Bukefalos 28 år!

Tonåring och sovtider

Läge för oss norröver att vara vaken dygnet runt då varje sommar, för här blir det inte ens mörkt om nätterna sommartid och längre norröver är ju solen uppe dygnet runt..
Då var det ju skitkul att vara ute på nätterna. Min pappa blev tokig för han klev upp kl 5
 
Ingen av föräldrarna kan ha någon på sitt jobb. Kommunens tar slut snabbt och går till äldre ungdomar.

Fast vid 15 kan man försöka skaffa själv, litar man bara till föräldrar och kommunen blir det svårt. Dela ut tidningar eller reklam, hjälpa till inom restaurangbranschen, plocka jordgubbar osv etc, det är inte alltid det lyckas men man kan ju iaf försöka. Får ungen pengar av er typ månadspeng kan ni ju ha lite basala krav för att de ska delas ut (inget konstigt att kräva NÅGON form av prestation av en femtonåring som om några få år är myndig) och då kan väl att ta ut hunden räknas.. Jag tror inte det är bra för någon att bara ligga och dra utan att ha något att göra. Däremot skulle jag inte tvinga på någon en annan dygnsrytm bara för att om det fungerade med vardagslivet, och funkar det INTE så är ju det argumentet att använda.

Sedan (om det inte föreligger depression eller ätstörning eller dylikt!) får väl en viss viktnedgång pga matslarv kanske vara nåt man inte kan styra helt över, nån gång måste en äldre tonåring börja ta ansvar för sig själv också. Man kan ju inte tvinga i dem..
 
Jag har begåvats med ett ifrågasättande barn som inte accepterar "för att jag tycker så"...

Hjälp mig med argument varför det inte är lämpligt för en växande tonåring att vara vaken till 04 och sova till 15-16 på dagen.

Här får ingen sova längre än till 10 punkt. Har en 14-åring som inte äter när hon behöver utan vi måste alltid hålla koll på när hon åt sist så hon får i sig tillräckligt med näring under dygnet. Det finns inte på kartan att hon skulle vara vaken på natten och sova på dagen. Skulle hon vara vaken på natten så skulle jag fortfarande väcka henne senast kl. 10. Hon får göromål varje dag som ska göras vid en viss tidpunkt, ex gå ut med hunden. Vi försöker också ha någorlunda samma ättider också för att få en regelbundenhet i det. Nu vet jag att hon behöver sin sömn, därför uppmuntrar vi henne att gå och lägga sig i tid för att inte bli trött dagen efter. Hon har heller inga kompisar som är vakna på nätterna så det underlättar.

Jag har inga bra argument till varför mer än att det finns vissa saker som ska göras under en dag som inte kan göras på natten, tex klippa gräs. Just maten är en bekymmer hos oss och vi försöker hela tiden hitta energirika saker att äta. Hon äter gärna mycket nån timme innan hon ska lägga sig, även om klockan drar iväg innan hon är klar så är jag glad för allt hon får i sig.
 
Här får ingen sova längre än till 10 punkt. Har en 14-åring som inte äter när hon behöver utan vi måste alltid hålla koll på när hon åt sist så hon får i sig tillräckligt med näring under dygnet. Det finns inte på kartan att hon skulle vara vaken på natten och sova på dagen. Skulle hon vara vaken på natten så skulle jag fortfarande väcka henne senast kl. 10. Hon får göromål varje dag som ska göras vid en viss tidpunkt, ex gå ut med hunden. Vi försöker också ha någorlunda samma ättider också för att få en regelbundenhet i det. Nu vet jag att hon behöver sin sömn, därför uppmuntrar vi henne att gå och lägga sig i tid för att inte bli trött dagen efter. Hon har heller inga kompisar som är vakna på nätterna så det underlättar.

Jag har inga bra argument till varför mer än att det finns vissa saker som ska göras under en dag som inte kan göras på natten, tex klippa gräs. Just maten är en bekymmer hos oss och vi försöker hela tiden hitta energirika saker att äta. Hon äter gärna mycket nån timme innan hon ska lägga sig, även om klockan drar iväg innan hon är klar så är jag glad för allt hon får i sig.
Men, men...
Man får nog lov att försöka acceptera sina barn som de är under olika åldrar.
Har barnet ett problem som gör at hen inte äter tillräckligt, så kan man försöka lösa det oavsett om det behagar mer eller mindre vända på dygnet under sommarlovet.
Att börja bygga börja bygga en konflikt med att tvinga en tonårstrött tonåring att följa för mycket regler "bara för att", kan ge fler problem och eventuellt ett extra "uppror" lite senare.
Ett av mina barn är medfött extra morgonpiggt och kvällstrött och var så även under tonåren, och har alltid varit. Skulle jag tvingat hen att sova till 9 på lovet/semestern bara för att resten av familjen ville det? Eller tvingat henom att hålla sig vaken på kvällarna?
Ett annat av barnen hade en period i tonåren när henom sov periodvis till 2 eller 3 på eftermiddagarna på loven, och missade en del "roligt" p.g.a. det. Men hen var sådan under en tid, sedan gick det över.
Det tredje barnet var mittemellan, och tonårströttheten var knappt märkbar.
Alla är numera vuxna med jobb och i vissa fall egna barn.

Eftersom jag själv är en kvällspigg och morgontrött person, och alltid har varit, så blir jag alltid väldigt provocerad över moraliserande runt morgonsovande.
Och att tonåringar genomgår en period av dels ökat sömnbehov, och av morgontrötthet, är väl känt och vetenskapligt fastställt.

Har man en livssituation som medger det, så finns det absolut ingen anledning att gå upp tidigre på morgonen än vad den egna dygnsrytmen vill.
 
Här får ingen sova längre än till 10 punkt. Har en 14-åring som inte äter när hon behöver utan vi måste alltid hålla koll på när hon åt sist så hon får i sig tillräckligt med näring under dygnet. Det finns inte på kartan att hon skulle vara vaken på natten och sova på dagen. Skulle hon vara vaken på natten så skulle jag fortfarande väcka henne senast kl. 10. Hon får göromål varje dag som ska göras vid en viss tidpunkt, ex gå ut med hunden. Vi försöker också ha någorlunda samma ättider också för att få en regelbundenhet i det. Nu vet jag att hon behöver sin sömn, därför uppmuntrar vi henne att gå och lägga sig i tid för att inte bli trött dagen efter. Hon har heller inga kompisar som är vakna på nätterna så det underlättar.

Jag har inga bra argument till varför mer än att det finns vissa saker som ska göras under en dag som inte kan göras på natten, tex klippa gräs. Just maten är en bekymmer hos oss och vi försöker hela tiden hitta energirika saker att äta. Hon äter gärna mycket nån timme innan hon ska lägga sig, även om klockan drar iväg innan hon är klar så är jag glad för allt hon får i sig.
Om jag hade sagt att ingen får sova längre än till kl 10 hade livet blivit ett enda krig i familjen hela loven. Det hade jag inte velat utsätta oss för. Dessutom är ju skolans lov fler och längre än mina semestrar, så det hade varit helt omöjligt att driva igenom något sådant.

Jag hade inte heller accepterat det som tonåring.
 
Flikar in med en liten fråga till alla er med tonåringar.

Jag har ju bara bonusbarn (2 tonåringar) och märkt att säger inte jag till/frågar om tandborstning så struntar de i det. Jag var borta i några dagar och såg att tandborstarna stod exakt samma som när jag åkte som när jag kom tillbaks. Frågade då och det var x antal dagar sen de borstade tänderna.

Eftersom de har sommarlov så går de och lägger sig efter oss och går upp efter oss. Men allvarligt? Vara för lat att borsta tänderna?

Ena tonåringens förklaring löd visste inte att jag hade en tandborste här och jag har ju tuggummi. :banghead::banghead::banghead:
 
@Madick

Jag hade aldrig accepterat det. Visst man måste väl inte gå upp 06 men att sova bort halva dagarna tycker inte jag är okej. De tonåringar som jag känner som gör så är slöa och loja.
Argument behöver jag. Tyckande är det inga problem för mig, det gör jag så det räcker :-)
 
Tänker spontant att jag personligen hade inte alls gillat att nån i familjen sover till eftermiddagen oavsett ålder...
Argument? Nej inte direkt. Jag bara tycker illa om det.
 
Om man tänker så här. Ett barn som bor hemma, som försörjs av sina föräldrar, och som ingår i en familj. Nog sjutton måste man väl kunna sätta upp vissa regler, för att livet ska fungera optimalt? Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man som förälder reagerar på (och blir orolig över) ett barn som HELT vänder på dygnet, och som missar att äta och missar att i alla fall till viss del ta hand om sysslorna med hunden. Om man inte har något sommarjobb utanför hemmet, så är det väl inte helt orimligt att "kräva" att en 15-åring hanterar vissa sysslor hemma även på sommarlovet? Sova länge på morgonen kan man ju göra ändå, utan att för den skull sova hela dagen. Det tycker i alla fall jag att man kan ha som argument, dvs att det inte funkar för familjen att en av "kuggarna i hjulet" sover när alla andra är vakna och när det finns saker som behöver uträttas. Utan att för den skull bli en diktator på något vis.
 
Flikar in med en liten fråga till alla er med tonåringar.

Jag har ju bara bonusbarn (2 tonåringar) och märkt att säger inte jag till/frågar om tandborstning så struntar de i det. Jag var borta i några dagar och såg att tandborstarna stod exakt samma som när jag åkte som när jag kom tillbaks. Frågade då och det var x antal dagar sen de borstade tänderna.

Eftersom de har sommarlov så går de och lägger sig efter oss och går upp efter oss. Men allvarligt? Vara för lat att borsta tänderna?

Ena tonåringens förklaring löd visste inte att jag hade en tandborste här och jag har ju tuggummi. :banghead::banghead::banghead:
Fritidsledarn Luff har pratat med flera tonåringar om detta och det är tydligen en "trend". Dom ser helt frågande ut när jag frågar om tandborstning. Jag ser ju att dom inte sköter det - killar o tjejer som lägger timmar på frisyr o kläder har gula tänder och/eller inflammerat tandkött. Kämpar med mina två också. Dom har liksom inte fattat hur viktigt det är trots mitt tjat och påminnelse om hur morfar satt o höll för munnen så ingen skulle se hans tandlöshet. Kanske slanten ramlar ner när dom får betala hos tandläkaren första gången.
 
Om man tänker så här. Ett barn som bor hemma, som försörjs av sina föräldrar, och som ingår i en familj. Nog sjutton måste man väl kunna sätta upp vissa regler, för att livet ska fungera optimalt? Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man som förälder reagerar på (och blir orolig över) ett barn som HELT vänder på dygnet, och som missar att äta och missar att i alla fall till viss del ta hand om sysslorna med hunden. Om man inte har något sommarjobb utanför hemmet, så är det väl inte helt orimligt att "kräva" att en 15-åring hanterar vissa sysslor hemma även på sommarlovet? Sova länge på morgonen kan man ju göra ändå, utan att för den skull sova hela dagen. Det tycker i alla fall jag att man kan ha som argument, dvs att det inte funkar för familjen att en av "kuggarna i hjulet" sover när alla andra är vakna och när det finns saker som behöver uträttas. Utan att för den skull bli en diktator på något vis.
Hade det argumentet bitit på dig när du var tonåring? Hade argumentet bitit på dig nu? (Jag vet inte hur gammal du är.)

Jag ser det som rena nonsensargument, som jag aldrig hade gett efter för när jag var tonåring och som jag hade skämts för att använda gentemot mina barn när de var tonåringar.

Det är ju inte sant att det inte funkar för familjen. Och att bli omtalad som en "kugge" i familjen, som en del av något slags "helhet" (familjen), det hade både jag som tonåring och mina ungar som tonåringar närmast uppfattat som kränkande. Både de och jag hade nog bara svarat att det inte var vår idé att bli födda i den här familjen, eller något i den stilen.

Jag fattar inte hur lättövertalade barn ni som hävdar "regler" är vana vid? Jag har ingen erfarenhet av sådan enkelhet när det gäller att påverka vad andra - särskilt inte tonåringar - ska göra och inte göra.

Och det har blivit folk av mina barn, idag är de synnerligen skötsamma unga vuxna. Inte alls slöa och loja eller allmänt gränslösa.
 
Fritidsledarn Luff har pratat med flera tonåringar om detta och det är tydligen en "trend". Dom ser helt frågande ut när jag frågar om tandborstning. Jag ser ju att dom inte sköter det - killar o tjejer som lägger timmar på frisyr o kläder har gula tänder och/eller inflammerat tandkött. Kämpar med mina två också. Dom har liksom inte fattat hur viktigt det är trots mitt tjat och påminnelse om hur morfar satt o höll för munnen så ingen skulle se hans tandlöshet. Kanske slanten ramlar ner när dom får betala hos tandläkaren första gången.
När jag gick i skolan (70-talet) undervisades man i tandborstning. Det tror jag är helt omodernt idag. Hur funkar det med folktandvården? Går inte barn och tonåringar dit en gång om året eller något sådant? Det vill jag minnas att man gjorde på min tid? (När det gäller mina egna barn minns jag pinsamt nog inte alls, men de har alltid skött sina tänder i stort sett utan tjat.)
 
Hade det argumentet bitit på dig när du var tonåring? Hade argumentet bitit på dig nu? (Jag vet inte hur gammal du är.)

Jag ser det som rena nonsensargument, som jag aldrig hade gett efter för när jag var tonåring och som jag hade skämts för att använda gentemot mina barn när de var tonåringar.

Det är ju inte sant att det inte funkar för familjen. Och att bli omtalad som en "kugge" i familjen, som en del av något slags "helhet" (familjen), det hade både jag som tonåring och mina ungar som tonåringar närmast uppfattat som kränkande. Både de och jag hade nog bara svarat att det inte var vår idé att bli födda i den här familjen, eller något i den stilen.

Jag fattar inte hur lättövertalade barn ni som hävdar "regler" är vana vid? Jag har ingen erfarenhet av sådan enkelhet när det gäller att påverka vad andra - särskilt inte tonåringar - ska göra och inte göra.

Och det har blivit folk av mina barn, idag är de synnerligen skötsamma unga vuxna. Inte alls slöa och loja eller allmänt gränslösa.
Ja, det hade bitit på mig, för det hade varit sant. Det hade inte funkat alls bra om jag hade sovit till 15-16-tiden på sommarlovet, för jag hade min häst som jag förväntades fixa med. Mina föräldrar betalade ju allt för den, så det var väl knappast mer än rätt att jag förväntades ta hand om det mesta av det praktiska i den åldern?
Mamma och pappa jobbade ju del av sommarloven, och jag hade vissa förväntningar på mig att komma upp och hjälpa till med lite städning och matlagning. Vad jag tyckte om det som tonåring är ju lite svårt att komma ihåg, men det är väl inte det minsta märkligt att man har åldersmässigt vettiga krav på sig. Och inte bara rättigheter. Det känns för mig rätt normalt.
 
I den här familjen sker inga spännande saker på förmiddagen. Då sovs det.
Vi kapar ved på sena kvällen. Äter middag kl 16.
Möblerar om vid 22. Åker vi någonstans så sker det efter 13. Hunden kissas vid 01-02 så hon håller sig till 10.
Mat finns i kylskåpet o frysen och det äts dygnet runt.
Någon morgon i veckan så går det någon zombie i köket som ska till körskolan på förmiddagen.
Lillebror har precis avslutat sitt sommarjobb där han trots sin ADHD skött sina morgnar och matlådor perfekt. Nu raidar han hela nätterna med amerikanare.
Luther är död sen länge hörrnini.
 
Ja, det hade bitit på mig, för det hade varit sant. Det hade inte funkat alls bra om jag hade sovit till 15-16-tiden på sommarlovet, för jag hade min häst som jag förväntades fixa med. Mina föräldrar betalade ju allt för den, så det var väl knappast mer än rätt att jag förväntades ta hand om det mesta av det praktiska i den åldern?
Mamma och pappa jobbade ju del av sommarloven, och jag hade vissa förväntningar på mig att komma upp och hjälpa till med lite städning och matlagning. Vad jag tyckte om det som tonåring är ju lite svårt att komma ihåg, men det är väl inte det minsta märkligt att man har åldersmässigt vettiga krav på sig. Och inte bara rättigheter. Det känns för mig rätt normalt.
Ta hand om hästen, diska/städa samt laga middag hinner man ju även om man sover till kl 15. Jag hinner som det nu är allt det efter jobbet, och jag jobbar ju längre än så. Så jag hade helt enkelt inte uppfattat det som sant, varken nu eller då. Och jag hade därför inte kunnat använda det som argument mot dygnsrytmen. Både tonåringen och jag hade vetat att jag hade fel.
 
I den här familjen sker inga spännande saker på förmiddagen. Då sovs det.
Vi kapar ved på sena kvällen. Äter middag kl 16.
Möblerar om vid 22. Åker vi någonstans så sker det efter 13. Hunden kissas vid 01-02 så hon håller sig till 10.
Mat finns i kylskåpet o frysen och det äts dygnet runt.
Någon morgon i veckan så går det någon zombie i köket som ska till körskolan på förmiddagen.
Lillebror har precis avslutat sitt sommarjobb där han trots sin ADHD skött sina morgnar och matlådor perfekt. Nu raidar han hela nätterna med amerikanare.
Luther är död sen länge hörrnini.
Nej, hela grejen att planera in roliga saker på förmiddagen känns väldigt främmande. Att göra det roliga när man är trött, liksom? Det verkar väl feltänkt?
 
När jag gick i skolan (70-talet) undervisades man i tandborstning. Det tror jag är helt omodernt idag. Hur funkar det med folktandvården? Går inte barn och tonåringar dit en gång om året eller något sådant? Det vill jag minnas att man gjorde på min tid? (När det gäller mina egna barn minns jag pinsamt nog inte alls, men de har alltid skött sina tänder i stort sett utan tjat.)
Det är nog några enstaka tillfällen i skolan. Och jodå, barn kallas till tandläkaren regelbundet och får tillsägelser. Folk på soc berättar om att på kurserna för blivande tonårsföräldrar (som bland annat erbjuds till föräldrar där det finns konflikter redan i mellanstadieåldern) så är tandborstning ett återkommande minfält.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 802
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 316
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 725
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp