Tomtgränsen går igenom gammal fastighet, bara problem?

Mycket intressant! Funderar emellanåt på exakt var tomtgränsen mot grannen går - varken grannen eller de vi köpte huset av vet.
Har en karta som verkar vara från avstyckningen, och det finns utmarkerat ett flertal "rör i mark". Har tittat lite halvhjärtat efter dessa rör, men nån som vet exakt vad jag letar efter? Hur stora brukar rören vara? Vilket material? Färg? Sticker de upp - hur mycket? Avstyckning gjord 2002 om det har nån betydelse.

Edit: förlåt för trådkap :o

Järnrör 4-5 cm i diameter. Brukar sticka upp ca 1 dm ovan jord. De översta centimetrarna är målade i rött.
 
Jag har en intilliggande grannfastighet som verkade konstig så jag ringde Lantmäteriet och kollade.
Enligt dem (de är myndighet) så är det alltid deras kartor som gäller. Dvs den förättning som jag har tillgång till är den som är rätt.

Kommunala fastighetskartor etc är underställda dem.

- i mitt fall visade det sig att grannen som trodde sig köpt ett vattenfall och en bäck hade tomtgräns långt från dem.


Så om de kartor du sett är kommunens eller mäklarens så är det idé att begära "riktiga" kartor från Lantmäteriet.

Ska vi komplicera det ännu mer så har många kommuner egna lantmäterimyndigheter så att kommunen och ”lantmäteriet” är samma sak ;) :p
 
Lantmäteriets fastighetsregister infördes 1909 och alla hus som fanns vid denna tid och inte hade ett känt uppförande år daterades till 1909.
Det var inte så att fastigheterna var helt oregistrerade innan man moderniserade och förbättrade systemet i början av 1900-talet. Det fanns t.ex jordeböcker.
Men det har ingenting att göra med byggår för husen. Det finns inga register över byggnader.

De standardiserade årtalen hämtar de från fastighetstaxieringen. Där bestämde man en gång att att hus äldre än ett visst år räknas som bygda år X för att det ändå inte påverkar taxeringsvärdet om de är äldre. Finns väldigt många från 1929 också som inte alls är bygda då.
Egentligen är det oseriöst av mäklarna att skriva det som ett påstått byggår istället för att säga att det är okänt, för de vet att siffran i taxeringen inte alls säger något om när huset är byggt när det står så. Men det verkar vara praxis för alla att bara kopiera över uppgifterna oavsett hur missvisande de är.
 
@zaching
Det blev lite förvirrat eftersom jag kapade din tråd lite med följdfrågor. Sorry :o
Edit: förlåt för trådkap :o

Det är då helt lugnt! Era funderingar gör ju att jag lär mig mer :D

Tack så mycket för alla utförliga svar.
Det är synd att det är snö här så jag kan inte leta rör. Däremot så ska jag försöka hitta de där äldre kartorna :)
 
Det var inte så att fastigheterna var helt oregistrerade innan man moderniserade och förbättrade systemet i början av 1900-talet. Det fanns t.ex jordeböcker.
Men det har ingenting att göra med byggår för husen. Det finns inga register över byggnader.

De standardiserade årtalen hämtar de från fastighetstaxieringen. Där bestämde man en gång att att hus äldre än ett visst år räknas som bygda år X för att det ändå inte påverkar taxeringsvärdet om de är äldre. Finns väldigt många från 1929 också som inte alls är bygda då.
Egentligen är det oseriöst av mäklarna att skriva det som ett påstått byggår istället för att säga att det är okänt, för de vet att siffran i taxeringen inte alls säger något om när huset är byggt när det står så. Men det verkar vara praxis för alla att bara kopiera över uppgifterna oavsett hur missvisande de är.

Ja jag menade inte att få det att låta som att det inte fanns några andra register innan. Och absolut är det oseriöst! Det kan ju liksom knappast vara en nyhet för en mäklare av alla människor att årtalet 1909 är orimligt ofta förekommande.
 
Det är då helt lugnt! Era funderingar gör ju att jag lär mig mer :D

Tack så mycket för alla utförliga svar.
Det är synd att det är snö här så jag kan inte leta rör. Däremot så ska jag försöka hitta de där äldre kartorna :)
Fråga: de tomtgränser du sett - är det mäklarens, kommunens eller lantmäteriets?

Tror att du inte behöver leta utan har större nytta av att ringa och prata med någon på lantmäteriet. De är jättetrevliga! :)
Gamla kartor är kul av alla möliga skäl men bästa svaret ger Lantmäteriet eftersom deras ord gäller.
 
Fråga: de tomtgränser du sett - är det mäklarens, kommunens eller lantmäteriets?

Tror att du inte behöver leta utan har större nytta av att ringa och prata med någon på lantmäteriet. De är jättetrevliga! :)
Gamla kartor är kul av alla möliga skäl men bästa svaret ger Lantmäteriet eftersom deras ord gäller.

Det är den bild som ligger ute i annonsen från mäklaren som visar gränsen genom huset. Kollar jag på hitta så ser det ut som att gränsen går preciiiis vid hörnet på huset. Så jag kan inte riktigt svara på vems kartor det är.

Jag ska ringa Lantmäteriet och hoppas att de lätt kan hitta vad jag behöver :)
 
Det är den bild som ligger ute i annonsen från mäklaren som visar gränsen genom huset. Kollar jag på hitta så ser det ut som att gränsen går preciiiis vid hörnet på huset. Så jag kan inte riktigt svara på vems kartor det är.

Jag ska ringa Lantmäteriet och hoppas att de lätt kan hitta vad jag behöver :)
Ja, Lantmäteriet har det digitalt. :)
Du behöve bara uppge fastighetsbeteckning så kollar de.
Fastighetsbeteckning funkar ungefär som personnummer. Allt är kopplat till beteckningen.
 
Lantmäteriets kartor är det som gäller, senaste avstyckningen på mitt hus var 1870 och är den som gäller. Vilket betyder att min tomt är dubbelt så stor som hitta.se kartan säger.
Kartorna på hitta.se kan diffa på 10m också så de är inte att lita på.

Antagligen har ngn sagt detta innan men försäljning av mark utan riktig avstyckning gäller inte.
Jag skulle tro att hitta, eniro m.fl. använder sig av lantmäteriets fastighetskarta när de anger tomtgränser.
 
Ja, Lantmäteriet har det digitalt. :)
Du behöve bara uppge fastighetsbeteckning så kollar de.
Fastighetsbeteckning funkar ungefär som personnummer. Allt är kopplat till beteckningen.
Förlåt dum fråga :o men fastighetsbeteckning, är det adressen eller något mer också?
 
Förlåt dum fråga :o men fastighetsbeteckning, är det adressen eller något mer också?
Fastighetsbeteckning = Kommun, trakt nummer: nummer t.ex. Gävle Åbyggeby 12:3
Adress= Gata, hus/portnummer t.ex. Länna byväg 12 B

Fastighetsbeteckningen är namnet på markområdet man äger. Adressen (som officiellt kallas belägenhetsadress) är ett id på varje hus eller portuppgång.
På landet kan vissa adresser vara konstruerade så att man använder bynamn istället för gatunamn typ Storbyn 123 (och då kan ibland vara så att traktnamnet i fastighetsbeteckningen också är Storbyn.)
 
Senast ändrad:
Nej utan det är beteckningen som fastigheten har i fastighetsregistret. På landsbygden är det normalt socken följt av ett nummer med kolon, typ Berghamra 4:3
Detaljer... Njae. En socken är ett väldigt stort område så att ha fastighetsbeteckningar efter det skulle ge jättehöga nummer.
Det är i allmänhet snarare platsen som ger namnet. T.ex. en by. I städer har kvarteren olika namn.

Där jag bor har fastigheterna namn efter den by de flyttats ut från i samband med storskiftet. Dvs fastughetsnamnet är inte ens i omedelbar närhet till byn som det har namn efter. Men det huset låg i den byn för länge sedan.
 
Tack! Och det såklart :banghead::o:D Men om man tittar på hus och vill kolla in en tomt, var kan man få reda på fastighetsbeteckningen? På tex hitta.ses kartor så står det väl bara siffrorna?
 
Detaljer... Njae. En socken är ett väldigt stort område så att ha fastighetsbeteckningar efter det skulle ge jättehöga nummer.
Det är i allmänhet snarare platsen som ger namnet. T.ex. en by. I städer har kvarteren olika namn.

Där jag bor har fastigheterna namn efter den by de flyttats ut från i samband med storskiftet. Dvs fastughetsnamnet är inte ens i omedelbar närhet till byn som det har namn efter. Men det huset låg i den byn för länge sedan.
Det kan du nog ha rätt i, här där jag bor i södra Sverige är sockennamnet också traktnamn men det kan nog skilja sig för andra delar av Sverige.
 
Jag skulle tro att hitta, eniro m.fl. använder sig av lantmäteriets fastighetskarta när de anger tomtgränser.
Ja, alla tjänster som visar fastighetsgränser hämtar dem från Lantmäteriets registerkarta.
Den är som sagts bara hjälpinformation och ger inga löften om att de stämmer med de verkliga juridiska förhållandena.
Kan vara jättebra för nya gränser och halvbra för gamla gränser. Och i vissa fall direkt missvisande.
 
Detaljer... Njae. En socken är ett väldigt stort område så att ha fastighetsbeteckningar efter det skulle ge jättehöga nummer.
Det är i allmänhet snarare platsen som ger namnet. T.ex. en by. I städer har kvarteren olika namn.

Där jag bor har fastigheterna namn efter den by de flyttats ut från i samband med storskiftet. Dvs fastughetsnamnet är inte ens i omedelbar närhet till byn som det har namn efter. Men det huset låg i den byn för länge sedan.

Det är traktgtänser och fastighetsgränser. Alla fastigheter inom samma trakt har samma namn. Tex i trakten Storby heter fastigheterna ”Storby 2:1, Storby 2:2 osv 😊

(Alternativt med kvarter som är vanligare städer som du skriver)
 
Tack! Men typiskt, sidan verkar inte funka på mobiler :( ingen karta dyker upp.
Jo nu gick det! Om jag hade mobilen liggandes, men det var inte direkt anpassat. Nåja.
Men jag såg att det stod där att det inte är juridiskt bindande, var det inte just det som diskuterades här i den här tråden? :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: SaraXX
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp