop dem så att namn som bara rör ett fåtal fastigheter ska försvinna. Tror dock det är få delar av landet som det blivit områden som är så stora att de täcker en hel socken.
Det beror på var i landet, här är i princip alla byar lika med en socken.
 
Det stämmer, det är lantmäteriets fastighetskarta och den har ingen rättsverkan, men du hittar fastighetsbeteckningarna i den.
Fick gå tillbaka i tråden och läsa igen, det fastnade i huvudet att det var lantmäteriets kartor som gällde och då antog jag att det var dessa kartor 😅
 
Tack! Och det såklart :banghead::o:D Men om man tittar på hus och vill kolla in en tomt, var kan man få reda på fastighetsbeteckningen? På tex hitta.ses kartor så står det väl bara siffrorna?
Om du väljer att visa gränserna på Hitta och klickar på en "blå ruta" så är det som kommer upp i rutan fastighetsbeteckningen. Skrivet utan kommunens namn i början.

På gammal kvartersmark inne i stan kan de ha namn som inte är nummer : nummer så som jag skrev... (tittar typ bara på landsbygdskartor :o )
Då heter de typ Dirigenten 7. (nästan?) Alltid ett substantiv i bestämd form. Tranan, Bagaren, Munksjön... Så kan då skiljas från adresserna som är X-gatan, Y-vägen etc. (nästan?) utan undantag där det finns så tydligt gatunät.
 
Fick gå tillbaka i tråden och läsa igen, det fastnade i huvudet att det var lantmäteriets kartor som gällde och då antog jag att det var dessa kartor 😅
Det som gäller är vad som skrivs i varje förrättningsakt. Det myndighetsbeslut som Lantmäteriet skriver varje gång som de skapar eller ändrar en gräns. Finns som regel en kartbilaga i den akten. DEN kartan gäller. Nu skriver man in koordinater, innan ritade man in var man satt gränsrör och andra markeringar.

Sedan har man en karta som man ritar in dessa gränser på som kallas registerkartan. Den är ett hjälpmedel för att veta vilka gränser som finns beslutade någonstans i alla akter och var de olika fastigheterna är lokaliserade. Men för att det är en sekundär sammanställning har den ingen rättsverkan. Och eftersom gränser i sig kan vara antingen omtvistade eller osäkra så måste man titta i akterna för att få den exakta juridiska informationen om vad som gäller.

För nyproducerade villaområden har registerkartan hög pålitlighet. För gamla gränser på landsbygden är pålitligheten varierande från hyfsad till dålig.
Pga hur man mäter och markerar rent tekniskt så har gamla gränser en inbygd osäkerhet som kan vara på flera meter. Därför lade man större vikt vid var gränsen genom åren hävdats och vad de boende pekade ut som gränsen. Kan bli krock i en del sammanhang om man inte förstår skillnaden i exakthet, och tror att alla gränser ska gå att mäta med GPS direkt från kartan på nätet.
 
För nyproducerade villaområden har registerkartan hög pålitlighet. För gamla gränser på landsbygden är pålitligheten varierande från hyfsad till dålig.
Pga hur man mäter och markerar rent tekniskt så har gamla gränser en inbygd osäkerhet som kan vara på flera meter. Därför lade man större vikt vid var gränsen genom åren hävdats och vad de boende pekade ut som gränsen. Kan bli krock i en del sammanhang om man inte förstår skillnaden i exakthet, och tror att alla gränser ska gå att mäta med GPS direkt från kartan på nätet.
Påminner mig osökt om föräldrarnas gamla granne som i smyg flyttade gränspinnar för att utöka sina ägor.
Dock vågade han inte röra rösen eller rör i mark...... Så far flyttade tillbaka pinnarna.
 
Så intressant att höra om allt detta, det är mycket jag inte visste.

Har pratat med LM nu och de ska maila över kartan från den senaste avstyckningen. Hoppas att den är generösare med mark framför huset och att hon uppfattade min mailadress korrekt:grin:
 
Den kartan var mycket generösare med luft runt huset så det känns väldigt bra!

Fick även information om de servitut som gäller mellan de två fastigheterna. Jag måste säga att jag är otroligt imponera över hur snabbt och smidigt det gick att få informationen.
 
Den kartan var mycket generösare med luft runt huset så det känns väldigt bra!

Fick även information om de servitut som gäller mellan de två fastigheterna. Jag måste säga att jag är otroligt imponera över hur snabbt och smidigt det gick att få informationen.
Skönt! Ingen gräns rakt genom huset? :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: SaraXX
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 692
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp